- Modtagne Tak: 41
Rugbrød på fjeldet

Det er så dejligt at høre om alle de mange forskellige løsninger I hver især har fundet frem til

De gange jeg har været på kanotur har vi haft gedigne hjemmebagte rugbrød med uden konserveringsmiddel og alligevel har de holdt fint i op til 14 dag - det var dog klart mest lækkert den første uge

Men gedignt rugbrød er jo tungt og skal fragtes på ryggen hele vejen, indtil det spises, når man er på vandretur. Derfor min tanke om at riste brødet. Sjovt nok har jeg slet ikke trukket paralleller til frokosten til hverdag i kantinen på jobbet, hvor de også er begyndt at servere supertynde ristede rugbrødsskiver, som Ennamaria nævner er blevet den nye dille. Jeg tror jeg vil forsøge at eksperimentere lidt i weekenden, men jeg har ingen pålægsmaskine, så super tynde bli'r skiverne altså ikke... - og ellers fandt jeg i dag på vej hjemad en pakke rugknækbrød, som jeg vil prøve.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
gurli skrev: Tørt rugbrød lyder ikke som en fristelse! - men du kan da nemt eksperimentere inden du skal af sted.
Hvis du gerne vil være mæt og have rugbrødssmagen, kan du bage noget loganbrød. Det mætter, holder sig godt og smager lidt af rugbrød.
Prepsi havde smagsprøver af overlevelsesbrød med på min første tur - det smagte super godt

Er det mon det samme som Loganbrød?
Problemet er, at jeg ikke rigtig er den store madlavningsentusiast og at der i øvrigt er nok at gøre med at få styr på alt grej, udstyr og tøj til min første fjeldtur, så det bli'r ikke denne gang jeg kaster mig ud i så stort og for mig uoverskueligt bageprojekt

Jeg havde samme problem, før jeg blev forelsket i "Loganbrød"

Nu er Loganbrød (med Faaborg eller med en snackpølse) næsten det eneste jeg spiser til frokost på mine fjeld eller kajakture.
Jeg bager ALDRIG der hjemme..... altså lige bortset fra Loganbrød en tre-fire gange om året (en stor portion til fyseren).
Jeg benytter nedenstående opskrift.
Velbekomme
Kris
OPSKRIFT 1 (fra det norske blad Breposten)
Kursiv er Henriks ændringer i forhold til den originale opskrift.
1 ½ kg groft grahamsmel
500 g. fint hvedemel
500 g. semuljegryn eller bulgur
(skal evt. udblødes i vand ½ times tid) Her brugte jeg i stedet for 500 gr. knækkede hvedekerner udblødt i kogende vand.
½ kg rugmel
2 spsk. salt
250 g. hakkede hasselnødder og/eller mandler
250 g. tørrede rosiner og/ell. Abrikoser. Jeg brugte 200 gr. abrikoser og 100 gr. rosiner(blendede)
300 g. smeltet smør eller margarine.
Jeg brugte rapsolie.
200 g. sirup
250 g. sukker
1 l. sødmælk
De tørre ingredienser blandes godt.
De fire nederste varmes op i en gryde, til blandingen er lunken og smeltet, og de tørre hældes i og blandes.
Hårdt arbejde!
Den meget seje dej deles og presses ned i rugbrødsforme eller en bradepande.
En dejtykkelse på ca. 2 cm giver et tørt og hårdt brød.
Brødet bages i ovnen ved 180 ° i mindst 1 time. Ved en dejtykkelse på 3-6 cm skal brødet bage ca. 1½ time. Læg evt. alufolie over den sidste ½ time for at undgå sort skorpe.
Mine brød bagte 1 time og et kvarter (4-5 cm tykke). Skær brødene i den ønskede form inden du bager. Så kan de brækkes fra hinanden bagefter. Kan tørres eller fryses. Jeg har ikke prøvet tørring.
Opskriften giver ca. 4700 g brød med 15000 Kcal. - nok til 20 - 30 måltider.
Jeg er begyndt at blande kokusmel i samt lidt mere vædske.

Gurli.
Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Med venlig hilsen
Jannie
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333