- Modtagne Tak: 66
GPS...hjælp søges...hvilken type er god ?
7 år 9 måneder siden #21777
af Kaj
Venlig hilsen
Kaj
GPS...hjælp søges...hvilken type er god ? blev oprettet af Kaj
Hej forum
Mon ikke der er nogen derude, som har gode erfaringer med de små, håndholdte gps. Jeg har indtil videre klaret mig med kort og kompas...og, det ønsker jeg at blive ved med, når det er muligt. Men, derudover var det jo rart med sådan en lille elektronisk "fætter", men, jeg har aldrig haft andre end den som sidder i min bil...!!
Hvad siger i erfarne på den front...hvad skal man investere i, såfremt man skal have en gps. ... derudover et tillægsspørgsmål...virker sådan en også i USA ?? ELLER, skal man så investere i en til den del af verden ??
Mon ikke der er nogen derude, som har gode erfaringer med de små, håndholdte gps. Jeg har indtil videre klaret mig med kort og kompas...og, det ønsker jeg at blive ved med, når det er muligt. Men, derudover var det jo rart med sådan en lille elektronisk "fætter", men, jeg har aldrig haft andre end den som sidder i min bil...!!
Hvad siger i erfarne på den front...hvad skal man investere i, såfremt man skal have en gps. ... derudover et tillægsspørgsmål...virker sådan en også i USA ?? ELLER, skal man så investere i en til den del af verden ??
Venlig hilsen
Kaj
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kenn
-
- Gæst
-
7 år 9 måneder siden #21778
af Kenn
Besvaret af Kenn på emne GPS...hjælp søges...hvilken type er god ?
I dag kan du jo få GPS ure, eller bruge din smartphone, der endda kan fås som vandtætte og stødsikre.
Det kommer an på hvad du skal bruge GPS til.
På tur bruger jeg det mest som måling til destination og navigation i tåge. Her er såvel ur som smartphone rigeligt.
Det kommer an på hvad du skal bruge GPS til.
På tur bruger jeg det mest som måling til destination og navigation i tåge. Her er såvel ur som smartphone rigeligt.
7 år 9 måneder siden #21779
af CachTiger
Med venlig hilsen
Jannie
Besvaret af CachTiger på emne GPS...hjælp søges...hvilken type er god ?
Jeg har en lille Garmin etrex 20. Jeg bruger den mest til geocaching og det er den rigtig god til. Ligesom den også er fin hvis vi går en ud/hjem rute og pludselig kommer i tvivl om vi skal til højre eller venstre, så kan vi zoome ind og se vores spor fra udturen tydeligt. Den er også fin hvis man har lagt en rute ind som man vil følge.
Den er derimod virkelig dårlig hvis man ønsker overblik. Skærmen er alt for lille til at man kan overskue mere end et kvadrat på ca. 500 meter på hver led. Så hvis du vil have overblik over din rute et stykke frem skal du helt sikkert vælge en gps med en stor skærm. Du skal også gøre op med dig selv om du vil have med eller uden touch skærm. Uden kan være besværlig at bruge hvorimod en touch skærm kan have visse svaghedder i regnvejr.
Det gode ved en gps frem for en smartphone er at den er bygget til at være ude, uden at være pakket ind i både bobbelplast og vandtætte poser
Den er derimod virkelig dårlig hvis man ønsker overblik. Skærmen er alt for lille til at man kan overskue mere end et kvadrat på ca. 500 meter på hver led. Så hvis du vil have overblik over din rute et stykke frem skal du helt sikkert vælge en gps med en stor skærm. Du skal også gøre op med dig selv om du vil have med eller uden touch skærm. Uden kan være besværlig at bruge hvorimod en touch skærm kan have visse svaghedder i regnvejr.
Det gode ved en gps frem for en smartphone er at den er bygget til at være ude, uden at være pakket ind i både bobbelplast og vandtætte poser

Med venlig hilsen
Jannie
7 år 9 måneder siden #21781
af Kaj
Venlig hilsen
Kaj
Besvaret af Kaj på emne GPS...hjælp søges...hvilken type er god ?
Okay...tak for svar, det var dejligt. jeg håber der kommer lidt flere, så jeg kan få flere indput, inden jeg beslutter mig.
Venlig hilsen
Kaj
- Kenn
-
- Gæst
-
7 år 9 måneder siden #21786
af Kenn
Besvaret af Kenn på emne GPS...hjælp søges...hvilken type er god ?
Nu er der smartphones på Android fronten såsom Samsung Galaxy XCover 3, som er vandtætte og stødsikre, XCover 3 klarer endda en lidt hårdere militær standard MIL-STD 810G.
Se test her:
www.mobilsiden.dk/nyheder/samsung-lancer...grusvejen,lid.34114/
Så med en sådan smartphone, kan man komme langt og der er masser af gode GPS apps til kort såsom Viewranger. Med en ekstra battei pakke, har jeg med en sådan smartphone periodisk tændt, klaret mig på 2 ugers fjeldture, kun med en eller to opladninger. For der er jo ikke mobilsignal og jeg slår alt jeg ikke bruger (wifi, bluetooth osv.)
En XCover3 koster 1700-1800 kr, hvilket ikke er meget mere end en egentlig GPS enhed og med viewranger, kan den sagtens måle sig med en eTrex.
www.viewranger.com/en-gb
Se test her:
www.mobilsiden.dk/nyheder/samsung-lancer...grusvejen,lid.34114/
Så med en sådan smartphone, kan man komme langt og der er masser af gode GPS apps til kort såsom Viewranger. Med en ekstra battei pakke, har jeg med en sådan smartphone periodisk tændt, klaret mig på 2 ugers fjeldture, kun med en eller to opladninger. For der er jo ikke mobilsignal og jeg slår alt jeg ikke bruger (wifi, bluetooth osv.)
En XCover3 koster 1700-1800 kr, hvilket ikke er meget mere end en egentlig GPS enhed og med viewranger, kan den sagtens måle sig med en eTrex.
www.viewranger.com/en-gb
- aammat
-
- Gæst
-
7 år 9 måneder siden #21792
af aammat
Besvaret af aammat på emne GPS...hjælp søges...hvilken type er god ?
Jeg burger normalt ikke GPS og har den kun med som back up hvis jeg pludselig er faret vild..
Da jeg begyndte at kigge rundt efter hvad det skulle være var jeg meget opmærksom på brugervenligheden, dette udfra at den kun ville blive brugt når jeg var faret vild og derfor ville jeg ikke have en som havde en indviklet brugerflade.
Det ledte mig så hen til 2 og 3 akset GPS'er, og her fandt jeg de 3 akset mere "dummie" sikre da jeg ikke behøver at tænke på hvilken position jeg holder min gps i.
Næste kriterier var betjening med vinter handsker på og hvordan den opførte sig i frostvejr - bor i Grønland hvor det kan blive pænt køligt.
Jeg endte med en Garmin 62, har kun brugt den få gange for at få lidt erfaring. Så jeg kan ikke udtale mig om hvordan den er efter mange års brug, men Sirius bruger dem også heroppe så regner med at den nok skal holde til mit forbrug..
Da jeg begyndte at kigge rundt efter hvad det skulle være var jeg meget opmærksom på brugervenligheden, dette udfra at den kun ville blive brugt når jeg var faret vild og derfor ville jeg ikke have en som havde en indviklet brugerflade.
Det ledte mig så hen til 2 og 3 akset GPS'er, og her fandt jeg de 3 akset mere "dummie" sikre da jeg ikke behøver at tænke på hvilken position jeg holder min gps i.
Næste kriterier var betjening med vinter handsker på og hvordan den opførte sig i frostvejr - bor i Grønland hvor det kan blive pænt køligt.
Jeg endte med en Garmin 62, har kun brugt den få gange for at få lidt erfaring. Så jeg kan ikke udtale mig om hvordan den er efter mange års brug, men Sirius bruger dem også heroppe så regner med at den nok skal holde til mit forbrug..

Tid til at oprette siden: 0.241 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333