Flåter

Mere
9 år 10 måneder siden #15786 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Flåter

Ljunggren skrev: Det med B-vitamin og myg er desværre noget sludder :)

Og det er hvidløgsindtag i store mængder og myg også.

Christina Stuwitz

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden #15787 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne Flåter

miko skrev: CStuwitz jeg er skam positiv over for dit oplæg det er godt med info og vil da også lige bidrage med et par links.

naturstyrelsen.dk/media/nst/67050/flaatfolder.pdf

videnskab.dk/sporg-videnskaben/skovflate...rlig-er-den#comments

Det er nok bare mig der har været heldig på tros at jeg er i skoven hver dag jeg mener med den statistik.
Med 2 stk. 30 stk og hele 50 stk ser jeg mig som heldig måske jeg skulle prøve lotto :woohoo: Kender flere folk der arbejder i skoven hver dag og som aldrig er blevet bidt,men der er også EN skovarbejder på Bornholm der døde af TBE. Som man nu kan blive vaccineret i mod.

Tænk over det tøj i har på zip off, T-shirt hvor i går og sidder osv.

GOD TUR i den dejlige natur

Jeg synes helt sikkert du skal prøve Lotto så. :lol:

Jeg opfattede slet ikke dit indlæg som negativt, jeg ville bare lige understrege at der er forskel på folk (ifølge flåter) :cheer:

Christina Stuwitz

Mere
9 år 10 måneder siden #15789 af Georas
Besvaret af Georas på emne Flåter
Jeg gik til lægen for nogle år siden, jeg havde fået et flåt bid på halsen en uges tid før, og havde influenza lignende symptomer.
Lægen tog det alvorligt: "en blodprøve kan ikke påvise om du har borrelia, kun om du har dannet antistoffer, så jeg sender dig videre til Glostrup hospital".
På Glostrup hospital blev jeg undersøgt fra top til tå og efterfølgende indlagt på en lille mistanke om borrelia. Det var første gang i mit liv jeg prøvede at være indlagt, så det virkede alvorligt. En vældig stor sprøjte blev forsigtigt stukket i ryggen, og adskillige små bøtter med min rygmarvsvæske blev suget ud. Ikke nogen rar oplevelse...
Om aftenen blev jeg udstyret med adskillige hovedpinepiller og derefter udskrevet. en knaldende hovedpine udviklede sig derefter, rygmarvsvæsken er med til at holde hjernen på plads inde i kraniet, og med mindre rygmarvsvæske i kroppen havde jeg det i ca. tre dage som om hjernen skulle eksplodere. Jeg kunne faktisk stort set kun ligge ned de tre dage, hver gang jeg forsøgte at rejse mig op føltes mit hoved som en stor æggeblomme der var ved at klaske ud på stegepanden. Efter tre dage på sofaen var både min kone og min arbejdsgiver ret trætte af mig, så det lykkedes at komme på benene igen, og langsomt forsvandt hovedpinen.
Cirka en uge efter indlæggelsen kom det endelige svar: ingen Borrelia :blink:
Men Dejligt at blive taget alvorligt af lægen :dry:

De bedste hilsner
Rasmus

Mere
9 år 9 måneder siden #16064 af SusDal
Besvaret af SusDal på emne Flåter
OK - nogen gange læser jeg som fanden læser biblen. Jeg tror jeg bliver mættet efter første afsnit eller også læser jeg noget jeg begynder at forholde mig til og reflektere over og glemmer resten. Det skete, da jeg læste dit oplæg til denne tråd CStuwitz og du startede med Borelia - det næste om TBE røg ikke ind på min lystavle - og øv - her mindre end 14 dage inden jeg skal afsted igen sidder jeg så sammen med et par venninder og fortæller om min kommende tur til Lapland. Og den ene spørger om jeg er blevet vaccineret mod TBE og nej det er jeg ikke, men det er en faktisk en virusinfektion i modsætning til Borrelia og en hun kender der vandrer meget bliver altid vaccineret. Han vil ikke løbe risikoen for at blive en af de 2-3 tilfælde om året der får TBE og bliver hårdt ramt af leverbetændelse, som der ingen helbredelse er for (fordi det er en virus og ikke en bakterie som Borrelia, som penicillin virker imod) og som i så fald vil vende op og ned på resten af ens liv...

Da de var gået Googlede jeg TBE og fandt dette link: www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-tem...-borne-encephalitis/ (der fortæller det samme som CStuwitz har skrevet, men som ikke røg ind på min lystavle i første omgang) og går så straks i total panik selvom sandsynligheden er ekstremt lille.

Men sådan er jeg bare og et øjeblik efter plejer jeg at falde helt ned på jorden igen og tænke, at jeg jo er immun overfor alle slags vira og aldrig bliver syg. Men den går bare ikke længere for mig, efter at min datter for godt 3 år siden blev ramt af en sygdom der er lige så sjælden og invaliderende som TBE kan være det og jeg har måtte erkende, at nogle skal jo være dem der trækker nitten og at det altså ikke altid kun er naboen og livet i bund og grund er helt og aldeles uretfærdig og fordi man én gang er blevet ramt af den værst tænkelige ulykke og sandsynligheden dermed bliver mindre - så er der altid undtagelser der bekræfter reglen :-/

ØV - men nu har jeg læsset af her og så har jeg fået luft og så ender jeg sgu med at ta' chancen endnu en gang i mit liv - for heldet følger vel de tossede (- men desværre ikke deres børn) :evil:

Mere
9 år 9 måneder siden #16066 af SusDal
ØV - så har jeg været oppe i det røde felt i en times tid uden grund :S

Mere
9 år 9 måneder siden - 9 år 9 måneder siden #16068 af SusDal
Der var forøvrigt 3 flåter der bed sig fast på mig ved Immlen - men jeg har hverken set skyggen at en rød blamage eller influenza-ligende symptomer efterfølgende :woohoo:

Tænker jeg burde lave et kort over forekomsten af områder med konstaterede skovflåter med Borrelia og TBE, bare for visuelt, at kunne konstatere hvor begrænsede områder det drejer sig om...
Sidste redigering: 9 år 9 måneder siden ved SusDal.

Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder