Læskærm til brænder?

Mere
9 år 3 måneder siden - 9 år 3 måneder siden #16028 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Læskærm til brænder?
Tak for alle de gode råd - det er så skønt med så mange 'erfarne rotter', der er så hjælpsomme :kiss:

Jeg suger til mig af jeres erfaring og det gør mig tryg at vide, at så mange har gode erfaringer med at ta' afsted til fjeldet uden læskærm :-)

Det gør mig også tryg at skulle starte op i en stor gruppe med en erfaren turleder, der vil passe godt på mig, hvis jeg som uerfaren skulle være så letsindig at placerer brænderen i stormvejr mellem mine ben :sick:

Og jeg tror du kommer på arbejde René, for min hjerne er meget ustabil, som du nok allerede har erfaret på kurset ved Immlen, hvor jeg havde glemt at sætte batterier i GPSen :woohoo:

- og det bli'r garanteret kun værre under pres på fjeldturen :S
Sidste redigering: 9 år 3 måneder siden ved SusDal.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 3 måneder siden #16033 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Læskærm til brænder?
angående jetboil mellem benene.
dermed menes at man sidder bredstående stilling fladt på bagdelen.
så brænder ikke står i nærheden af de kritiske zoner men nærmere knæregion:-)

• Kenn
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 måneder siden #16037 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Læskærm til brænder?
Kelberg...det er ikke alle som har vores armlængde ;)

Mere
9 år 2 måneder siden #16050 af LHL
Besvaret af LHL på emne Læskærm til brænder?
Jeg kan kun tilslutte mig kommentarerne,

Har også brugt min Jetboil på fjeldet, og mener heller ikke at en læskærm er nødvendig, som med de helt åbne brændere.

Flammen er delvist beskyttet på Jetboil, men dog ikke helt indesluttet som på en Trangia.

Det bør ikke være noget problem at finde en sten eller bruge rygsækken til at tage det værste, hvis det skulle blæse meget.

Et lille trick jeg bruger er at holde på toppen med en finger. Dels så støtter det Jetboil og man mindsker risikoen for skoldning af de nedre regioner :) , men dels kan man også med samme mærke når vandet koger og bobler. Det kan ellers være svært at bedømme når det blæser.

God tur.

mvh Lars

Mere
9 år 2 måneder siden - 9 år 2 måneder siden #16102 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Læskærm til brænder?
Tak for det lille trick med at mærke når vandet koger Lars. Jeg havde faktisk meget svært ved at se og nå at reagere inden vandet boblede helt vildt og min hirsegrød nåede at sende plopper op over kanten (idet jeg tog låget af for netop at kunne se når det kogte) flere gange på min første tur og så skulle jeg lige ta' mod til at stikke hånden hen og slukke med risiko for at blive ramt af stænk af varm grød og det gav et stort unødvendigt overforbrug af gas. Jeg mister nemlig lynhurtigt koncentrationen, når jeg skal vente på noget i blot få sekunder og ved at sætte en finger på, vil jeg jo ikke kunne glemme hvad jeg er i gang med :lol:

Brænderen var forøvrigt svær at styre - det var ligesom fuld blus og ellers gik den ud, når jeg forsøgte at skrue ned for blusset. Jeg håber at få mere føling med den hen ad vejen...
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved SusDal.

Mere
9 år 2 måneder siden #16106 af Terje
Besvaret af Terje på emne Læskærm til brænder?
Vi har kogt fyldte pastaer i en Jetboil - uden låget på. Det k a n gøres, men Jetboilens høje, smalle design gør rengøring mere besværligt end en trangia-gryde-type.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Tid til at oprette siden: 0.227 sekunder