Friluftsliv som et kropskulturelt fænomen

Mere
10 år 3 måneder siden #10835 af Fri, Luft og Liv

NOB skrev:
Fænomenologien siger, at det er igennem kroppen vores verden erfares (Merleau-Ponty).

...kritik modtages gerne.

Niels

Njøh og her gik jeg og troede at jeg erfarede igennem mine briller :-) Har MP nogensinde bidraget med noget overraskende afgørende?

Udover en sludder for en sladder, hvad er det så du vil? På et tidspunkt blev jeg i tvivl om du forsøgte at legitimere fænomenologi via friluftsliv? Hvis man tror på fænomenologi, så er det der hele tiden og ikke kun når du vandre. At diskutere fænomenologi eller sprog, høre mere hjemme i en generel filosofisk debat.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #10842 af NOB
Så blev der da lige støvet en gammel tråd af.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue om du bare "troller" eller hvad?

Jeg skal ikke legitimere noget som helst, det er helt op til dig selv. Jeg antager du ikke "tror" på noget med mindre du kan veje, måle eller beskrive det? Hvordan ved du der er fænomener hele tiden hvis du ikke kan se dem gennem dine briller? Kan du se en tanke? En følelse? Hvordan ser stress ud? Personlig udvikling?

Det er okay du er kritisk, jeg tager det ikke personligt, men kan du ikke uddybe din egen holdning og hvad din "tro" så er? Du er meget velkommen til at diskutere generel filosofi, det kunne være spændende? Det kan også bare være en sludder for en sladder.

Jeg har lige skrevet om Kierkegaard til Luksus Magasinet, så jeg er frisk ;-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Mere
10 år 3 måneder siden #10845 af NOB

Kaspern skrev: Først og fremmest må jeg sige, at det er spændende læsning.

Dog synes jeg dine fænomenologiske overvejelser er en smule simplificerede. Jeg tænker fx, at det er interessant at tænke over, hvilke mulighedsbetingelser for erfaring og erkendelse, der ligger bag de oplevelser, man "søger".

Og ud fra et etnometodologisk synspunkt, er det spændende at reflektere over, hvordan friluftsliv er et produkt af, hvad der er hverdag og ikke mindst, hvad der afviger fra hverdagen.

Foruden en hverdag, ville der vil ikke være noget at flygte fra.

Har man, så at sige, en ubevidst forestilling om, hvad det er man gerne vil erfare, ud fra de ting, man gerne vil væk fra?

Forestillingen om, hvordan vi som subjekter ikke kan erfare eller iagttage, uden at inddrage vores intentionalitet om, hvad det er vi gerne vil.

Måske svaret ligger i din indledning, og dit udtryk det moderne. Omend det moderne, eller moderniteten, heller ikke kan forstås uden sin kontekst.

Friluftsliv er vel, hvad man gør det til. Det, at vi har mange meninger om definitionen, tydeliggør vel bare, at vi alle tillægger det forskellig betydning qua vores forskellige indgangsvinkler og sammenligningsgrundlag.

Det er interessant, jeg kan ikke lade være med at ironisere lidt over mig selv og den søgen efter personlig udvikling som vi alle et eller andet sted er bidt af. Jeg handler bestemt intentionelt i mit friluftsliv. Jeg er, synes jeg selv, god til at afdække mine motivationer og ønsker, og mit friluftsliv ville ikke eksistere uden en hverdag at "flygte" fra.

Men, og der er jo altid et men, så sidder jeg og læser lidt Kierkegaard (for lægmand skal jeg understrege) til en anden artikel. Han synes at sige at for meget selv indsigt kan føre til en eksistentiel krise, så måske er jeg bare en mand i krise :-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #10851 af Fri, Luft og Liv

NOB skrev: Så blev der da lige støvet en gammel tråd af.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue om du bare "troller" eller hvad?

Jeg skal ikke legitimere noget som helst, det er helt op til dig selv. Jeg antager du ikke "tror" på noget med mindre du kan veje, måle eller beskrive det? Hvordan ved du der er fænomener hele tiden hvis du ikke kan se dem gennem dine briller? Kan du se en tanke? En følelse? Hvordan ser stress ud? Personlig udvikling?

Det er okay du er kritisk, jeg tager det ikke personligt, men kan du ikke uddybe din egen holdning og hvad din "tro" så er? Du er meget velkommen til at diskutere generel filosofi, det kunne være spændende? Det kan også bare være en sludder for en sladder.

Jeg har lige skrevet om Kierkegaard til Luksus Magasinet, så jeg er frisk ;-)

Altså det kan da være jeg har noget sjovt morgenhår, men jeg er ikke trold :-) Måske jeg bare er dårlig til at få nye venner i et nyt forum g*
Jeg ville bare hælde benzin på bålet for at få dig ud at busken, da jeg synes det virkede lidt for søgt, men alligevel interessant ;-)

Kierkegaard ligger ca. 10 år tilbage, så der kan du hurtigt få mig på glatis, lol, jeg vil dog gerne forsøge at spille bolden videre med lidt filosofi om frihed, luft og liv - men det bliver nok først i weekenden... :-)

Jeg mener der er noget folkefest med ham Kierkegaard i en af haverne i byen snart!

Må se om jeg kan finde det der magasin, det lyder dyrt!
Sidste redigering: 10 år 3 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.

Mere
10 år 3 måneder siden #10853 af NOB

Fri, Luft og Liv skrev:
jeg vil dog gerne forsøge at spille bolden videre med lidt filosofi om frihed, luft og liv - men det bliver nok først i weekenden... :-)

Du er meget velkommen, det ser jeg frem til at læse. Jeg benytter mig selv af forummet til at prøve nogle tanker af.

Måden at få "venner" på i et forum som det her, er vel bare at være sig selv, og ikke kritisere andres valg uden at underbygge det med saglige argumenter.

My 2 cents.

Hilsen
Niels

Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder