Mad til 4 dage i Sverige

Mere
11 år 10 måneder siden #964 af RasmusM
Hej Outsite folks!
Først og fremmest tillykke med jeres side - det ser godt ud:-)

Jeg har et spørgsmål ang. turmad. Det forholder sig sådan at 3 gutter og jeg skal til Sydsverige på en 4 dage lang kano/vandretur.
Til forskel fra de andre gange vi har været på vandretur, har vi denne gang ikke mulighed for at købe ind undervejs.
Derfor er vi udfordret på madfronten, og jeg har en par spørgsmål som i måske kan svare på:
-Hvilken mad er en god ide at tage med?(Vi kan selvfølgelig godt bare tage frysetørret mad med, men virker for dyrt)
-Af væske har vi bare tænkt os at tage vandtønder med(evt. tager vi frugtsaft til at blande med), er der nogle alternativer?
I må meget gerne komme med links til nyttige hjemmesiden osv :-)
Med venlig hilsen Rasmus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #966 af JK
Besvaret af JK på emne Sv: Mad til 4 dage i Sverige
Hej Rasmus
Frysetørretmad er lidt en smagssag :)
Det er ikke dyrt hvis du handler de rette mærker, men vær opmærksom på at der er nogle af dem, som efter min menning er uspiselige. Bjergkæden forhandler Travellunch til en god pris: www.bjergkaeden.dk/frysetoerret-mad.aspx
Det er bestemt spiseligt og ikke ret dyrt.
Ellers kan i suplere op med en masse andet - en pose med nødder, mandler og tørret frugt er god at have med i lommen. Nudler, minutris, tortellini og bulgur er nemt at koge. Hvis I er til en morgenmad som fylder lidt i maven og har godt med enregi, er blandingen af kakaopulve, havregryn og tørret frugt, med kogende vand, super at starte dagen på!
Knækbrød er godt at have med, ukogte æg kan holde sig længe, men kan være svære at opbevare. Man kan få noget fiskepålæg i små portionspakker, det er også nemt og noget tør pølse kan også holde sig længe i rygsækken.
Vand er næsten altid en udfordring, men hvis I skal til Sverige, så er det sikkert i et område med flere søer. Som oftest kan man drikke vandet uden at skulle tænke på at rense det, men det er altid en god ide at koge det. Det smager ikke altid som det der kommer ud af vandhanen derhjemme, men hvis det er til kaffe eller madlavning, så bemærker man det ikke.
Der findes forskellige produkter som man kan bruge til at blande op i vandet, som giver smag og hjælper kroppen med bedre optagelse eksempelvis: Maxim: maxim.dk/shop/energidrik/active+hydratio...elsin+12x10x10g.ashx
Det giver lidt smag og energi, og er langt nemmere at have med, sammenlignet med saftevand. Hvis det så også virker sådan at kroppen udnytter større dele af det vand du indtager, så behøves du heller ikke lige så meget vand - personligt synes jeg at opleve en foreskel, men det må du selv prøve dig frem med.

Ha en rigtig god tur!

Mere
11 år 10 måneder siden #967 af Outdoorfreak.dk
Jeg ligger ikke inde med "de vise sten" men da jeg ofte tager på tur har jeg valgt at opgive de pro tørret mad man kan købe sig fattig i,mest fordi det er til mindre ekspedioner og er ret dyrt.
Selv køber jeg frysetørret mad i dagligvare butikkerne,og det fungere fint til en uges tur,dog suplere jeg med lidt pølser på dåse eller hvad der passer til retten. Der skal ikke ret meget til for at gøre en frysetørret ret fra dagligvare butikken lækker.
Selvfølgelig skal der lidt nødder og tørret frugt med som ekstra energi på turen,eller lidt af de langtidsholdbare "lækkerier" som man kan finde til ungernes madpakker.
Det har fungeret rigtig godt for mig og er tilmed billigt

Mvh outdoorfreak

Just add nature and life.

Mere
11 år 10 måneder siden - 11 år 10 måneder siden #1001 af RasmusM
Besvaret af RasmusM på emne Sv: Mad til 4 dage i Sverige
Wow tak for de hurtige svar, meget brugbare! :- )

Og til dette:

Ljunggren skrev: Vi skal vide hvor I skal hen og hvornår for at svare ordentligt på det spørgsmål :)

Vi skal afsted i starten af juli, og det er i Sydsverige

Mvh. Rasmus

Sidste redigering: 11 år 10 måneder siden ved RasmusM.

Mere
11 år 10 måneder siden - 11 år 10 måneder siden #1080 af steensgaard
Og vil da lige benytte lejligheden til at reklamere for min gamle morgenmadsfavorit

GuldMuesligrød med tørmælk + Nescafe
(det skal være muesli med 40 % frugt - ellers er det for kedeligt)

1) Du fylder din mug med GuldMuesli + Tørmælk -
2) Rører godt rundt (for at fordele tørmælken)
3) Hælder kogende vand på (og rører rundt igen)
4) Spiser det
5) Skraber muggen så ren som mulig
6) Laver nescafe i koppen
7) drikker den
8) pakker sammen

Fordelene ved dette er at
- Råvarerne kan købes i brugsen
- der går intet til spilde
- INGEN opvask

PS
- Tørmælken kan evt udelades - det gør jeg selv tit
- 1 Normal mueslipose svarer til 6 mugfuld

Sidste redigering: 11 år 10 måneder siden ved steensgaard.

Mere
11 år 10 måneder siden #1085 af Terje
Besvaret af Terje på emne Sv: Mad til 4 dage i Sverige
Flere forslag til mad.

Aftensmad: Tørrede tortellini med et glas pesto til.
Bacon, løg, kartoffelmospulver.
Nudler??
Tun, løg og kartoffelmospulver.

Hvis altså I ikke køber frysetørret (eller selv tørrer madvarer ;) )

Frokost:
Knækbrød (eller andet brød) med:
spegepølse
frugtpålæg
brie/emmenthaler/?? ost

Morgenmad:
Havregryn eller müesli med
mælkepulver og kogende vand over

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder