Flåter

Mere
9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #15743 af CStuwitz
Flåter blev oprettet af CStuwitz
Jeg havde en god lille snak med nogle friluftsfolk sidste weekend om skovflåter, TBE og Borrelia. Hvad var fakta, hvad var farligt mm.

Jeg synes flåten er en sindsygt sej og modbydelig lille spinder, og som biologinørd kan jeg godt lide at fordybe mig lidt. Så her får I en lille infotråd.

Der er jo en risiko for at blive smittet, og jeg har lavet en oversigt over flåtens licscyklus, hvor man finder hvilken smitte, symptomer og behandling samt vaccine.

Det er jo altid godt at være opdateret som friluftsmenneske, for at kunne forholde sig til om der er en risiko, og om man bør reagere.

Flåten, som er i spinderfamilien, består af tre livsstadier. Flåten bliver op mod 5 år, og skal genneføre hvert stadie med blod, for at kunne udvikle sig videre.
Der er larven, nymfen og den voksne. Det er oftest kun nymfe og voksenstadiet der er smittebærere. Larven er på størrelse med et knappenålshoved, helt sort og har kun 6 ben. Den vokse han, som er nr. 2 på billedet, suger ikke blod, og udgør derfor ikke en risiko. Nymfestadiet mener man er det farligste, men dette har primært noget at gøre med at der er 10 gange så stort risiko for at blive bidt af en nymfe, end en voksen flåt. Der er dog større risiko for at den voksne flåt er smittebærer.

Her ses de forskellige livsstadier:

Borrelia

I flåtens andet og tredie livsstadie kan den smitte mennesker med borrelia, som den har fået i sig fra sine byttedyr. Ofte vil man opdage flåten, men det er ikke altid en garanti. Flåten vil oftest først begynde at overføre smitte efter 24 timer, så derfor er det en fordel at fjerne den så hurtigt som muligt.

Smitten kan vise sig i op til 4 uger efter man er bidt og kan behandles med antibiotika.

Udbredelse: Over hele den nordlige halvkugle. Jeg har ikke kunne finde informationer om forekomster på den sydlige halvkugle.

Symptomerne: er først og fremmest den velkendte ring som oftest kommer der hvor man er bidt. Ringen er rød, og i midten er den hvid. Bliver den større end 5cm i diameter og vokser, så bør man opsøge lægen. Andre symptomer er muskelsmerter og ømhed, lidt som influenza. Omkring 10-15% af alle smittede med borrelia er i risiko for at kunne få symptomer i centralnervesystemet.

Omkring 6-8.000 mennesker smittes årligt med borrelia og af disse får 2-300 neuroborrelia der påvirker centralnervesystemet.

Forebyggelse: ingen, men man kan sikre sig, ved at tage lange bukser på, og ved at undersøge sig for flåter når man har været ude i naturen.

TBE

TBE mener man også smitter primært i flåtens andet og tredie livsstadium, men man er usikker på smitteoverførslen fra hunnen til æg til larve.
Her er der meldinger om at smitten overføres med det samme man bliver bidt.
Hvor borrelia er en bakterie, er TBE en virus, og kan derfor ikke behandles med antibiotika.

Udbredelse: TBE findes primært hos flåter i det sydøstlige Sverige, på Bornholm, De Baltiske lande og så er der fundet TBE inficerede flåter visse steder på Sjælland.

Symptomer: TBE er en virus. Når man bides af en smittebærende flåt vil en trediedel at de smittede ikke udvise nogle symptomer, en trediedel vil få lidt influenzalignende symptomer, men så blive raske og en trediedel vil få influenzalignende symptomer der efterfølgende angriber centralnervesystemet og kan give hjernehindebetændelse. Det drejer sig om 2-3 tilfælde om året mener man.

Forebyggelse: Man kan få en vaccine mod TBE. Den består af tre trin, og skulle være forholdsvis bivirkningsfri ifølge SSI. Den anbefales dog ikke til børn under 7.

Der er også en tredie sygdom der er overført af flåter. Den er dog endnu meget sjælden og rammer primært folk med dårligt immunforsvar, som kan opleve blodpropper. Den kan behandles med antibiotika.

Så konklusionen må være at, riskoen for at blive smittet med en flåtbåren sygdom er til stede, men at den ikke er særligt stor, og at man kan forebygge, og lade sig vaccinere, hvis man bor et udsat sted. Det er også en rigtig god ide at medbringe en flåtfjerner og en desinfektionsserviet.

Christina Stuwitz
Sidste redigering: 9 år 10 måneder siden ved CStuwitz.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Søgaard, LHL, Pia, Ennamaria, Georas, miko, Michael700, Pihlen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden #15759 af Michael700
Besvaret af Michael700 på emne Flåter
Tusind tak for indlægget.

Jeg tager mest på tur alene, og her er flåten en bekymring for mig, fordi der trods alt er sted på min krop jeg ikke kan tjekke, og jeg er ikke typen der beder vildt fremmede vandrere om lige at tjekke mig mellem numsebalderne for flåter. Jeg gør det, at jeg relativt ofte tjekker benene af for flåter, der og i skridtet er det jeg oftest har dem siddende. Så når jeg forhåbentlig at få dem inden de sætter sig mere hemmelige steder. Kan andre bidrage med tips og råd til dette?

Vh Michael

Mere
9 år 10 måneder siden #15761 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Flåter
Jeg har læst, at flåt lader sig afskrække af myggebalsam. Så et godt skvæt på de nedre og ædlere dele er mit råd, og at medbringe et spejl, så man kan se efter selv, også bagpå.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Følgende bruger(e) sagde tak: CStuwitz

Mere
9 år 10 måneder siden #15772 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Flåter

Ennamaria skrev: Jeg har læst, at flåt lader sig afskrække af myggebalsam. Så et godt skvæt på de nedre og ædlere dele er mit råd, og at medbringe et spejl, så man kan se efter selv, også bagpå.

OK - jeg troede jeg var ved at have en komplet pakkeliste - men der tog jeg fejl - nu skal der så også tilføjes et spejl ;-)

Jeg har forøvrigt boet nogle år i en skov og der kunne man ikke undgå at få flåter på sig af og til og det skete også at min datters far fik en indfiseret flåt på sig og vi var slet ikke i tvivl - der kom en stor rød plamage på det ene lår, der voksede for hver dag og den nåede så vidt jeg husker det at få en diameter på ca. 20 cm inden infektionen blev bekæmpet med penicillin. Vores datter fik senere en tilsvarende plamage på størrelse af en 10 krone og selvom vi aldrig fik set skyggen af en flåt, tog lægen ingen chance og behandlede for en sikkerheds skyld igen med penicillin.

Så jeg vil mene, at man på kortere ture med sindsro godt kan vente med den grundigere undersøgelse, til man kommer hjem. Måske nogen ved hvor mange dage der går fra bid til den røde plamage kan spottes og igen til man skal starte på penicilin, for i værste fald kan man vel blive nødt til at afbryde en længere tur for at komme i behandling i tide!?!?!

Mere
9 år 10 måneder siden #15774 af Ennamaria
Besvaret af Ennamaria på emne Flåter
Jeg vil nu hellere forebygge end behandle, og derfor se godt efter hver dag på tur. Det er trods alt bedst at fjerne dyret inden 24 timer, for så bliver man slet ikke smittet. Sådan en penicillinkur giver hele immunsystemet et ordentligt skud for boven, det kan man da godt undvære.

Mht. hvornår det viser sig, at man er smittet, så skrev CStuwitz, at der går op til 4 uger.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Følgende bruger(e) sagde tak: miko

Mere
9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #15776 af miko
Besvaret af miko på emne Flåter
Rolig rolig flåten er ikke en dræber der springer på et stykke kød sådan ,Jeg har boet 20år på Bornholm og er aldrig blevet bidt har altid været i naturen, min far der næsten er 70 år er blevet bidt 1 gang og det gik ok så der er ikke nogen grund til panik eller uro tror det er nemmere at vinde lotto end at blive bidt af en flåt/tæge så ingen grund til panik bare brug hovedet og tænk jer om.

nyd nu naturen og alle dens farer :)

Miko
Sidste redigering: 9 år 10 måneder siden ved miko.

Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder