Nyt køkkensystem

Mere
8 år 3 måneder siden #21008 af Patty
Nyt køkkensystem blev oprettet af Patty
Jeg må igen trække på denne vidensdatabase!

Jeg mener ellers at jeg i mange år har haft godt fat i de vises sten, med Trangia-sprit teknologien. Jeg har brugt de store 25'ere til fællesture med meget madlavning og den lille mini-model til soloture på under en uge. Hele året.

Men efter de sidste par ture, hvor jeg virkelig har haft brug for varmen, hurtigt, har mit mini-Trangia skuffet mig fælt. Dels på grund af vinden og dels på grund af temperatur. Omkring 0 eller frost.
Afskærmningen på minien er jo ikke-eksisterende og jeg bryder mig ikke om at slæbe et spruttende sprit-køkken ind i "apsisen" på mit mini telt, Vango Banshee 200. Afskærmning har så været klaret (til nød) på andre måder, men det er aldrig blevet rigtigt godt. Og jeg har faktisk tabt gejsten for den svenske klassiker lidt. :( Har ellers altid været af den overbevisning af det var alle de andre der var galt afmarcherede med deres gas og rensebenzin.

Når det så er sagt, er minien jo fiks, da den vejer og fylder meget lidt. Og kan som sådan ikke gå i stykker. Men oven i, kommer der jo altid en flaske, 0.5 eller 1 liter, alt efter turens varighed.

Så jeg vil høre om der er noget der der smartere til mit behov på markedet?

Mine krav:
-Vægt
-Fylde
-Mulighed for rigtig madlavning
-Økonomi
-Vinterture

Hvad der ikke er så vigtigt:
-Hurtighed
-Mulighed for brændstofkøb i Centralasien og andre øde steder

Jeg syntes at det er vigtigt at kunne bruge mit kommende system året rundt. Det behøver ikke at være et sæt, altså at det passer sammen, som Jet-Boil og Trangia. Jeg kan sagtens leve med at have en løs brænder, brændstofkilde og gryde/potte/pande. Jeg har afskrevet systemer som Jet-Boil (og lignende systemer), da de vist langt hen ad vejen er "kog vand effektivt, intet andet".
Jeg har kigget mest på gasbrændere. Gerne med bredt brænderhoved og ikke af top-monterede type, da jeg er i tvivl om stabiliteten. Men altså med en slange til brændstofkilden. Men jeg er stærkt i tvivl om hvorvidt de er effektive nok om vinteren. Producenternes reklamevidioer er jo ikke i tvivl...

Jeg har set på MSR WindPro II, som kan foldes sammen og gaspatronen kan vendes på hovedet, så man kan fortsætte med at brænde ved højere tryk, selv i lave temperaturere.
Optimus har lavet en tilsvarende model, Vega, der har enkelte smartere features (støtte til omvendt gas er indbygget i adapteren, den vejer det halve af WindPro II osv.), men det er nogenlunde samme koncept.
MSR Gravity III er lidt samme stil, men lidt billigere. Som med de andre, beskrives den som værende anvendelig i "lidt lavere temperaturer". Men er det også -10C?

Der er også det lidt billigere alternativ Pinguin Surpass Titan, men det er en topmonteret brænder, kan de overhovedet brænde i frostvejr? I så fald er Pinguin Mantis også økonomisk overkommelig, og med 3-fod. Jeg kan ikke helt gennemskue om de rør der går op forbi brænderhovedet på flere af brænderne med remote canister princippet sikrer om de kan brænde i forstvejr, eller om det bare er et krav til at de kan brænde overhovedet...

Til mine småture, 2-3 gange om året, virker et rigtigt MF setup lidt overkill, også sådan rent økonomisk. Men det er vigtigt for mig at kunne bruge brænderen om vinteren.

Så i virkeligheden er jeg nok bare i tvivl om hvor godt gasbrændere kører hele året? For derudover lader de jo til at opfylde det brede publikums behov. Kort historie lang...

