- Modtagne Tak: 4
Silva Expedition med eller uden spejl?
8 år 3 måneder siden #19373
af Sheldorin
Silva Expedition med eller uden spejl? blev oprettet af Sheldorin
Jeg står lidt og skal vælge mellem kompasserne Silva Expedition S og det uden spejl Silva Expedition. Det skal hovedsageligt bruges til expeditionsløb, men også til mine egne småture ude i naturen.
Hvor meget bruger i rent faktisk jeres spejl, og er det egentlig ikke bare i vejen for det meste af tiden?
På forhånd tak, jeg håber på lidt god respons på de to kompasser
Hvor meget bruger i rent faktisk jeres spejl, og er det egentlig ikke bare i vejen for det meste af tiden?
På forhånd tak, jeg håber på lidt god respons på de to kompasser

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
8 år 3 måneder siden #19375
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Silva Expedition med eller uden spejl?
Med speil, forenkler mange ting bl.a. peiling av retning og helning.
8 år 3 måneder siden #19377
af Sheldorin
Besvaret af Sheldorin på emne Silva Expedition med eller uden spejl?
ja med noget i øjet skal det nok være nyttigt
Min bekymring for spejlet er bare, om den ikke er mere i vejen i den hurtige navigering, plus øget vægt. Og hvor tit står man og skal pejle så præcist?
Jeg håber i kan give lidt svar, for jeg ved ærlig talt ikke nok om det endnu til at tage valget

Jeg håber i kan give lidt svar, for jeg ved ærlig talt ikke nok om det endnu til at tage valget

- Fjeldabe
-
- Gæst
-
8 år 3 måneder siden #19378
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Silva Expedition med eller uden spejl?
Det er svert å svare på de spørsmål, for de avhenger jo av hvilken situasjon man er i.
Det beste råd er måske at lære sig at bruke kompas - har tenker jeg ikke kjenne til teorien, men komme du og bruke det i praksis.
Sådan generelt for mitt vedkommende, så har jeg ofte bruk for at peile både helning og retning, med det er i relativt "avanserte situasjoner", nået en begynner aldri bør ende ut i.
Så måske bare starte med at kjøpe et billig kompas (Expedition er jo ikke i den billige ende) eller låne et. Så stikke inn i naturen og få nået erfaring. Med tiden vil du måske se behovet for et speilkompas med klinometre, men det er også mulig at du aldri får behov for det, hvis ikke den type turer er nået for dig.
Det beste råd er måske at lære sig at bruke kompas - har tenker jeg ikke kjenne til teorien, men komme du og bruke det i praksis.
Sådan generelt for mitt vedkommende, så har jeg ofte bruk for at peile både helning og retning, med det er i relativt "avanserte situasjoner", nået en begynner aldri bør ende ut i.
Så måske bare starte med at kjøpe et billig kompas (Expedition er jo ikke i den billige ende) eller låne et. Så stikke inn i naturen og få nået erfaring. Med tiden vil du måske se behovet for et speilkompas med klinometre, men det er også mulig at du aldri får behov for det, hvis ikke den type turer er nået for dig.
8 år 3 måneder siden #19379
af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Silva Expedition med eller uden spejl?
Klinometerfunktionen har jeg aldrig brugt, men det er måske dumt af mig. I samme øjeblik man har lært hvad et kompas kan bruges til har man stor nytte af spejlet. Vægten (af spejlet, og hele kompasset) er meget beskeden, og kun interessant ved ultra-UL .
Ved orienteringsløb hvor kompasset kun skal bruges til at vende kortet nogenlunde rigtigt er spejlet i vejen, til gengæld kan du der nøjes med et meget simpelt/billigt kompas. Mange orienteringsløbere anvender til det brug et lille kompas der kan sidde på tommelfingeren på den hånd der holder kortet.
I øvrigt er jeg helt enig med fjeldaben.
Hvis ikke du skal på adventurerace lige med det samme så prøv at låne dig frem eller køb et af de helt billige spejlkompasser fx 59 kr i Spejdergear.
Skotte
Ved orienteringsløb hvor kompasset kun skal bruges til at vende kortet nogenlunde rigtigt er spejlet i vejen, til gengæld kan du der nøjes med et meget simpelt/billigt kompas. Mange orienteringsløbere anvender til det brug et lille kompas der kan sidde på tommelfingeren på den hånd der holder kortet.
I øvrigt er jeg helt enig med fjeldaben.
Hvis ikke du skal på adventurerace lige med det samme så prøv at låne dig frem eller køb et af de helt billige spejlkompasser fx 59 kr i Spejdergear.
Skotte
8 år 3 måneder siden - 8 år 3 måneder siden #19380
af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Silva Expedition med eller uden spejl?
Silva 40NL kan fx sættes påkanten af kortet eller på en urrem, og fås til 69kr.
Skotte
Skotte
Sidste redigering: 8 år 3 måneder siden ved Skotte.
Tid til at oprette siden: 0.201 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333