Trangia 25 eller Primus PrimeTech

Mere
3 år 4 måneder siden #33279 af Kalk
Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til at vælge imellem Trangia 25 Duossal eller Primus PrimeTech.
Jeg har rimelig styr på deres specs samt fordele og ulemper.

PrimeTech'ens lavere vægt, og hurtigere kogetid er selvfølgelig en fordel, men ikke afgørende når det skal bruges til shelter og kanoture.

Mine primære overvejelser går på følgende:
  • er Trangia'ens gryder store nok til 4 personer? 1,7L mod 2,3L i PrimeTech
  • hvor holdbar er PrimeTech'ens keramiske coating
  • hvordan er Duossal overfladen at rengøre uden nonstick coating

Den største fordel jeg kan se ved Trangia'en er at jeg altid vil kunne købe nye dele til den hvis noget skulle gå i stykker. Den mulighed syntes jeg ikke det ser ud til at man har ved Primus, som ser ud til ret hurtigt at droppe deres gamle modeller når der kommer en afløser.

Og så et ekstra spørgsmål, som dog ikke har nogen indflydelse på valget.
Hvor meget bruger kan stegepanden i Trangia'en? Kan man klare sig med PrimeTech'ens keramiske gryde uden at man kommer til at savne en stegepande alt for meget?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #33280 af fætter guf
En trangia er måske ok til en famillie på 4 hvor de to er små børn. 500g pasta kommer op over grydens kant når man koger det. men det bliver kogt ordentligt. jeg koger uden låg på, ellers koger det over og låget falder alligevel af grundet pasta skubbet.
Jeg bruger 2 trangiaer til at lave mad til 4 voksne mænd.

Jeg kender ikke primetec, men jeg har pillet og raget, det virker mere moderne end en trangia. men jeg ville se mod MSR group stove system på 2,5L det virker bedre når man piller ved det.

Duossal er rigtigt godt, det er som at lave mad hjemme i en stålgryde, det virker bare, det hænger ikke fast i det og det er let at gøre rent.

Panden på en trangia virker ikke med sprit, man får en brændt plet i midten resten er stadig koldt. Gas eller multifuel skal der til. og så virker panden fint. jeg laver dog ting som bacon tern i en gryde da det er lettere. men spejlæg og pandekager bliver perfekte.

EDIT:
Jeg glemte at skrive at en trangia med sprit brænder i tager LANG tid om alt og har tendens til at lave brændte pletter i midten, mest af alt fordi alt sker så langsomt at man glemmer at røre i gryden. reguleringen med sprit er noget skidt. Den originale multifuel brænder X2 må man heller ikke købe, den er dyr og dårlig. en aftermarket gasbrænder i, det virker fint, ellers byg en Primus eller optimus multifuel brænder ind i den, bare den har en regulering på selve brænderen. Jeg har Polaris (Nova 3) i og er glad for det, men en Primus Omnifuel 2 eller omnilite er også fine. Omnilite er rigeligt kraftig.
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved fætter guf.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kalk

Mere
3 år 4 måneder siden #33281 af Kalk
Tak for svaret.

Tanken var også at vælge en Trangia med gas. GB74 tror jeg den hedder. Ved du om den fungerer godt?

Mere
3 år 4 måneder siden #33282 af DanRaymond
Jeg har selv Trangia 25-21 Duossal med gasbrænder.
Det er ret nemt at gøre rent, og jeg har endnu ikke brændt noget på.
Det er, efter min mening, for lille til 4.
Vi er 2 voksne, og der passer størrelsen fint. Der kan dog tilkøbes større gryder.

Jeg kender ikke til PrimeTech, så kan ikke hjælpe med en sammenligning af de to sæt.

Mere
3 år 4 måneder siden #33283 af fætter guf
Gasbrænderen til trangia fungerer fint, sådanne en har jeg også :-)

Tid til at oprette siden: 0.244 sekunder