Alle imput og strøtanker er velkommen, tak. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 3 måneder siden #21009 af cphhiker
Besvaret af cphhiker på emne Nyt køkkensystem
Prøv at kigge på denne brænder! Kovea Spider

Den har fået rigtig mange gode anmeldelser, så hvis du skriver Kovea Spider Review i google, så er du i gang.

Det gode ved brænderen er, at den kan bruges hele året, har en god stabilitet og mulighed for at bruge en vindskærm uden fare for at overophede gasdåsen.
Den fylder heller ikke så meget som andre gasbrændere der kan kører om vinteren.
Vægten er ok, ca 170g og prisen er rigtig god, mellem 300 og 400kr på nettet(Ebay og Amazon).
Med en gryde og en vindskærm har man altså et godt og fleksibelt sæt der kan lidt af det hele.

Tobias

Mvh.
Tobias
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie

Mere
8 år 3 måneder siden - 6 år 11 måneder siden #21010 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Nyt køkkensystem
Hej Patty,

Før du nu helt afskrive din Mini Trangia, ville jeg lave mig en vindskærm.
Mit eget setup, der minder meget om Mini Trangia, består af følgende:
  • Evernew gryde 0,9L ECA-252
  • Evernew brænder EBY-254
  • Evernew kryds EBY-253
  • Vindskærm i titanium (mindre kan gøre det...)

Delene

Opsat til "hurtig" kogning af vand. 30 ml sprit koger 0,5 l vand på ca. 5-6 min.

Opsat til simring. 30 ml sprit brænder i ca. 20 min.
Gryden sættes direkte på brænderen.

Med gryde

Det er lidt tankevækkende at f.eks. det svenske forsvar stadigvæk anvender sprit ved temperature under frysepunket . Se punkt 4.

Under alle omstændigheder drejer det sig om at beskytte brænderen (gas eller sprit) og gryden mod vind, så at varmen ikke blæses væk fra grydens bund.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 6 år 11 måneder siden ved ErikS. Begrundelse: Ændring af link

Mere
8 år 3 måneder siden #21011 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Nyt køkkensystem
Hvis du vil være 100% sikker på at kunne bruge dit nye brændersystem om vinteren kommer du ikke udenom benzin. Så hvis du er glad for gas resten af året må dit rigtige valg være en multifuelbrænder. Jeg bruger Primus Omnifuel på vinterturene med rensebenzin - det er super effektivt og giver en ren forbrænding. Tidligere var det en hel kunst at kunne få benzinbrændere til at simre når man skulle lave rigtig mad, det er det ikke længere, sørg blot for at holde trykket på prændstofflasken rimelig konstant. I ydersæsonen uden frost har jeg lige så gerne gas med - det eneste man skal huske er at skifte dyse på brænderen.

Om sommeren er jeg stadig glad for min Trangia med sprit - det er dejligt lydløst.

Nyd din tid i naturen - Wahl

Mere
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #21012 af Panie
Besvaret af Panie på emne Nyt køkkensystem
cphhiker, kan den Kovea Spider købes nogen steder enten i danmark eller Europa ? Jeg så en anmeldelse/test af den og den ser rigtig spændende ud.

Erik. Dit grej ser som sædvanlig ret fedt ud. Overvejer at købe den Brändi rist du havde med til træffet. :)

Men KaWa, kan man ikke få vintergas som skulle virke ret godt ?
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved Panie.

Mere
8 år 3 måneder siden #21013 af JensB
Besvaret af JensB på emne Nyt køkkensystem
For mig virker sprit hver gang, også når det er koldt! Og jeg er afsted mange gange om året!

Det er oftest lidt sværere at antænde spritten, når temparaturen er omkring eller under frysepunktet. Så dumper jeg bare den tændte tændstik med flammen lige ned i spritten - og vips - efter nogle få sekunder, er spritten blevet varmet så meget op, at den antænder!

Erik S's løsning ser fin ud; jeg finder dog det lille problem ved det lille stativ til at placere gryden på, at man med denne anordning ikke kan komme til at regulere flammen med en halvåben lukkekapsel, som jeg ofte benytter.

Jeg bruger det klassiske trangiasæt i lille udgave (vægt ca. 700 g, vist nok).

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

Tid til at oprette siden: 0.253 sekunder