- Modtagne Tak: 141
Gasbrændere.
9 år 8 måneder siden #13879
af Gurli
Gurli.
Gasbrændere. blev oprettet af Gurli
Jeg overvejer at udskifte min gamle Tragia til noget der fylder og vejer mindre.
Jeg har set på MSR Reactor og Jetboil. MSR ser ud til at være bedst beskyttet i blæst, men den er også noget tungere end Jetboil.
Hvad ville I vælge? Hører gerne for og imod, inden jeg kaster penge efter noget.
Der er flere der har skrevet om Jetboil i dette forum; er der ingen der har MSR?
Gurli.
Jeg har set på MSR Reactor og Jetboil. MSR ser ud til at være bedst beskyttet i blæst, men den er også noget tungere end Jetboil.
Hvad ville I vælge? Hører gerne for og imod, inden jeg kaster penge efter noget.
Der er flere der har skrevet om Jetboil i dette forum; er der ingen der har MSR?
Gurli.
Gurli.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
9 år 8 måneder siden #13881
af stokrenden
b
Besvaret af stokrenden på emne Gasbrændere.
Hvad skal de bruges til? Skal de bare bruges til at koge vand/ frysetørret eller er det til "finere" madlavning for så er din trangia nok stadig et bedre valg.
b
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
9 år 8 måneder siden #13883
af stokrenden
b
Besvaret af stokrenden på emne Gasbrændere.
Topmonterede gasbrændere er forholdsvis ustabile og man skal helst ikke bruge dem sammen med en vindskærm da gasdåsen kan risikere at blive for varm, (ikke fordi jeg nogensinde har hørt om en gasdåse der er sprunget i luften på grund af dette.)
I stedet vil jeg anbefale dig at genbruge en (eller begge) gryderne og låget fra din trangia, sammen med en gasbrænder der ikke er topmonteret. Den er både mere stabil og du kan trygt bruge en vindskærm uden at bekymre dig om at gasdåsen bliver varm.
Den letteste selvstående gasbrænder er Fire Maple FMS-117T/ Pinguin Mantis Titan (Den har flere navne, men er produceret af Firemaple.)
www.fire-maple.com/en/productsinfo.aspx?pid=8
Men hvis du kun skal koge vand, er Jetboilen og MSR Reactor bedre da de har en væsentlig bedre brændstofsøkonomi.
I stedet vil jeg anbefale dig at genbruge en (eller begge) gryderne og låget fra din trangia, sammen med en gasbrænder der ikke er topmonteret. Den er både mere stabil og du kan trygt bruge en vindskærm uden at bekymre dig om at gasdåsen bliver varm.
Den letteste selvstående gasbrænder er Fire Maple FMS-117T/ Pinguin Mantis Titan (Den har flere navne, men er produceret af Firemaple.)
www.fire-maple.com/en/productsinfo.aspx?pid=8
Men hvis du kun skal koge vand, er Jetboilen og MSR Reactor bedre da de har en væsentlig bedre brændstofsøkonomi.
b
9 år 8 måneder siden #13885
af Gurli
Gurli.
Besvaret af Gurli på emne Gasbrændere.
Jeg har faktisk en gasbrænder til at skrue direkte på gasflaske, synes bare ikke den er særlig driftstabil 
Uanset ambitionerne hjemmefra ender det altid med frysetørret, suppe og kaffe, altså intet behov for finere madlavning.
Jeg er godt klar over at der er mange alternative løsninger, kunne bare godt tænke mig at høre om der er noget der taler mere for det ene eller det andet af de to løsninger.
Gurli.

Uanset ambitionerne hjemmefra ender det altid med frysetørret, suppe og kaffe, altså intet behov for finere madlavning.
Jeg er godt klar over at der er mange alternative løsninger, kunne bare godt tænke mig at høre om der er noget der taler mere for det ene eller det andet af de to løsninger.
Gurli.
Gurli.
9 år 8 måneder siden #13907
af LHL
Besvaret af LHL på emne Gasbrændere.
Har brugt Trangia i mange år, både med gas og benzin. Den vil jeg stadig bruge til ture hvor vi er 2 eller flere, og hvor der skal bruges mere end een gryde.
Men de sidste par år har jeg brugt Jetboil til mine soloture, og den er suveræn !
Brændstof (gas) økonomien ligger på lidt over 10g gas pr liter vand, så man kan koge 20 liter vand på en 220g gasdåse, hvilket svare til en 10-dages sommerfjeld tur for mit vedkommende.
Samtidig har jeg ingen betænkelighed ved at bruge JetBoil i teltet i dårligt vejr - den bliver ikek varm i bunden da den er topmonteret på gasdåsen og man tænder den med gryden på, så den afgiver heller ikke varme ovenud.
mvh Lars
Men de sidste par år har jeg brugt Jetboil til mine soloture, og den er suveræn !
Brændstof (gas) økonomien ligger på lidt over 10g gas pr liter vand, så man kan koge 20 liter vand på en 220g gasdåse, hvilket svare til en 10-dages sommerfjeld tur for mit vedkommende.
Samtidig har jeg ingen betænkelighed ved at bruge JetBoil i teltet i dårligt vejr - den bliver ikek varm i bunden da den er topmonteret på gasdåsen og man tænder den med gryden på, så den afgiver heller ikke varme ovenud.
mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli
- swjoergensen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 1
9 år 8 måneder siden #13909
af swjoergensen
- SWJ
Besvaret af swjoergensen på emne Gasbrændere.
Jeg faldt over en jetboil zip. Den virker rigtig godt synes jeg. Med en 100g gasdåse kan det hele være i kogeren, så fylder den ikke meget. Vægten er også relativt lav, den er ikke UL, men heller ikke afskrækkende. Brænderen er relativt indelukkets, så der er en vis grad af beskyttelse i forhold til vind. Jeg har ikke oplevet problemer med det, hvis man da ikke er nødt til at sidde midt i stormen.
Den fungerer upåklageligt, koger rigtig hurtigt, virker temmelig stabil. Jeg synes det er praktisk, at der er indbygget målekop og si i låget.
Hvis formålet er at koge vand hurtigt kan jeg helt sikkert anbefale den. Jeg er godt tilfreds med min, tanken er også, at den skal bruges til at koge vand til frysetørrede retter og til kaffe.
Den fungerer upåklageligt, koger rigtig hurtigt, virker temmelig stabil. Jeg synes det er praktisk, at der er indbygget målekop og si i låget.
Hvis formålet er at koge vand hurtigt kan jeg helt sikkert anbefale den. Jeg er godt tilfreds med min, tanken er også, at den skal bruges til at koge vand til frysetørrede retter og til kaffe.
- SWJ
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333