Etrex

• Pihlen
  • Emne forfatter
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
7 år 7 måneder siden #22691 af Pihlen
Etrex blev oprettet af Pihlen
Ja det er et barometer. Den kombinerer gps højde og luft tryk og det skulle give en mere præcis måling.

Højden skal kalibreres med gps data eller højde fra kort. Der er flere muligheder.

Mvh. Brian
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 7 måneder siden #22729 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Etrex
Med højdemåling kun via GPS-satellitterne har jeg tit været ude for, at den har fortalt mig, at jeg er gået nogle få meter ned, når jeg i virkeligheden er gået nogle få meter op, eller omvendt. Med barometrisk højdemåling går disse små lokale variationer altid i den rigtige retning og ca. den rigtige højdeforskel. For at få den rigtige absolutte højde skal en barometrisk højdemåler kalibreres. Om muligt vil jeg altid gøre det ud fra en kendt højde på kortet. Kalibrering ud fra den højde, som GPS-satellitterne giver, vil jeg kun bruge, hvis der absolut ikke er andre muligheder. I praksis har jeg aldrig brugt det.

Nu skal det siges, at jeg ofte bruger GPS og højdemåler, når jeg tegner orienteringskort i de lokale skove. Her er det vigtigt, hvis der ligger to detaljer på en skrænt, at de bliver placeret rigtigt i forhold til hinanden. Til det formål er højdemåling via GPS-satellitterne fuldstændigt ubrugeligt. Til andre - mindre krævende - formål kan det måske være godt nok.

Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

Mere
7 år 7 måneder siden #22732 af mearleth
Besvaret af mearleth på emne Etrex
GPS'en "måler" højden ud fra en geodætisk model af jorden, dvs en model der er baseret på jordens tyngdefelt. Dette er netop altid en model, og har derfor begrænset nøjagtighed medmindre man bruger supplerende teknikker. Et barometer måler "vægten af luften" over sig, og da denne ændres med højde over havet kan den bruges som højdemåler. Den relative nøjagtighed af højdemålingen er høj hvis trykket i øvrigt er stabilt. Den absolutte nøjagtighed afhænger af jævnlig kalibrering, dvs at man jævnligt fortæller barometeret hvilken højde man befinder sig i. Til dette vil GPS'ens højdeangivelse normalt være nok.

Ingen af delene giver en præcis løsning alene. Men bortset fra o-løbs eksemplet er det vel også sjældent man har brug for en præcis og absolut måling :-)

Mere
7 år 7 måneder siden #22767 af Skotte
Besvaret af Skotte på emne Etrex
Jeg er ikke helt med.
Hvis GPS's højdeangivelse skulle være egnet til kalibrering af barometervisningen ville der vel ikke være behov for barometeret eller?
Skotte

Mere
7 år 7 måneder siden - 7 år 7 måneder siden #22768 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Etrex
Hvis du har et kort, og du står på en top eller ved en søbred, hvor der er angivet en nøjagtig højde på hhv. toppen eller vandoverfladen, kalibrerer du efter den. Det samme gælder, hvis du står ved havet, hvor højden er nul. En kalibrering ud fra GPS-højdemålingen bliver ikke lige så præcis. Det kan dog alligevel give en vis mening, hvis du har brug for en lokal måling af, om du er gået nogle få meter op eller ned (som du kun kan få fra den barometriske måling), og du gerne samtidig nogenlunde vil kende den absolutte højde men ikke har adgang til en højde fra et kort. Det er måske en tænkt situation, som man sjældent kommer ud for i praksis.

Sidste redigering: 7 år 7 måneder siden ved LarsM.

Tid til at oprette siden: 0.278 sekunder