Kom-i-gang grej til vandring

Mere
11 år 6 måneder siden #5329 af CHH
Besvaret af CHH på emne Kom-i-gang grej til vandring

danboron skrev: CHH skrev

min topmonterede brænder kunne vidst godt have brug for en vindskærm

UPS, det lyder som en gasbrænder.? :ohmy:

Så husk ENDELIG, at skærmen ikke må stråle så meget varme ned på gasdåsen, at den bliver mere, end "håndvarm". Så prøv dig om hyggeligt frem, og kontroller, hvor varm dåsen bliver, inden du stoler på at det er sikkert.

Be Safe.

Jep, jeg har en Pinguin Surpass Titan. Tak for rådet, jeg vil da helt sikkert være opmærksom på om gasdåsen bliver varm, når jeg får eksperimenteret lidt :) PingHansen's idé med den omvendte (tomme) gasdåse er da også en idé der er værd at prøve når jeg har fået tømt en dåse. Er der forresten en sikker måde at punktere/skære en tom dåse op?

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #5331 af stokrenden

CHH skrev:

danboron skrev: CHH skrev

min topmonterede brænder kunne vidst godt have brug for en vindskærm

UPS, det lyder som en gasbrænder.? :ohmy:

Så husk ENDELIG, at skærmen ikke må stråle så meget varme ned på gasdåsen, at den bliver mere, end "håndvarm". Så prøv dig om hyggeligt frem, og kontroller, hvor varm dåsen bliver, inden du stoler på at det er sikkert.

Be Safe.

Jep, jeg har en Pinguin Surpass Titan. Tak for rådet, jeg vil da helt sikkert være opmærksom på om gasdåsen bliver varm, når jeg får eksperimenteret lidt :) PingHansen's idé med den omvendte (tomme) gasdåse er da også en idé der er værd at prøve når jeg har fået tømt en dåse. Er der forresten en sikker måde at punktere/skære en tom dåse op?

Du kan købe en Jetboil Crunchit , du skal forresten være opmærksom på at den vindskærm fra primus ikke passer til Surpass Titan. Men det kan en hjemmelavet udgave selvfølgelig godt komme til at gøre :)

b

Mere
11 år 6 måneder siden #5332 af danboron
Besvaret af danboron på emne Kom-i-gang grej til vandring
CHH skrev

Er der forresten en sikker måde at punktere/skære en tom gasdåse op?

Ja.

B)
Jeg læste om, vistnok i USA, at folk nu skal punktere, de tomme dåser, før de bliver afleveret til genbrugspladsen. Og før man smider det i affaldsspande, ude på ruterne.

Så man FØRST lader brænderen stå, med helt åben ventil, et par minutter, efter at den virker tom. Så trykket er helt væk. Og derefter punkterer man dåsen to steder, så det sidste gas, kan ventileres ud.

NU er den sikker, og værsgo, til at smide den væk, eller skære den til vindskærm, med vinkelsliberen. Or what'not. :)

Jeg ved, at der sælges et "punktèr-værktøj", derovre, men enhver spids genstand, der ikke kan slå gnister, er fint. F.eks. en rustfri kniv.

Men carbonstål-kniven kan lave gnister, så DEN bruger vi ikke. :ohmy:

Sidste bemærkning, om varme gasdåser. Til vinterbrug er det en fordel, ligefrem, at der kommer noget varme ned til dåsen. Men stadig ikke for meget, selvfølgelig.

Held og lykke med projektet, ...OG... Be safe

Mere
11 år 6 måneder siden #5365 af Terje
Besvaret af Terje på emne Kom-i-gang grej til vandring
Det billige, solide underlag:

www.friluftsland.dk/dk/shoparticle/9mm-l...3/alm_liggeunderlag/

evazote, så det ikke suger vand, eller taber pusten som de endnu billigere skumunderlag.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
11 år 6 måneder siden - 11 år 6 måneder siden #5369 af DKW
Besvaret af DKW på emne Kom-i-gang grej til vandring
et alternativ: "det sikre og gode underlag", også til hængekøjen, og særligt til vinterbrug

Asivik evamat 14 mm til 249,- i spejdersport. kan sikkert findes billigere andre steder

Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved DKW.

Mere
11 år 6 måneder siden - 11 år 6 måneder siden #5370 af Terje
Besvaret af Terje på emne Kom-i-gang grej til vandring

PingHansen skrev:

Terje skrev: Det billige, solide underlag:

www.friluftsland.dk/dk/shoparticle/9mm-l...3/alm_liggeunderlag/

9 mm - er det ikke lidt tyndt?

Og så er det da vist for øvrigt noget vrøvl de skriver, at højere densitet isolerer bedre. Med mindre jeg husker min fysik forkert, så er det nærmere omvendt :huh:

9 mm har været normen for et sommerliggeunderlag i mange år. Jeg kiggede bare på prisen, 11 kr. billigere en Bjergkæden.

I de dedikerede Ultra Light butikker kan du købe lettere skumunderlag - de indeholder så mere luft, og isolerer vel så bedre.

De koster bare lidt mere end det ovennævnte.

www.ultralightoutdoorgear.co.uk/multimat...d_cell_foam_mat.html

dækker måske også vinterbrug og hængekøje??

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved Terje.

Tid til at oprette siden: 0.219 sekunder