Hvilket køkken? ... Primus Eta eller gas-Trangia?

Mere
11 år 10 måneder siden - 11 år 10 måneder siden #862 af Allan
Hej Outsitere

Jeg står over for at skulle købe et stormkøkken, og er mest opsat på gas som brændstof. Jeg håber at jeres indlæg vil hjælpe mig med at vælge det helt rigtige sæt :P

Anveldelser:

* Sommervandreture i tærræn som Lapland og Jotunheimen, varighed oven en uge (uden ud- og hjemtransport)
* 3-4 dages vandreturer om vinteren i Sydsverige og Danmark
* Andre mindre krævende turer

Prioriteter:

* Lav samlet vægt (brænder og brændstof)
* God brændstoføkonomi (vægt)
* Mulighed for at lave rigtig mad, så vel noget med acceptable simre-enskaber og god varmefordeling?
* Stabil – både drift og "fodfæste"... tyngdepunktet skal helst ligge lavt

Jeg har umiddelbart to modeller i tankerne:

* Trangia 27-3 med gasbrænder

* Primus Eta PackLite.

Vægten for de to køkkener er ca. den samme. Men vil Primussen vinde stort på brændstoffets vægt på en lægere tur (små 14 dage) grundet varmeveksleren/radiatoren i bunden af gryden?

Jeg har meget sjældent behov for mere end én gryde, så det kan godt tænkes, at den ene trangiagryde bliver efterladt, i hvert fald på længere ture, hvor lav vægt er ekstra vigtigt.

Derimod ærger det mig at Primussen ikke har nogen pande, og der derfor skal medbringes en tredjeparts-pande... hvor man i øvrigt bliver nødt til at fjerne Primussens vindskærm for at kunne bruge den.

En tiltalende egenskab ved primussen er dog, at den kan koge vand hurigt, hvilket ikke er helt tosset hvis man vil nå både at lave og spise noget varm frokost, uden at de andre i gruppen skal vente på en (er vant til at bruge sprit som brændstof, og det kan tage evighedder).

Hvad skal jeg dog vælge

Glæder mig til jeres svar :)

/ Allan

Sidste redigering: 11 år 10 måneder siden ved Allan.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #881 af Outdoorfreak.dk
Jeg har gennem mange år brugt med stor glæde en Trangia model 25 og er gået ned til en model 27 som er noget mere passende for uge ture,selv nøjes jeg med at have 1 gryde med hvis jeg vil spare lidt på vægten. Selv bruger jeg kun gas fordi det er nemt og bare virker ret godt for mig og har derfor solgt min multifuel til fordelen med gas. Lige pt tester jeg Optimus Weekend HE fordi jeg sjældent bruger panden og Trangiaen er lidt "overkill" til mindre ture dag/weekend og som det ser ud nu(under test) bliver Trangiaen kun til ture hvor jeg skal lave meget vand eller flere retter mad på kort tid eller være ude i en uges tid eller mere..!!

Just add nature and life.

Mere
11 år 10 måneder siden #885 af Allan
Tak for svaret :)

Optimus Weekend HE har jo Heat-echanger/radiator i bunden af gryden (ligesom den primus jeg har kigget på). Jeg er meget intereseret i at høre om den forskel det medfører... er din fornemmele at kogetiden for fx 1 liter vand forkortet væsentligt på Optimussen ift. trangiaen? Og bruger du vindskærm sammen med optimussen?

Mere
11 år 10 måneder siden - 11 år 10 måneder siden #888 af Gunnar
Trangia Triangel kan måske lette en del på din Trangia. Både til gas og sprit.

Gunnar

Du er velkommen på vores hjemmeside www.ulvelunden.dk
Sidste redigering: 11 år 10 måneder siden ved Gunnar.

Mere
11 år 10 måneder siden - 11 år 10 måneder siden #889 af Allan
Den ser interessant ud!

Kiggede lige lidt på den på SpejderGear.dk , og de skriver ganske vidst at den kan benyttes med en 1,5 liters gryde, men er dog lidt i tvivl om hvor stabilt sådan en brænder står på jorden, samt om der ikke er meget spildvarme fra en gasbrænder, som bare vil forsvinde ud i siderne af "trekanten" (spyder en trangia gasbrænder ikke også en dell flammer ud til siden?).

Men 350 g er dog unægteligt fristende :)

Sidste redigering: 11 år 10 måneder siden ved Allan.

Mere
11 år 10 måneder siden #891 af Gunnar
Nu lunter jeg lige en tur, og så vil jeg prøve at få tid til at varme én liter vand på en alm. Trangia og så på Triangel.

Gunnar

Du er velkommen på vores hjemmeside www.ulvelunden.dk

Tid til at oprette siden: 0.152 sekunder