Kære Monopol. Jeg har et dilemma...

Mere
4 år 7 måneder siden #32868 af Anders B
Jeg ved det godt... Det er vel nok 20 gang der bliver spurgt. Jeg spørger så igen. Jeg skal på fjeldvandretur (3 uger solo) med mad i oppakningen (og mulighed for at fylde på undervejs på diverse fjeldstationer).
Jeg har derfor brug for lidt inputs og erfaringer til diverse dilemmaer, og da Mads & Monopolet mest beskæftiger sig med familiære dilemmaer, kommer mit dilemma her:
Skal jeg tage mit gode, gamle trangiasæt med (med gasbrænder) som jeg kender ud og ind, ved hvordan jeg fixer hvis brænderen går ned (mulighed for at tage nogle Esbit tabeletter med som backup), som til gengæld vejer 3 gange så meget som en jetboil.

Eller

Skal jeg tage en Jetboil med (skal indkøbes, hvilket jo altid udløser en del dopamin...) Jeg kender den ikke personligt (Har dog set en del anmeldelser osv) og derved spare en hel del vægt (som der er rigelig af i ryksækken ;-) )

Bonus info:

Jeg har kun tørkost med - skal altså ikke i udgangspunktet lave andet end vand, men...

Bonus info 2:

Jeg har en fiskestang med på min tur, men har ikke baseret maden på at jeg fanger noget. (jeg er stor fan af genudsætning, hvis det kan lade sig gøre) men vil selvfølgelig gerne spise en fisk, hvis det er muligt.

Nå, det blev en længere smøre, så du kan jo bare lade være med at svare hvis ikke du gider :-) Men jeg vil rigtig gerne høre dine overvejelser, når du vælger køkkengear. Jeg tager selvfølgelig alle betragtninger til efterretning, men ved også at beslutningen er min. Det er min første længere vandretur og jeg har forberedt mig rigtig meget på mht ruteplanlægning, sikkerhed og fysisk træning, så jeg føler mig på ingen måde dårligt rustet til turen. Dette her er jo mere et fordele/ulemper spørgsmål. :-) Glæder mig til at læse jeres svar.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 7 måneder siden #32869 af Emilio
Hej Anders.
Jeg har to løsninger: Den tunge og den lette. Den tunge er selvfølgelig Trangiaen. Den tager jeg med på mindre ture, hvor det er fedt at have "rigtig" mad med i rygsækken. Den lette er en lille gasbrænder og en titaniumgryde. Den bruger jeg altid på fjeldture, når jeg alligevel bare skal varme vand til tørret mad og the/kaffe.
På den lange tur har jeg ofte flere ting med, (og mere mad) og derfor værdsætter jeg at de individuelle ting vejer mindre. Det giver god mening over længere tid. Trangiaens fordel - at du kan lave rigtig mad på den - kommer bare ikke rigtig til sin ret på en fjeldtur, ved mindre du selvfølgelig planlægger at tørre alle ingredienser hjemmefra, og så sidde og lave maden i fjeldet.

Håber du kan bruge mine reflektioner :-)

Dbh.
Emil
Følgende bruger(e) sagde tak: Anders B

Mere
4 år 7 måneder siden #32870 af Simon
Jeg ville tage en jetboil el. lign med og din trangia pande. Det er nemt, hurtigt og billig i gas at bruge. Med panden har du mulighed for at stege osv hvis du bliver træt af tørret mad. Det vil stadig værre væsentlig lettere end trangiaet.....

Mere
4 år 7 måneder siden #32874 af fætter guf
En jetboil (almindelig) fylder 50% af en trangia og vejer markant mindre. men man kan ikke lave mad i den.
3 uger, uden rigtig mad er ikke sjovt.
I stedet for den almindelige vandkoger jetboil så er der mini mo med en lidt større bredere kop og brænderen er ikke kun on/off mini mo test og anmeldelse
Den absolut fedeste jetboil sammen med Joule (som er en anden fisk) i min optik.

MSR windburner i 1,8l udgaven skulle også kunne bruges til madlavning, test af msr vind brænder
MSR fås i en udgave hvor brænder og gas er adskilt, så man kan få tyngdepunktet lidt ned MSR Windburner Duo Stove System - 1,8 liter

Den er rigtig svær.men Emilio rammer meget godt hovedet på sømmet. du har bare ikke den store mulighed for at finde "rigtig" mad på et fjeld.

1, kendt udstyr som vejer mere og bruger mere gas, de bedste madlavningsmuligheder.
2, nyt let og gas besparende udstyr med begrænsede madlavnings muligheder, bonus nogle af dem kan konverteres til en stempel kande til kaffe.

Jeg læste om en vælte sikring på nogle af hurtig kogerne, den skal du lige sætte dig ind i inden du rejser så du ikke står i midten af ingenting med en brænder du ikke kan genaktivere.
Hvis i er to eller flere, så ville jeg 100% gå efter MSR windburner duo 1,8l

Mere
4 år 7 måneder siden #32881 af Georas
Jeg har et ældre trangiasæt og også en jetboil i aluminium. Trangiasættet bruger jeg fx på en kommende kanotur rundt i den sydsvenske vildmark, jetboilen bruger jeg til gengæld på alle vandreture.
Jeg vil med andre ord anbefale dig en jetboil, den er driftsikker og fungerer fint!
Du skriver at du passerer diverse fjeldstationer på din færd, her er det oplagt at få et ordentligt måltid, evt. med en kold øl til, så går de efterfølgende fjelddage meget lettere??
Hvor skal du vandre henne?

De bedste hilsner
Rasmus

• Eventyrinorden
  • Bruger
  • Bruger
  • Friluftslivs entusiast der brænder for lokale eventyr! Følg mig på : www.facebook.com/Eventyrinorden og Instagram: www.instagram.com/Eventyrinorden
Mere
4 år 7 måneder siden #32882 af Eventyrinorden
for at give dig endnu en mulighed så vill jeg se på en soto windmaster og en 750ml titanium kop/kedel.
Så er du for alvor ned i vægt.
Det er godt nok slet ikke en buget løsning, men den brænder får virkeligt gode anmeldelser rund omkring særlig på vind fronten. Og så akn du altid kombinere den med de gryder og pander du har.
Men der vægt at spare men som andre nævner så mister du kokereings mulighederne.
Smag og behag.

-Norden er fyldt med eventyr !
www.facebook.com/Eventyrinorden/

Tid til at oprette siden: 0.222 sekunder