Kort fra gst.dk

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #9115 af Rasmus-Andersen
Kort fra gst.dk blev oprettet af Rasmus-Andersen
Hey. Jeg har lige et par spørgsmål ang. hvordan man lægger topo kort fra gst.dk over på sin garmin enhed.

Jeg har downloadet et topo kort over DK i 1/25.000.
Er der mulighed for at man kan lave den filtype om så det kan lægges over i basecamp og så videre over på sin GPSMAP 62st?
Tror det er en zip fil den jeg har downloadet :)

Jeg er helt ny på området og ved ikke så meget om gps osv. endnu. Håber i kan hjælpe.

Mvh Rasmus

Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved Ljunggren. Begrundelse: ligger/lægger :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #9124 af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Kort fra gst.dk
Lyder spændende . Håber du kommer frem til positivt resultat :-)

Mvh. Kim

Mere
10 år 5 måneder siden #9125 af Rasmus-Andersen
Besvaret af Rasmus-Andersen på emne Kort fra gst.dk
Hej. Jamen kortene er downloadet fra kortforsyningens geodataprodukter.

Det eneste det kræver for at downloade er at man har en bruger og den tager noget der ligner et minut at oprette.

Det direkte Link er :

download.kortforsyningen.dk/

Glæder mig til at høre nærmere da det kunne være super fedt hvis det kan lade sig gøre..

Tak for hjælpen

Mvh Rasmus

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #9128 af Rasmus-Andersen
Besvaret af Rasmus-Andersen på emne Kort fra gst.dk
Hey. Jeps har lige set den. Må dog ærligt indrømme at jeg ikke er helt sikker på om jeg forstår det :) Betyder det at kortet kan lægges over på en gps efter denne handling?

Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved Ljunggren.

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #9145 af Palle
Besvaret af Palle på emne Kort fra gst.dk
Hej
Den vejledning, som jeg har skrevet, beskriver hvordan man får adgang til kortene online (en såkaldt WMS eller web map service). Her bliver der i princippet hentet et nyt kortudsnit hver gang man panorere eller zommer. Der bliver ikke gemt noget på computeren og der er derfor heller ikke noget man kan lægge over på en gps.
Men som Rasmus har fundet ud af (og som jeg kort nævner i min vejledning)er der også mulighed for at download kortene fra kortforsyningen.download.dk.
Man kan downloade mange forskellige kort i flere formater. Jeg går ud fra at det omtalte kort i 1:25000 er Kort25. Det er i rasterformatet tiff. Faktisk er det en særlig variant, som hedder geotiff, der er georefereret, dvs. det bliver placeret med de korrekte koordinater, hvis man åbner det i den rigtige software. F.eks. QGIS, som min vejledning omtaler. Desuden følger der et par små tekstfiler af typerne twf og tab. De indeholder data, som bruges til at georeferer tiff-filen af visse andre kort-programmer. Men twf og tab-filerne kan også åbnes i f.eks. notesblok. Når man henter filerne er de pakket i en zip-fil som først skal pakkes ud.
Normalt bruger en GPS vektorfiler. Men nogle nyere Garmin gps'er (sandsynligvis også GPSMAP 62st) kan også vise rasterfiler. Da skal de være i KMZ-format, som er en komprimeret udgave af KML-formatet (Keyhole Markup Language). Det er især kendt fra Google Earth.
I KML-filen står der hvor en eller flere tilhørende raster-filer skal placeres geografisk. I en KMZ-fil er disse oplysninger samlet med raster-filen i en samlet fil. For at en Garmin GPS kan læse KMZ-filen skal den oprindelige rasterfil være en jpg-fil.
Garmin har lavet en kortfattet vejledning i hvordan man laver en KMZ-fil vha. Google Earth: www8.garmin.com/outdoor/custommaps_instruct.pdf
Desværre er denne vejledning baseret på at man manuelt tilpasser sit kort til Google Earths satellitfotos (Som jo i de fleste tilfælde faktisk er flyfotos). Men det ville være synd at bruge denne metode, når nu vores tiff-fil er georefereret i forvejen. Der er ganske vist mulighed for at fortælle Google Earth hvad hjørnekoordinaterne af rasterfilen er. Det skal i såfald være i geografiske koordinater (grader). Hjørnekoordinaterne til vores tiff-fil står i det tilhørende tab-fil, men her står det med UTM-koordinater (Det er jo det, kortet er tegnet i). Så de skal først transformeres, før de kan bruges. Desuden kan GPS-en ikke lide kmz-filer hvor de enkelte jpg-filer er større end 1024x1024 pixel. I såfald bliver de reduceret i opløsning. Et kortblad fra Kort25 er på 8000x8000 pixel, så det vil give en temmelig forringet billedkvalitet.

Istedet har jeg fundet et andet program, som kan lave geotiff-filer om til kmz-filer og samtidig opdele billedfilen i flere dele (tiles), så gps-en kan læse den. Programmet hedder okmap og kan findes her: www.okmap.org
Programmet har en funktion, som kan lave kmz-filer direkte fra en geotiff-fil. Den kan findes under Utilities>Map Tiling / Garmin custom maps.
Klik på knappen "Load a raster map", find og åbne tiff-filen (husk at vælge geotiff som filtype)
Så fortæller Okmap, at der allerede findes en tfw-fil og at denne vil blive overskrevet. Det er ok (Går noget galt har vi jo stadig den originale i zip-filen) .
Dernæst kommer der nogle oplysninger om filen. Klik "Next".
Vælg "Metric" som enhed (standard).
Vælg koordinatsystem. Kort25 er ETRS89/utm zone 32N (Det kunne jeg godt komme med en lang forklaring på, men det bliver ikke nu)
Klik OK. Kortet åbnes.
Værktøjet opdeler som sagt tiff-filen i flere dele, kaldet tiles. Med højre musetast er der mulighed for at fravælge tiles som man ikke har brug for. Så bliver kortet ikke så tungt at indlæse på gps-en.
Indstillingen "Transparency" sættes til 255 (Ikke gennemsigtig). De øvrige indstillinger ændres ikke.
Klik på knappen "Generate" (Den blå trekant) og vælg et sted at gemme kmz-filen. Den bliver nu genereret. Det kan være en god ide at teste filen ved at åbne den i Google Earth.
Derefter skal filen gemmes på GPS'en. Den skal placeres i mappen /Garmin/CustomMaps. Enten direkte på GPS'en eller et microSD-kort.

Det skal bemærkes, at jeg ikke selv har en nyere GPS som kan læse kmz-filer, så resultatet af ovenstående er ikke afprøvet i praksis. Men jeg vil gerne høre om det.

Hvis man hellere vil have et vektorkort, er det i teorien også en mulighed. De kan downloades fra download.kortforsyningen.dk og åbnes i f.eks. QGIS. Herfra kan man så vha. forskellige småprogrammer konverteres til et format en Garmin GPS kan læse. Men det kræver at man selv laver opsætningen af lag, farver, stregtyper osv. Det er et ret stort arbejde. Jeg prøvede faktisk selv på det for et par år siden (Som medarbejder i en kommunal ungdomsskole havde jeg adgang til data), men inden jeg kom ordentlig i gang kom Garmins topo Danmark-kort på gaden til ca. 1500 kr. Så gad jeg ikke selv rode med at opsætte et ordentligt kort, men købte den færdige løsning.

Mvh.
Palle Dam

Sidste redigering: 10 år 5 måneder siden ved Palle.

Mere
10 år 5 måneder siden #9150 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Kort fra gst.dk
Er kortene bedre end Garmins Topo kort?

Er der nogen grund til at hente dem, hvis man allerede har Garmins Topo kort?

b

Tid til at oprette siden: 0.221 sekunder