- Modtagne Tak: 2
Rugbrød på fjeldet
- Jern-Henrik
-
- Bruger
-
Less
Mere
9 år 2 måneder siden #16140
af Jern-Henrik
Besvaret af Jern-Henrik på emne Rugbrød på fjeldet
Jeg har de sidste to år haft rugbrød med på fjeldet.
Turene har været hhv. 14 og 16 dage.
Jeg havde for to år siden, til andet formål, investeret i en vacumpakker! Og det slog mig da jeg skulle pakke rationer, "jeg vacumpakker da bare mit rugbrød"
Det fungerede perfekt og jeg havde saftigt rugbrød alle dage.
Man skal dog lige passe på med at give for meget "gas" med vacumet for så bliver brødet noget flat i det, smager stadig godt!
Siden har jeg eksperimenteret med forskellige ting som fx leverpostej (fungerer 100%
) og derved sparer jeg vægten af dåsen og jeg kan brænde emballagen hvis det hober sig op og man ikke lige kommer forbi et sted med søbbelcontainer 
Hilsen jern-henrik
Turene har været hhv. 14 og 16 dage.
Jeg havde for to år siden, til andet formål, investeret i en vacumpakker! Og det slog mig da jeg skulle pakke rationer, "jeg vacumpakker da bare mit rugbrød"
Det fungerede perfekt og jeg havde saftigt rugbrød alle dage.
Man skal dog lige passe på med at give for meget "gas" med vacumet for så bliver brødet noget flat i det, smager stadig godt!
Siden har jeg eksperimenteret med forskellige ting som fx leverpostej (fungerer 100%

Hilsen jern-henrik
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
9 år 2 måneder siden - 9 år 2 måneder siden #16141
af JensB
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Besvaret af JensB på emne Rugbrød på fjeldet
Jeg provianterer oftest med schwarzbrot samt ost og spegepølse; og det synes jeg faktisk normalt, at jeg kommer rigtig langt med. Schwarzbrotet holder sig rigtig godt rigtig længe, og jeg foretrækker det frem for pumpernikkel- og speltbrød, som jeg finder kedeligt. Men det er rigtigt, at schwarzbrot bliver tungt på en fjeldtur, hvor man skal proviantere til mange dage. Men her har jeg gode erfaringer med det grove Wasa knækbrød, som jeg faktisk også synes mætter rimelig godt.
Og så en nøgleregel. Jeg har altid en fast emballage i rygsækken (en stor boks eller kasse med låg) primært til brødet, da dette jo ellers altid smuldrer eller knækker, når det uvægerligt bliver mast i sækken!
OBS: Og så kassen nok ydermere den fordel, at forhindrer brødet i at tørre ud!
Og så en nøgleregel. Jeg har altid en fast emballage i rygsækken (en stor boks eller kasse med låg) primært til brødet, da dette jo ellers altid smuldrer eller knækker, når det uvægerligt bliver mast i sækken!
OBS: Og så kassen nok ydermere den fordel, at forhindrer brødet i at tørre ud!
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved JensB.
Følgende bruger(e) sagde tak: gronlund
9 år 2 måneder siden #16166
af Terje
Neij, knækbrød holder faktisk forbavsende godt. Har gået med op til 10 pakker øverst i rygsækken, nogen gange vist med et telt ovenpå. Bruger Wasa Sport, tykke skiver. Har erstattet en del af brødmængden med trailmix (rosiner og nødder) og Organic Food Bars.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Rugbrød på fjeldet
gurli skrev: Jeg synes nu ikke knækbrød er særlig skrøbeligt, man behøver jo ikke lægge det nederst i rygsækken.
Neij, knækbrød holder faktisk forbavsende godt. Har gået med op til 10 pakker øverst i rygsækken, nogen gange vist med et telt ovenpå. Bruger Wasa Sport, tykke skiver. Har erstattet en del af brødmængden med trailmix (rosiner og nødder) og Organic Food Bars.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
- Fjeldpigen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 3
9 år 2 måneder siden #16194
af Fjeldpigen
Besvaret af Fjeldpigen på emne Rugbrød på fjeldet
Tak for inspirerende indlæg
Vi tager snart en uge til Rondane 3 voksne, 2 børn og en hund. Da det skal være en god oplevelse for alle, kan vi ikke kun tænke i hvad der giver energi, det skal også smage OK, så de mindste får dækket deres behov, og også på madsiden nyder de velfortjente pauser. Her bliver det både loganbrød (som der er mange delte meninger om - er spændt på at smage det), knækbrød, tørret rugbrød og hjemmelavet muslibar. Men mængden af loganbrød må reduceres, hvis den samlede vægt bliver for høj. Pt. kører vores nye dehydrator på højtryk - i går med æbler med kanel på og rabarber - i dag med tyndtskårede gulerødder. En del forberedelser men tror det er givet godt ud på den første fjeldtur med børn

9 år 2 måneder siden - 9 år 2 måneder siden #16196
af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Rugbrød på fjeldet
Ihhh - hvor er det dejligt så mange bidrager 
Her et par dage inden afgang har jeg købt en nyhed WASA surdeg råg bagt udelukkende på fuldkornsrugmel, snackpølser med chilli og spansk Manchego ost og dagen før har jeg tænkt mig at købe friskbagt 6-kerne rugbrød fra Kohberg og tørre det lidt på brødristeren...
Jeg vil helt sikkert prøve at bage logan eller overlevelsesbrød og lignende en anden god gang
Og så har jeg gemt et par super tynde plast bakker, der intet vejer (den slags man køber frugt og grønt i i supermarkederne) og de skal hjælpe med at holde lidt sammen på frokosten
PS: Jeg bryder mig ikke om man brænder plast af i naturen, så jeg har tænkt mig, at slæbe bakkerne og alle de plastposer jeg pakker maden ind i med på hele turen...

Her et par dage inden afgang har jeg købt en nyhed WASA surdeg råg bagt udelukkende på fuldkornsrugmel, snackpølser med chilli og spansk Manchego ost og dagen før har jeg tænkt mig at købe friskbagt 6-kerne rugbrød fra Kohberg og tørre det lidt på brødristeren...
Jeg vil helt sikkert prøve at bage logan eller overlevelsesbrød og lignende en anden god gang

Og så har jeg gemt et par super tynde plast bakker, der intet vejer (den slags man køber frugt og grønt i i supermarkederne) og de skal hjælpe med at holde lidt sammen på frokosten

PS: Jeg bryder mig ikke om man brænder plast af i naturen, så jeg har tænkt mig, at slæbe bakkerne og alle de plastposer jeg pakker maden ind i med på hele turen...
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved SusDal.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria
Tid til at oprette siden: 0.269 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333