Fjeldet Mannen i Norge ved at styrte sammen

Mere
9 år 5 måneder siden #17438 af LHL
Spændende at følge udviklingen - kan huske for et par år siden da et stenskred under forårssmeltningen lukkede vejen til Ritsem i Nordsverige noget tid.

Nu er et meget stort stenskred i Norge under opsejling, følg med på

Rasfare i Rauma i Møre og Romsdal

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #17439 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Fjeldet Mannen i Norge ved at styrte sammen
I 2007 raste 10.000m3 ut på Børa i Møre og Romsdalen.

Skredet i Rauma er vurdert til 250.000m3 (i første om gang).

Mere
9 år 5 måneder siden #17441 af LHL
Man hører ind i mellem mindre stenskred (sikkert på ganske få m3) når man er på fjeldet, lyder lidt som torden eller rumlen - og er man rigtig heldig kan man nå at se stenene bumle ned ad fjeldsiden, men ofte så hører man det kun.

Man kan hører på tilskuerne til 10.000m3 skredet at det er en meget voldsom og overvældende oplevelse - det kan jeg forestille mig det må være . . . selvom jeg ikke helt kan forestille mig hvordan det vil være at opleve.

I sommers kom jeg forbi en græsmark i den sydlige del af Gaskasvagge, hvor der lå en del spredte sten og klippe stykker, som havde en anden farve end resten af stenene jeg havde passeret. De så friske ud, skarpe i farven. Jeg troede ikke rigtig på det, der var ret langt over til fjeldsiden, og jeg ville faktisk ikke have haft nogen betænkelighed var at telte der . . . men jeg løftede et par af de mindre og fladere sten, og nedenunder var der vissent, gulbrunt græs !

Så stenene var faktisk landet der indenfor ganske kort tid, få uger :ohmy:

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Mere
9 år 5 måneder siden #17442 af Milho
Under en storm i 2012, teltede min bror og jeg ved lillefjeldet tæt på Kebnekaise.
Inde fra teltet kunne vi pludselig høre rumlen og brag. Næste morgen kunne man se på en fjeldside at der var faldet en masse sten ned.
Ubehagelig oplevelse. Da man ikke kan se ud, forventer man jo nærmest at sten snart vi vælte ind i teltet :)

Vh Christian

Mere
9 år 5 måneder siden #17448 af Hyst
Det bliver spændende hvordan man kommer til Åndalsness næste sommer, sidste år tog vi toget (måske skal vi sejle et stykke?) :woohoo:

Vi skal færdigøre en tur vi måtte afbryde på grund af et uheld (uden hjælp fra helikopter :woohoo:) Det var lidt for glat ned fra Vasstindbu.

Hyst
At vandre er at leve.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

Mere
9 år 5 måneder siden #17451 af Ennamaria
Vejen over fjeldet ad Trollstigen er et fantastisk smukt alternativ :woohoo:

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

Tid til at oprette siden: 0.186 sekunder