Hvilket køkken? ... Primus Eta eller gas-Trangia?

Mere
11 år 11 måneder siden #892 af Allan
Det lyder super :D
Glæder mig til at høre din beretning. Bruger du sprit eller gas?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #893 af trold
Ved godt det er et "Køkken" du søger. Det er spejdergear.dk/shop/primus-tilite-braender-2015p.html ikke. Dog fylder det og vejer meget lidt. Varmer væske hurtigt og har plads til en gryde.

Trold ;)

Mere
11 år 11 måneder siden #894 af Gunnar
Jeg bruger gas.

Med alm. Trangia tog det 6 minutter at varme én liter vand op fra 13 grader til det bulkerkogte - mit termometer viste 94 grader.

Med Triangel tog det 11 minutter at varme én liter vand op fra 13 grader til det bulderkogte (igen ved 94 grader)

Og der var fuld skrald på gassen i begge forsøg. Jeg havde ikke optimale forsøgsbetingelser, idet jeg ikke ville ofre to ens - altså friske - gasdåser på forsøget.

Der er let vind i dag, og jeg kunne se, at varmen meget let blev afledt under vindstødene i Triangelforsøget.

Konklusion: Godt jeg fik afprøvet Triangel, inden jeg gik tom for gas på sommerens vandretur i Rondane. Eller: Hvad der er sparet på gyngerne, det sætter man til på karusellerne.

Gunnar

Du er velkommen på vores hjemmeside www.ulvelunden.dk

Mere
11 år 11 måneder siden #895 af morten
Gunnar jeg kan bekræfte din oplevelse med Trangia Triangel. Den er helt klart letvægt, men den er også ineffektiv. Jeg brugte den på sidste års fjeldtur med sprit, hvor den hvis det blæste bare en lille smule brugte virkelig meget sprit og med store stikflammer ud til siderne.

Til dette års tur er Trianglen blevet erstattet af en Jetboil Zip, hvor jeg på en 10-11 dages tur regner med at kunne klare mig med 2x100 gram gasdåser, svarende til kogning af ca. 2L vand pr. dag. Jetboil systemet er dog kun velegnet til kogning af vand og ikke så meget andet.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Mere
11 år 11 måneder siden - 11 år 11 måneder siden #901 af Outdoorfreak.dk

Allan skrev: Tak for svaret :)

Optimus Weekend HE har jo Heat-echanger/radiator i bunden af gryden (ligesom den primus jeg har kigget på). Jeg er meget intereseret i at høre om den forskel det medfører... er din fornemmele at kogetiden for fx 1 liter vand forkortet væsentligt på Optimussen ift. trangiaen? Og bruger du vindskærm sammen med optimussen?

Hej Allan.
Jeg kan godt mærke forskel på tiden men har ikke lige taget tid på hvor meget men der er en forskel. Dog har jeg også en Primus læskærm monteret og det hele kan stadig godt pakkes ned i gryden,på den måde fungere det bare perfekt for mig og både pak str og vægt er lille.

Ang gas,så bruger jeg ca 300-400g gas på en uge,dvs 2-3 gange mad og em del kaffe/suppe.

Mvh Outdoorfreak

Just add nature and life.
Sidste redigering: 11 år 11 måneder siden ved Outdoorfreak.dk. Begrundelse: tilføjet tekst

Mere
11 år 11 måneder siden #930 af Allan
Tak for svarene alle sammen.

Jeg regnede mig frem til at en Trangia 27-3 med gasbrænder vejer det samme som Primussen (hvis ægte vægt er 730 g), hvis man lader en trangiagryde blive hjemme. Gryden på primussen er dog også lidt større, og det gør egentligt ikke noget.
Da en af mine venner, som er mangeårig spejder, pointerede at jeg kunne stege de fleste ting i en gryde, gjorde det udslaget, og tror derfor at jeg køber primussen :)

Men igen, tak for svarene. Uden dem, brændertest af Trangia Triangle osv. havde jeg ikke kunne bestemme mig.

Tid til at oprette siden: 0.222 sekunder