En skrækkelig nat i skoven.

Mere
8 år 11 måneder siden #21020 af Theisw
Hej alle i dejlige udendørsmennesker!

Jeg vil lige dele min skræmmende overnatning i skoven her i nat.

Alt gik fint med at komme ud i skovene mellem Slagelse og Sorø, vejret holdte sig nogenlunde og jeg fik sat en lille camp op mellem et par søer med smuk udsigt, og lå og slappede af i min hængekøje og læste en bog på min kindle.

Da klokken var blevet 23.30 ville jeg lige ud at tisse af ved den ene søbred.
Da jeg kravlede tilbage under min quilt føltes det som om at et par tordenfluer kravlede på mine ben. Jeg prøvede at mase dem ved at gnide benene mod hinanden, et par bitte små kryb skulle ikke ødelægge min nattesøvn.

Da jeg havde sovet en halv time vågnede jeg op ved at det virkelig kriblede over det hele og jeg måtte have fat i lygten for at se om det var noget der virkelig skete, eller om min hjerne spillede mig et 'der-er-noget-der-kribler-over-det-hele'-puds.

Og jo, den var god nok, mine ben var dækket af knappenålshovede store flåter, jeg kunne mærke dem i mine ører, ved øjenlågene, på halsen og hele kroppen.

Da jeg kom hjem måtte jeg fjerne over 200!!, og de sad overalt! Som sagt ører, øjne, tissetøj, kæhaser, underarme, armhuler osv.

Jeg er normalt ikke hysterisk, men det blev jeg og jeg ringede straks til vagtlægen, efter et varmt bad og hamphandske der blev brugt så grundigt at jeg endte med at ligne en fin nykogt krebs! (den hjælper forresten ikke på dem der HAR bidt sig fast)

Nå, men vagtlægen tog det faktisk ret seriøst og bad mig henvende mig igen ved den mindste kvalme, feber, ledsmerter eller andet der kunne minde om en influenza. Han fortalte mig at kun omkring 2-3% af flåtbid giver borelia eller flåt-hjernebetændelse(Burde kun findes på Bornholm og omkring Allerød) og at det som regel kun var farligt hvis de sad der i over 24 timer.

Men antallet taget i betragtning, plus at jeg med sikkerhed har nogle i hovedbunden også, så bortfaldt alle disse gængse tommelfingerregler og jeg skulle ifølge lægen nok forberede mig på en skrap antibiotika-kur, han måtte bare ikke starte en kur før der var symptomer.

Alt min beklædning er røget i vaskemaskinen på 60 grader, inklusiv mine nye vandresko. Min hængekøje, topquilt og underquilt ligger og hygger sig i dybfryseren hvor det får lov at ligge et par dage.

Jeg finder stadig flåter der vandrer på mig (3 mens jeg har skrevet dette indlæg) og jeg er ved at blive lettere paranoid, overvejer at tage trimmeren samt mach3'en og fjerne ALT hår fra storetæer til skalpen.

Føj føj føj.

//Ellers venlige hilsner herfra, plus et kæmpe tak-for-sidst fra outdoortræffet!

“The word hammockable (describing two trees that are the perfect distance apart between which a hammock can be hung) is not in the dictionary, but it should be.”
― Dan Kieran, The Book of Idle Pleasures
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard, Kaj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 11 måneder siden #21021 af Panie
Besvaret af Panie på emne En skrækkelig nat i skoven.
Hold da k.... Jeg har aldrig hørt noget lignende. Forstår godt lægen tog det seriøst. Har en gammel kammerat der blev alvorlig syg af det så de små bæster skal bare fjernes.
Håber du ikke er blevet helt afskrækket fra at sove "derude".
Følgende bruger(e) sagde tak: Theisw

Mere
8 år 11 måneder siden - 8 år 11 måneder siden #21022 af Milho
Besvaret af Milho på emne En skrækkelig nat i skoven.
Jeg har prøvet at fjerne 30 stks. og det gik endda rimeligt smertefrit, uden bivirkninger.

For nogle weekender siden var Brian (Pihlen88) og jeg på tur, hvor det på Brian blev ved med at kravle flåter. Der var ingen på mig.
Han sov i telt og jeg i køje, så jeg troede ellers vi var nogenlunde fredet for det lort - men nej.

Håber det bedste for dig og dine ubudne gæster.

Vh Christian
Sidste redigering: 8 år 11 måneder siden ved Milho.

Mere
8 år 11 måneder siden #21023 af CStuwitz
Besvaret af CStuwitz på emne En skrækkelig nat i skoven.
Øv!

Det var da væmmeligt. :ohmy:

Det lyder som om du er faldet over en rede. Flåten kan lægge over 1000 æg, og hvis de lige er klækket, så har du nok været første offer. Størrelsen lyder også som om det er larver. De reagerer på varme, så du har lige aktiveret dem.

Jeg er ofte også offer for dem, og i år skulle det blive særligt slemt.

Jeg håber du går fri for sygdom og at de sidste har vist sig nu.

Christina Stuwitz

Mere
8 år 11 måneder siden #21028 af Theisw
Besvaret af Theisw på emne En skrækkelig nat i skoven.
Christina>> Tak for info! Jeg tror du har ret, selvom de bestemt ikke ligner en traditionel larve! Nærmere en helt rund mini krabbe. De var meget små, meget mindre end nogen jeg har set før, som en halv tordenflue. Men nu har jeg læst lidt op på deres livscyklus, og har fået lidt ro i sjælen, da jeg kan læse at 'larver' har mindre tilbøjelighed til at have sygdomme da jeg nok er deres første måltid i livet. Må ærligt indrømme at de fleste flåter jeg har set har været store som ærter når jeg har opdaget dem på min hund. Jeg troede faktisk at de små dimser der har indtaget mit korpus blev store i løbet af et par dage, men der går åbenbart mellem 2 og 3 år før de vokser til den størrelse,

Ved du(eller andre) om kulde overhovedet slår dem ihjel? Ville nødig vaske min elskede dun-quilt i vaskemaskinen, en tur i fryseren lød dejligt nemt, men når de kan overleve et par vintre så bliver jeg ret meget i tvivl.

Miho> Ja, det er nogle små klamme bæster, de 30 du fandt var det også en rede larver?

Panie> Nej, jeg er bestemt ikke afskrækket ;) Blev bare forskrækket, læste lige for et par dage siden om en tidligere superligaspiller der døde af flåtbid/sygdom.

“The word hammockable (describing two trees that are the perfect distance apart between which a hammock can be hung) is not in the dictionary, but it should be.”
― Dan Kieran, The Book of Idle Pleasures

Mere
8 år 11 måneder siden #21030 af Milho
Besvaret af Milho på emne En skrækkelig nat i skoven.
Jeg tror jeg trådte i en rede ja. Hende der var med ude på den tur fik 50, så vi slæbte altså 80 med hjem den dag. De var ret små, men også ret lette at fjerne. De sad som en pæn kæde fra foden og op på halsen.

Min erfaring er at de små bæster sidder i bregner (to gange har jeg haft gæster med hjem efter at have gået i bregne land).

Vh Christian

Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder