En lille hjemmetest af mine spritbrændere, da kaffen var kold.

Mere
3 år 2 måneder siden - 3 år 2 måneder siden #33298 af Clausaaroee
Jeg har fået en lille samling af spritbrændere og for 14 dage siden skulle den nyeste testes på en en dags tur. Målet var at se Basnæs syd for Næstved og samtidig få en sen frokost + Kaffe - men efter 25 minutter opgav jeg at koge de sølle 4 dl vand!

Så her i weekenden tænke jeg på om der virkelig er stor forskel på spritbrændere?

Derfor måtte der en test til :lol: !

Billeder af brænderne: photos.app.goo.gl/J4Lns7uYGbx9FxAn8

Jeg har følgende brændere:
- Klassisk Trangia
- Esbit (den lille) med fast brændsel outdoorpro.dk/esbit-sprittablet-braender...aAmiK1caApf7EALw_wcB
- Pathfinder med ekstra volume www.selfrelianceoutfitters.com/products/...st-backpacking-stove
- Fox outdoor militaerbutikken.dk/shop/udstyr/spisegre...braender-alu-ubrugt/

Opsætningen blev at jeg satte det hele op i garagen, så der var total læ. Brugte samme gryde og låg. Og målet var at ½ liter vand skulle koge. Selvfølgelig brugte jeg nyt og koldt vand til hver test.

Bagefter testede jeg også vindskærme nu jeg alligevel var i gang ;-)
Så billederne er fra den udendørs test af vindskærmene. Jeg tog ikke billeder i garagen, da jeg egentlig ikke troede der vil være den store forskel og at testen derfor skulle være min helt egen.

TEST - Kog ½ liter vand på tid:

Trangias spritbrænder i trefod = 9½ minut
Esbit med fastbrændsel 2 tabeletter fra start og 2 ekstra efter 5 minutter = 10 minutter
Pathfinders brænder med egen potholder/vindskjold = 25 minutter!

Her kom den første aha oplevelse, min nye brænder fra Pathfinder brænder ujævnt, sprutter og soder gryden til. Så derfor kunne den ikke koge vand ved Basnæs, hvor der også var lidt vind.
? Har I andre en brænder fra Pathfinder, så I ved om det er kvaliteten eller om min har en fejl?

TEST 2 - Kog ½ liter vand med et vindskjold - Indendørs i garagen.

Her har jeg lige købt et sæt fra Fox outdoor med vindskjold, sættet er meget lig trangias klassiske sæt, men går til det halve

Fox outdoor med deres egen brænder der ligner trangia i udformning = 11 minutter
Altså 1½ minut langsommere end trangias brænder stående i en trefod, jeg havde forventet kortere tid når det var i et lukket system, så jeg ville teste med trangias brænder i det lukkede Fox Outdoor setup.... = 5½ minut, sådan - nu gik det stærkt!

Nu var jeg kommet frem til at der faktisk er stor forskel på mine spritbrændere, jeg ved ærligtalt ikke om min Pathfinder har en fejl, men den er pinlig ved siden af de andre.
Esbit fylder intet og den har sine tabletter indeni under transport, så til en kop kaffe/letvægtsret er den god.
Trangias brænder er bedst til at varme og kræver selvfølgelig en holder og sprit - ved en en dags tur kan man fylde den hjemmefra, så spare man flasken ved siden af.

Efter at have lært hvilken brænder jeg skal have med på næste tur kunne jeg ikke slippe lysten til at teste, så jeg gik ud i haven ved shelteren og ville teste Fox outdoor sættet med trangias brænder i. Og teste et "løst" vindskjold sammen med trangia og trefod.

TEST 3 - kog ½ liter vand udenfor i jævnvind (8 m/s) og med vindstød:
Fox outdoor med trangia brænder = 7½ minut , så kun 2 minutter mere i vinden vs læ.
Trangia brænder i trefod med løs vindskjold, som stod tæt omkring setup = 8½ minut, altså 1 minut hurtigere end i læ, så et vindskjold kan reflektere varmen en del.

Og så blev der ikke testet mere, andet end at det sidste kogende vand gik til en jægergryde og kaffe - dejlig varm kaffe :-)

P.s. det andet udstyr som nævnes:
"Løs" vindskærm med indbygget mini jordspyd, virker og er nem at have med, kan måske reflektere varmen fra bål? militaerbutikken.dk/shop/udstyr/spisegre...-foldbar-24-x-67-cm/
Trefod til brænder, kan folde ind www.grejfreak.dk/shop/313-spritbraendere...xetPDogaAs-vEALw_wcB
Sidste redigering: 3 år 2 måneder siden ved Clausaaroee.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 2 måneder siden #33299 af Brøndum
Jeg har købt et stormkøkken magen til din Fox hos Engelsons i Sverige for 149 Dkr. Jeg testede det også overfor den originale Trangia 25. Jeg kom til samme konklusion som dig. Det er brænderen der gør forskellen og Trangias spritbrænder er her suverænt den bedste. :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Clausaaroee

Mere
3 år 2 måneder siden #33302 af Clausaaroee
Mon de har patent på noget inde i deres brænder, for alle bør gå efter en så stor fordel?

Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder