Hvilket stormkøkken

Mere
7 år 10 måneder siden #25596 af kristianBp
Hvilket stormkøkken blev oprettet af kristianBp
Hej allesammen.

Jeg står og skal til Jotunheimen her til juni med en veninde. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilken brænder vi skal have med? Hun har allerede et trangiasæt, der bruger sprit, men har læst mig til, at sprit fungerer dårligt i kulde/vind og i højderne, så ville høre om vi kan nøjes med dette sæt? Eller skal jeg ud at investere i et Multifuel stormkøkken? Har kigget på et MSR multifuel international, der ser ud til sagtens at kunne klare det i de forhold. Planlægger måske også at skulle til Chamonix at klatre, hvor den ville være god at have med. Hvad vil I anbefale?

Mvh. Kristian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 10 måneder siden - 7 år 10 måneder siden #25597 af Terje
Besvaret af Terje på emne Hvilket stormkøkken
Et Trangia er noget af det mest stormsikre og driftstabile I kan tage med i fjeldet. Og du kan tilberede meget forskelligt mad på det.

Men det er halvtungt og bruger en del brændstof (sprit) og har lang kogetid.

En Jetboil, fx. Mini-Mo, koger vand langt hurtigere, fylder mindre i oppakningen, bruger mindre brændstof (gas).

Ulemper: Større risiko for nedbrud, gasdåser er dyrere end sprit.

Multifuel: Smelte sne til drikkevand, basecamps i stor højde.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 7 år 10 måneder siden ved Terje.

Mere
7 år 10 måneder siden #25598 af Jkring
Besvaret af Jkring på emne Hvilket stormkøkken
Du kan også lave en kombi. Man kan få gasbrænder til Trangiaen! Jeg har selv brugt Trangia med sprit i mange år. Men efterhånden fandt jeg ud af at vi kun havde behov for at koge vand til kaffe og tørfoder. Og der er Jetboil uovertruffen. Så find ud af hvilke behov du har. Trangien kom på aftægt da vi droppede morgenhavregrøden.

Mvh.
Jørgen

Mere
7 år 10 måneder siden #25599 af LHL
Besvaret af LHL på emne Hvilket stormkøkken
Jeg er meget enig i de forrige kommentarer.
Har dog aldrig brugt sprit til min Trangia, da det soder, er faktisk tungt ifht gas, og tager lang tid. Derudover kan jeg ikke lide tanken om et åbent spritbål inde i et telt, hvor jeg ofte varmer vand hvis vejret er dårligt eller myggen plagsom.

Så har udelukkende brugt Trangia med gasbrænderen, som er suveræn til både madlavning, pandekagebagning og vandkogning. Den kommer stadig med på kanoture og vandreture i de hjemlige omgivelser.

På fjeldture har jeg de seneste år udelukkende brugt en Jetboil, den er meget lettere, fylder mindre, koger vandet hurtigere og med mindre gasforbrug end Trangia.

Men Jetboil er bedst egnet til vandkogning til frysetørret mad, man kan også få noget havregryn/müsli lignende som blot skal en gang kogende vand for at blive til grød. Det koster dog det samme pr portion som adskillige kilo havregyn :-)

Jeg har en lille pande til min Jetboil, som jeg har lavet pandekager på. Det fungere også udemærket, men skal dog være obs på at pandekagebagning virkelig er en brændstofsluger.

Mere
7 år 10 måneder siden #25600 af kristianBp
Besvaret af kristianBp på emne Hvilket stormkøkken
Tak for de gode informative svar :)
Jeg tror jeg lader være med at købe det multifuel stormkøkken og så tager vi bare hendes Trangia med. Vi skal kun bruge det til at koge vand til frysetørret mad, så helt galt kan det nok heller ikke gå. Skal dog lige have fundet ud af om det også kan brænde gas, da det på jer lyder som om det er bedre. Det er dog et ret gammelt sæt, så vi må lige se.

Mere
7 år 10 måneder siden - 7 år 10 måneder siden #25602 af LHL
Besvaret af LHL på emne Hvilket stormkøkken
Gasbrænderen passer i hullet hvor spritbrænderen sidder, det design er ikke ændret i årtier :-) Jeg har en Trangia som er over 20 år gammel, og på den er der også hul til gasslangen i underdelen. Skulle hendes Trangie ikke have dette hul, så laves det let selv.
Sidste redigering: 7 år 10 måneder siden ved LHL.

Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder