Vandrensning....

• Fjeldabe
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #9459 af Fjeldabe
Vandrensning.... blev oprettet af Fjeldabe
Det avhenger av hvor de øde områder er. Der hvor jeg ferdes i norden er den primere forurensningskilde knytet til menneskelig aktivitet, så hvis der er øde = ingen mennesker, så drikker jeg det jeg finner. Er Jeg i tvivl koker jeg vannet - mig bekjent er der uansett ikke nået som kan overleve at blive kokt i 5 min...

Er det parasitter o.l., finnes der også mekaniske og kjemiske muligheter. Men finn ut hva det er der har kontaminert vannet, så kan du lett finne ut om ulike filtre og kjemikaler løser problemet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #9463 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Vandrensning....
Ditto her ingen prob i Sverige . Er man på tur i dk er der vandhaner jævnligt. Så det er bare at have et par liter på sig .

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #9500 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Vandrensning....
Spørgsmål:
Hvad gør I i øde områder hvor der er langt til vandhanevand?

Svar:
Det man skal tænke på, med hensyn til vand, er primært fækal forurening, på dansk lort i vandet...
Så undgå stillestående vand og tag vand fra strømmende vandløb.

I landbrugsområder er det udledte nitrater og pesticider foruden den fækale forurening, man skal bekymre sig om.

Den fækale forurening i overfladevand er typisk en eller flere af disse:
Bakterier: Clostridium perfringens, Coliforme bakterier (E.Coli) af forskellig art og Vibrio cholerae,
Mikroorganismer: Cryptosporidier og Giardia,
Vira: Norovirus og Hepatitis A.

Alle giver maveonde, diare, opkast m.m. i større eller mindre grad, på nær Hepatitis A, som er smitsom leverbetændelse.

Kogning af vand i min. 2 min (spilkogning) er nok til at slå disse ihjel, men vil ikke fjerne nitrater og pesticider.

Tilsvarenende vil et vandfilter på 0,1 micron fjerne det meste af den biologiske forurening, men vil heller ikke fjerne ikke nitrater og pesticider.
(Bakterier er fra ca. 0,2 - 2 micron i størrelse, Mikroorganismer er fra 2 til 6 micron i størrelse, Vira er fra 0,005 til 0,5 micron i størrelse)

Skal nitrater og pesticider fjernes er det eneste effektive, enten et kulfilter eller et omvendt osmosefilter.

se også denne tråd

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved ErikS. Begrundelse: Oprindelig spørgsmål er slettet.

• Fjeldabe
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #9501 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Vandrensning....
Nu er det vel sjeldent man finner øde områder og landbruk sammen... ;)

Mere
10 år 11 måneder siden #9502 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Vandrensning....
Det har du ret i :)

Men lort i vandet finder man mange steder... Jeg har skældt folk ud, der mente at det var OK at besørge tæt på eller i vandløb... Og dyr besørger når der er behov for det... :sick:

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen

Tid til at oprette siden: 0.146 sekunder