- Modtagne Tak: 41
Rugbrød på fjeldet
9 år 2 måneder siden - 9 år 2 måneder siden #16103
af SusDal
Rugbrød på fjeldet blev oprettet af SusDal
Jeg er ikke helt vild med knækbrød! Det mætter ikke, fylder for meget og knækker 
Til gengæld er jeg vild med rugbrød og vil høre om der er nogen der har erfaring med at tørre rugbrød på brødrister eller i ovn, for at kunne slippe af med overflødig vægt?
Hvor meget mere vejer tørret rugbrød i fht. knækbrød for samme ernæringsværdi og mæthedsfølelse?
Mon det kan tygges og synkes!?!?!
PS: Lækkert, friskt rugbrød ristet på en brødrister smager forøvrigt skønt med smør på - prøv det

Til gengæld er jeg vild med rugbrød og vil høre om der er nogen der har erfaring med at tørre rugbrød på brødrister eller i ovn, for at kunne slippe af med overflødig vægt?
Hvor meget mere vejer tørret rugbrød i fht. knækbrød for samme ernæringsværdi og mæthedsfølelse?
Mon det kan tygges og synkes!?!?!
PS: Lækkert, friskt rugbrød ristet på en brødrister smager forøvrigt skønt med smør på - prøv det

Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved SusDal.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
9 år 2 måneder siden #16104
af CachTiger
Med venlig hilsen
Jannie
Besvaret af CachTiger på emne Rugbrød på fjeldet
Nej. Jeg har aldrig prøvet at tørre rugbrød og jeg beklager med det samme at jeg ikke kan hjælpe dig med det. Men jeg har prøvet dette brød:
www.globetrotter.de/shop/trekking-mahlze...pumpernickel-110735/
Det mætter, smager fint og kan holde sig uendeligt så længe dåsen er lukket. Efter åbning holder det ca. 5 dage. Brødet knækker og smuldrer ikke under transporten, men det er selvfølgelig lidt tungt i forhold til knækbrød.
Med venlig hilsen
Jannie
9 år 2 måneder siden #16107
af Terje
Knækbrød er mere besværligt og skrøbeligt end rugbrød o.l. frisk brød.
MEN: Knækbrød er jo fjeldmad - blev bagt oppe på sæterne (hvor køer, geder og får græssede om sommeren, og man lavede holdbar ost på stedet) og skulle kunne holde sig længe, så der kunne malkes og produceres ost. Knækbrød er original fjeldmad!
100 gram knækbrød (wasa rågi) indeholder 320 kcal og 9 gram protein
100 gram rugbrød (fakta schwartzbrot) 204 kcal og 5,5 gram protein.
Jo, knækbrødet fylder mere, men vægtmæssigt indeholder det mere energi.(fordi der ikke er noget vand i, der vejer)
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Rugbrød på fjeldet
SusDal skrev: Jeg er ikke helt vild med knækbrød! Det mætter ikke, fylder for meget og knækker
Knækbrød er mere besværligt og skrøbeligt end rugbrød o.l. frisk brød.
MEN: Knækbrød er jo fjeldmad - blev bagt oppe på sæterne (hvor køer, geder og får græssede om sommeren, og man lavede holdbar ost på stedet) og skulle kunne holde sig længe, så der kunne malkes og produceres ost. Knækbrød er original fjeldmad!
100 gram knækbrød (wasa rågi) indeholder 320 kcal og 9 gram protein
100 gram rugbrød (fakta schwartzbrot) 204 kcal og 5,5 gram protein.
Jo, knækbrødet fylder mere, men vægtmæssigt indeholder det mere energi.(fordi der ikke er noget vand i, der vejer)
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
9 år 2 måneder siden #16108
af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Rugbrød på fjeldet
Ellers er et alternativ tortillaer. Disse wraps kan købes i diverse størrelser og med fuldkorn . Er nemme at proppe ned diverse steder i rygsækken går ikke i stykker. Mætter mere end knækbrød og jeg som voksen mand kan blive mæt af 2-3 stk medium sice med en figenstang/ nøddestang i midten som pålæg.
Intet der knækker og intet der løber ud i rygsækken lige meget hvad man laver . bare pakket ned løst i 2 fryserposer så er det nemmere at hitte det.Er måske lidt kedeligt i længden, men er jo bare energi til kroppen.
mvh
Kim
Intet der knækker og intet der løber ud i rygsækken lige meget hvad man laver . bare pakket ned løst i 2 fryserposer så er det nemmere at hitte det.Er måske lidt kedeligt i længden, men er jo bare energi til kroppen.
mvh
Kim
9 år 2 måneder siden #16111
af Gurli
Gurli.
Besvaret af Gurli på emne Rugbrød på fjeldet
Tørt rugbrød lyder ikke som en fristelse! - men du kan da nemt eksperimentere inden du skal af sted.
Hvis du gerne vil være mæt og have rugbrødssmagen, kan du bage noget loganbrød. Det mætter, holder sig godt og smager lidt af rugbrød.
Jeg synes nu ikke knækbrød er særlig skrøbeligt, man behøver jo ikke lægge det nederst i rygsækken.
Hvis du gerne vil være mæt og have rugbrødssmagen, kan du bage noget loganbrød. Det mætter, holder sig godt og smager lidt af rugbrød.
Jeg synes nu ikke knækbrød er særlig skrøbeligt, man behøver jo ikke lægge det nederst i rygsækken.
Gurli.
9 år 2 måneder siden #16114
af Ennamaria
Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Besvaret af Ennamaria på emne Rugbrød på fjeldet
Tørt ristet rugbrød kan vel holde sig mega lang tid, og hvis det er skåret i fine skiver er det nok også let nok at tygge. Jeg har smagt bagernes nye dille: rugchips (=olieret, saltet og tørret rugbrød). Smager godt, men er meget fedt. Hvis man udelader fedtet og bare tørrer brødet, er det nok nogenlunde det samme, og smagen må så komme fra pålægget.
Selv tager jeg noget pumpernickel med (fra Prünten, købt i Kvickly) og noget knækbrød: Rugsprø. Det funkede fint sidste år. Pumpernickelbrød har det med at smuldre, så det skal pakkes tæt. Men det er saftigt, har et stort næringsindhold og holder sig længe
Selv tager jeg noget pumpernickel med (fra Prünten, købt i Kvickly) og noget knækbrød: Rugsprø. Det funkede fint sidste år. Pumpernickelbrød har det med at smuldre, så det skal pakkes tæt. Men det er saftigt, har et stort næringsindhold og holder sig længe

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Tid til at oprette siden: 0.204 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333