Kvinder i friluftslivet

Valg af rygsæk/bodypack

Mere
6 år 5 måneder siden #27502 af viblau
Valg af rygsæk/bodypack blev oprettet af viblau
Hej

Jeg skal igang med at vandre - bare 2-4 dages ture af varierende sværhedsgrad. Så skal jeg jo lige finde en rygsæk og det synes jeg er lidt af en jungle.

Mange af de rygsække, som jeg har prøvet passer ikke så godt til "kvindelige former". F.eks. er det ikke rart med tværgående strap hen over brysterne.

Jeg har lidt problemer med nakken, så det er vigtigt, at den ikke sidder så højt, at jeg skal bøje nakken.

Kiggede lidt på Aarn bodypack, hvor vægten er fordelt mellem rygsæk og nogle store lommer foran. Det lyder umiddelbart fint, men er der tænkt på de førnævnte kvindelige former?

Hvilken rygsæk kan I anbefale?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #27504 af Milho
Besvaret af Milho på emne Valg af rygsæk/bodypack
Deuter har deres SL (Slim Line) serie af rygsække. Her er de kvindelige former i fokus og der er plads til hovedet på de større modeller.

Det er jo ikke sikkert at denne model passer dig, så du gør det rigtige ved at prøve rygsækkene før du køber :)

Jeg har ikke prøvet Aarn, men Ennamaria har en ved jeg.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: viblau

Mere
6 år 5 måneder siden #27505 af marcla1
Besvaret af marcla1 på emne Valg af rygsæk/bodypack
Hej.

Ja rygsæk er en jungle.
Jeg har aldrig hørt om det mærke før, og ved ikke helt om jeg bryder mig om konceptet med at have ting dinglende på maven. Hvis ikke man kan holde til en "normal" rygsæk på ryggen har man for meget med. Ben, knæ og fødder skal jo også kunne holde til det.

Og så det vigtigste råd: Køb ikke en rygsæk du ikke har prøvet!

Jeg vil anbefale dig at snuse lidt i de paklister der er her på siden for at få et indtryk af hvor meget vægt du skal bære når du er afsted. Så kan du tage ind i en friluftsbutik og prøve noget forskelligt med den rigtige vægt i.
Nogle rygsække kan sidde fantastisk med 8 kg i, men ved 14 kg er de ikke til at holde ud da skulderstropperne er for tynde. Hvilket igen afhænger af hvor meget "polstring" du selv har på kroppen :)

Min bedre halvdel havde stor glæde af den her - luftig og godt polstret (hun var meget spinkel) og tilpasset den kvindelige figur.
www.friluftsland.dk/vandrerygsaekke/osprey-womens-aura-ag-50

Mvh
Martin
Følgende bruger(e) sagde tak: viblau

Mere
6 år 5 måneder siden - 6 år 5 måneder siden #27507 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Valg af rygsæk/bodypack
Aarn kan købes forskellige steder i EU, så det er ikke bøvlet.

Jeg har to Aarnsække, og jeg er MEGAglad for dem.
Det er de eneste rygsække, der ikke snærer i hoften eller på skuldrene, og som ikke trækker bagover.
Og som gør, at jeg kan lægge nakken tilbage.

marcla1 skriver "Hvis ikke man kan holde til en "normal" rygsæk på ryggen har man for meget med. Ben, knæ og fødder skal jo også kunne holde til det."

Undskyld, men det er noget sludder. Det kommer jo an på, hvem man er, hvordan ens ryg er formet, og om man evt. har problemer med den.

Aarns frontlommer hænger IKKE og dingler. De er solidt fastgjort på en sådan måde, at man både kan bevæge armene frit og se sine fødder (= se, hvor man går). Den er helt fin til kvindelige former, da lommerne kan formes efter ens figur.
Plus man har adgang til snacks og drikkevarer, solbriller, vanter, hue, mobil, kamera mv. uden at skulle tage rygsækken af for at få fat i det.
Og den samme vægt, som man ville have haft på ryggen, er nu fordelt mellem front og bag, hvilket giver en god balance og ikke belaster knæ eller led over evne.

Jeg er enig i, at det er bedst at prøve en rygsæk af, inden man køber. Det gjorde jeg, da man stadig kunne få dem i DK.

Men, viblau, vi kan måske arrangere, at du prøver min på en weekend-tur. Så kan du se, om det er noget for dig.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Sidste redigering: 6 år 5 måneder siden ved Ennamaria.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, kelberg, Ljunggren

Mere
6 år 5 måneder siden #27514 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Valg af rygsæk/bodypack
Aarn holder !!
Har 2 størrelser af disse, 33 liter og 90 liter.
Super komfort og ligevægt i kroppen nå man går med dem.
Nemt at komme til ting i forlommer uden at tage sækken af og i gang
Tit at den beholdes på ved korte pauser
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria

Mere
6 år 5 måneder siden #27516 af viblau
Besvaret af viblau på emne Valg af rygsæk/bodypack
Hej igen

Tusind tak for det fine svar og også for en mulighed for at prøve rygsækken.

For flere år siden var jeg i forsvaret og de rygsække vi havde, havde også mulighed for at sætte vægt foran - dog var det noget ustabilt. Men det var netop fedt, at man kunne have nogle vitale ting lige ved hånden.
Og så tænker jeg også, at det er godt for ryggen at vægten er fordelt.

Så jeg vil da rigtig gerne tage imod dit tilbud om at prøve den. Jeg bor i Odsherred, men kommer da lidt rundt. Hvad med dig?

Tid til at oprette siden: 0.208 sekunder