- Modtagne Tak: 0
Vandfilter til tur i Norske fjelde?
6 år 3 måneder siden #30092
af niko-h
Vandfilter til tur i Norske fjelde? blev oprettet af niko-h
Hej!
Jeg går og planlægger en tur til Norge, og har læst meget om, at det er nemt at finde friskt rent vand hver dag deroppe.
Jeg har et lifestraw, men ville I anbefale mig at tage det med og filtrere alt vandet jeg drikker, eller bare have den som backup i tilfælde af man på et tidspunkt ikke kan finde helt rent vand?
Og lyder de i øvrigt realistisk med en 2,5L vandblære og en 0,5L drikkedunk til sådan en tur?
- Jeg ved ikke hvor langt man skal regne med at gå imellem man finder vand deroppe
Jeg går og planlægger en tur til Norge, og har læst meget om, at det er nemt at finde friskt rent vand hver dag deroppe.
Jeg har et lifestraw, men ville I anbefale mig at tage det med og filtrere alt vandet jeg drikker, eller bare have den som backup i tilfælde af man på et tidspunkt ikke kan finde helt rent vand?
Og lyder de i øvrigt realistisk med en 2,5L vandblære og en 0,5L drikkedunk til sådan en tur?
- Jeg ved ikke hvor langt man skal regne med at gå imellem man finder vand deroppe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- SFjeldsted
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 0
6 år 3 måneder siden #30099
af SFjeldsted
Besvaret af SFjeldsted på emne Vandfilter til tur i Norske fjelde?
Jeg tror det kommer lidt an på, hvor du vil vandre. For nogle år siden tog jeg en 10-dages-tur med manden og 3 hunde på Hardangervidda, og her kunne vi sagtens finde drikkevand - hver dag. Ingen brug af lifestraw, hvilket en enkelt dag resulterede i, at jeg havde fået haletudser med i flasken (ha ha), - de blev hældt ud og jeg fandt en anden kilde.
God tur.
Sofie
God tur.
Sofie
6 år 3 måneder siden #30103
af Dinesen
Besvaret af Dinesen på emne Vandfilter til tur i Norske fjelde?
Jeg bor I Finnamark (Nordnorge), men har været på lidt forskellige klatre/vandre/kajak-turer de sidste årene rundt omkring (Jotunheim, Sydnorge rundt Kristiansand, Lofoten). Dem der tager filter med, er dem som er lidt sart overfor grums, smådyr osv.
Men de fleste nordmænd jeg tager på tur med har det ikke med. Vandet i elvene/vandløpene/søerne er fint og rent, højst en lille bitte smule farvet (brungrøn) pga udvaskning af farvestoffer fra jorden, men ikke noget man kan smage.
Jeg gik på langs af Sørøya her i den her uge, og der havde regnet rigtig meget, så vandet var lidt farvet. Men normal set er det fint.
Selv vand fra mindre vandløp med god strøm er helt fint at tage fra.
Det er kun i smeltesæsonen i foråret, hvor vandet skal koges, da der er mange dyre-eskrementer i sneen.
Når skal du afsted tænker du? Og hvor?
De beholdere du nævner er mere end nok.
Min metode er altid at have max en L vand i drikkeblæren, til når der bliver nogle km mellem vandkilder, og så ellers har jeg min faste kop siddende i hoftebæltet, til at tage en kop vand når jeg kommer forbi et fint vandløb.
Det varierer hvor langt der er imellem: fra et par hundrede m., til et par km.
Og husk, at du kan sagtens drikke vandet fra søerne også. Her følger måske et lille bitte krebsdyr med, men sjældent jeg oplever det. Er du i tvivl, så kog vand og fyld på flaske og blære fra morgenen.
Men alt i alt er det rent, fint og yderst velsmagende!
Men de fleste nordmænd jeg tager på tur med har det ikke med. Vandet i elvene/vandløpene/søerne er fint og rent, højst en lille bitte smule farvet (brungrøn) pga udvaskning af farvestoffer fra jorden, men ikke noget man kan smage.
Jeg gik på langs af Sørøya her i den her uge, og der havde regnet rigtig meget, så vandet var lidt farvet. Men normal set er det fint.
Selv vand fra mindre vandløp med god strøm er helt fint at tage fra.
Det er kun i smeltesæsonen i foråret, hvor vandet skal koges, da der er mange dyre-eskrementer i sneen.
Når skal du afsted tænker du? Og hvor?
De beholdere du nævner er mere end nok.
Min metode er altid at have max en L vand i drikkeblæren, til når der bliver nogle km mellem vandkilder, og så ellers har jeg min faste kop siddende i hoftebæltet, til at tage en kop vand når jeg kommer forbi et fint vandløb.
Det varierer hvor langt der er imellem: fra et par hundrede m., til et par km.
Og husk, at du kan sagtens drikke vandet fra søerne også. Her følger måske et lille bitte krebsdyr med, men sjældent jeg oplever det. Er du i tvivl, så kog vand og fyld på flaske og blære fra morgenen.
Men alt i alt er det rent, fint og yderst velsmagende!

Følgende bruger(e) sagde tak: SFjeldsted
6 år 3 måneder siden - 6 år 3 måneder siden #30111
af JensB
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Besvaret af JensB på emne Vandfilter til tur i Norske fjelde?
Jeg har steripen til UV-rensning, som jeg simpelthen kun bruger på ture i Danmark og Sydsverige eller evt. syd på i Europa.
Det kunne aldrig falde mig ind at medbringe det på fjeldet. Det anser jeg ganske enkelt for overflødigt under normale omstændigheder!
Så skulle det da i hvert fald skyldes et varsel om lemmingpest e.l. i et givent område.
Der er så mange små vandløb i fjeldet, at du umuligt kan nå at drikke ved hvert vandløb! Der kan dog måske være længere mellem dem i østlige egne i Norge!
Det kunne aldrig falde mig ind at medbringe det på fjeldet. Det anser jeg ganske enkelt for overflødigt under normale omstændigheder!
Så skulle det da i hvert fald skyldes et varsel om lemmingpest e.l. i et givent område.
Der er så mange små vandløb i fjeldet, at du umuligt kan nå at drikke ved hvert vandløb! Der kan dog måske være længere mellem dem i østlige egne i Norge!
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 6 år 3 måneder siden ved JensB.
Tid til at oprette siden: 0.228 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333