Nyt køkkensystem

Mere
8 år 3 måneder siden #21014 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Nyt køkkensystem
Evernew brænderen er lidt speciel, da den, i modsætning til Tragia, har to ringe med huller.

Det er enten fuld blus med krydset monteret eller halvt blus med gryden direkte på brænderen.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #21015 af KaWa
Besvaret af KaWa på emne Nyt køkkensystem
@ Panie - der bliver reklameret for gas med forskellige blandinger og vintergas er sikkert også en reel mulighed i dag. Jeg har ikke selv prøvet det af. Jeg synes jeg har læst en test - eller artikel Christian Milbo skrev om emnet - men jeg kan ikke finde den

Da jeg startede friluftsliv for mere end 45 år siden var min første brænder en topmonteret gasbrænder fra campinggaz, med punkterdåser. Dengang var der én type gas at vælge - og den fungerede ikke i kulde (heller ikke lige over frysepunktet). Senere anskaffede jeg en Trangia og brugte udelukkende sprit til den. Trangiaen blev opgraderet med gasindsats (den har "forvarmerrør" så man kan vende gasdåsen på hovedet og anvende gassen tilført i flydende stand). Men alligevel var det ikke optimalt i frostvejr, jeg havde gasdåsen med nede i soveposen om natten, så den ikke var totalt nedkølet når den skulle bruges om morgenen og alligevel var forbrændingen ustabil - så jeg begyndte at bruge Wisperlite fra MSR. Den er ikke særlig simrestabil og soder en del i forvarmningsprocessen. Så da multifuelbrænderen blev en reel mulighed og de første "børnesygdomme" på de tidlige modeller var fjernet købte jeg Omnifuel'en. Hvis jeg er afsted med en større gruppe bruger jeg de brændere jeg har - så det er lige fra Trangia med sprit til topmonterede gasbrændere over benzinbrændere til bål.

I dag laver man jo mange forskellige gasbrændere med "forvarmningsrør" så man kan vende gasdåsen på hovedet og benytte flydende gas, da det gennem "forvarmerrøret" igen bliver til gas som luftart. Men jeg synes benzin er mere effektivt - især i frostvejr.

Nyd din tid i naturen - Wahl
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved KaWa.
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie

Mere
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #21016 af JensB
Besvaret af JensB på emne Nyt køkkensystem

ErikS skrev: Evernew brænderen er lidt speciel, da den, i modsætning til Tragia, har to ringe med huller.

Det er enten fuld blus med krydset monteret eller halvt blus med gryden direkte på brænderen.
/Erik

OK, er krydset hurtigt at fjerne så?? Hvis man nu først har fået varmet op til kogepunktet, og man derefter vil simrekoge noget i nogle minutter, f.eks.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved JensB.

Mere
8 år 3 måneder siden #21017 af agge

Mere
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #21018 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Nyt køkkensystem
@Jens: Ja, det kræver blot en eller anden form for multitool, pincet eller lign.

Normalt (for mig) er det enten fuldt blus (vand til frysetørret mad, cous cous, kaffe, varmedunken (Nalgene i sok) eller lign.) eller noget der skal småkoge i 10 - 15 min. (ris, gule ærter, 5 korns blandning eller lign.)

Man skal være lidt over maden når man skal simre med denne brænder. Det er ikke lige som der hjemme på komfuret... ;-)

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved ErikS.

Mere
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #21019 af Milho
Besvaret af Milho på emne Nyt køkkensystem
En topmonteret Primus ExpressStove, Primus gryder med lameller, Primus læskærm (monteres på gasdåsen), en gas stand (fødder til gasdåsen, her kan du selv vælge mærke :) ) og en Primus vintergas så køre det.
Brænderen forrest på billedet nedenunder er en Primus ETA Power (den har vist ændret navn) og bagved den er ExpressStove.

En pringuin Surpass Titan eller Mantis eller en hver edderkopbrænder (hvad hedder de?) som den her:

Sammen med en Primus vintergas vil holde til lave temperaturer (jeg har testet i ca. -10 grader).

Multifuel, som der bliver nævnt vil også holde.

Vh Christian
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved Milho.

Tid til at oprette siden: 0.231 sekunder