Garmin eTrex touch 35 eller eTrex 30x?

Mere
7 år 3 måneder siden #24502 af Kurt50
Som nybegynder i "vandrelivet" (dog ikke just nybegynder i livet:-) har jeg kigget på en gps, især Garmin eTrex touch 35 eller eTrex 30x, ikke den store prisforskel, men hvilken vil I anbefale til vandringsture fremover for mig.

Ved godt at hvis jeg vælger fællesture med Outsite, så kan jeg nok klare mig uden en gps :whistle: men kan godt tænke mig en sådan, så er det sagt :dry:

30x har længere batteritid kan jeg læse mig frem til og touch35 har andre fordele, hvad er jeres erfaring og råd at give mig inden køb?

Venlig hilsen Kurt

For nemhedsskyld har jeg vedhæftet sammenligningsfilen fra Garmin.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #24504 af Panie
Hej Kurt50. Kan ikke sige jeg har erfaring med nogen af dem men kan se du skal med Brian på "mølletur" og han kender noget til dem. Han har en etrex 30x så jeg er sikker på du kan få gode råd af ham. Jeg har netop købt en brugt etrex 30 som jeg skal finde ud af om jeg har brug for/kan finde ud af.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kurt50

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #24619 af Pihlen
Hej Kurt.

Det er korrekt som Panie skriver at jeg har en eTrex 30x.

Jeg undersøgte også markedet meget og forhørte mig rundtomkring hos andre der havde Garmin gps'er. Hvor jeg spurgte til fordele og ulemper de havde oplevet, samt observerede og prøvede enheder hos andre der havde dem med på tur.

Jeg faldt for Garmin eTrex da den er lille, kan det der er brug for i mit tilfælde (barometer, kompas og lang batteritid).

Jeg overvejede også eTrex touch modellerne, men jeg synes at fordelene er begrænset. Et stort minus som jeg har hørt mange klage over, er at man nemt får trykket forkert på skærmen og at enheden er for langsom til at give en god touch oplevelse samt den ikke kan betjenes med handsker på..

Til weekend ture betyder det større batteri forbrug nok ikke noget, den burde holde en weekend hvis man slukker den når man ikke går.

Men hvis man skal afsted i 10 dage i fjeldet, så kræver det at man har friske batterier med til at skifte formentlig 4 gange. dvs man skal have 8 ekstra alkaline batterier med. det synes jeg lyder voldsomt.

En eTrex uden touch kan man nøjes med 4 ekstra alkaline batterier.
Hvis man bruger Lithium batterier kan man nøjes med endnu mindre. (men de er lidt dyrere men skulle give næsten dobbelt batteritid) Jeg har dog ikke prøvet dem.

Eneste ulempe jeg synes der er ved eTrex serien er at de er lidt langsomme til at hente skærmbilledet når man navigerer på kortet.

Hvis man vil have en gps der er hurtigere, med større skærm. men med mindre batteritid og noget dyrere i indkøb, så er der Garmins GPSMAP serien.

Hvis man vil have fuldtudnytte og nem brug på tur så skal man nok sætte sig meget ind i dem. Men sådan er det vel med så mange ting :)

Jeg vil gerne fortælle dig meget mere og du kan jo prøve den på Mølleåturen :)

Håber det hjalp lidt til at afklare dit valg af model :)

Mvh. Brian
Sidste redigering: 7 år 3 måneder siden ved Pihlen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie, Kurt50

Mere
7 år 3 måneder siden #24624 af Kurt50
Tak for svaret Brian. Umiddelbart lyder Garmin 30x som helt ok til mit brug. Fint at jeg kan se det ved selvsyn næste weekend.
Vi ses, glæder mig til turen i Mølledalen.
Hilsen Kurt

Tid til at oprette siden: 0.207 sekunder