Telemark, kort, GPS?

Mere
6 år 3 måneder siden #28193 af torqui
Telemark, kort, GPS? blev oprettet af torqui
Hejsa,

skal til Drangedal i Telemark til sommer. Vi skal vandre og har brug for så detaljeret et kort som overhovedet muligt. Altså med indlagte stier / ruter.

Jeg påtænker at købe en Garmin GPS af en art men er lidt på bar bund. Hvordan er de kort der følger med, er de gode nok? Hvis man eksempelvis tager en eTrex Touch 25 så har den et "Garmin TopoActive-Europakort og optimerede aktivitetsprofiler til forskellige outdooraktiviteter samt 250.000 geocaches til endeløs underholdning udendørs."

Men hvad hulen betyder det? Er der andre muligheder, "open maps"?

Hjælp mig venligst igang :)

vh
Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
6 år 3 måneder siden #28196 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Telemark, kort, GPS?
Hej Torben

Hav altid et fysisk kort og kompas med. En GPS er god som hjælpeværktøj, men kan ikke erstatte kortene.
Det tager også nogle ture at lære at bruge en gps på den rigtige måde. Det samme gælder selvfølgelig kort og kompas. Men det ved du måske allerede? :)

Telemark området har mange ruter der er afmærket af DNT med sten med røde "t" påmalede og mange ruter kan findes på www.ut.no

Garmin's forud indlæse "Garmin TopoActive-Europakort" kort, er efter min mening intet vært i fjeld. Det viser stort set kun store veje!

Der er massere af Openstreetmaps på nettet som kan opfylde dine ønsker og dækker området.

Her kan jeg fx nævne dem som jeg selv bruger i norden:
www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/index.html#

Men det mest præcise kort til Garmin er deres eget dyre kort over norge!
Jeg har ikke hørt om noget af de gratis kort der er så præcise.
Men spørgsmålet er jo så også om det er nødvendigt med mere information/præcision end fx freizeitkarte giver. Især hvis i følger stierne.

Du kan også hente digitale kort over Norge, som er blevet gratis,
som du kan downloade og printe dem ud!
norgeskart.no/turkart/

Der er også papirskort du kan købe her fx her:
www.scanmaps.dk/kortoversigt/index/korto...igt/page/norgeserien

Mvh. Brian

Mere
6 år 3 måneder siden #28206 af torqui
Besvaret af torqui på emne Telemark, kort, GPS?
Hej Brian,

se det var virkelig et svar jeg kunne bruge til noget, men som også affødte flere spørgsmål - men først tak for svaret :)

Se jeg er virkelig til kort og kompas. Men vi skal have børnene med ud og jeg vil at sikkerheden er 100% på plads. Vi skal bo i en hytte og bruge denne som base. Det er afgørende at vi nemt kan finde de søer mm. som vi ønsker at fiske i, klatre på de rigtige bjerge osv. Omvendt vil jeg heller ikke ofre en formue på dyrt GPS / kort-udstyr.

Jeg vil rigtigt gerne købe det fine fysiske kort som du henviser til. Det jeg så egentlig efterspørger er, at jeg nemt og hurtigt kan tage et GPS koordinat og omsætte dette til et sted på kortet. Jeg har en gammel Garmin etrex uden kort. Man kan afsætte punkter og naturligvis aflæse koordinatet.

Nu spørger jeg måske dumt. Kan jeg nemt omsætte GPS koordinatet til koordinater på kortet?

Vi har været en del afsted for over 15 år siden, inden at vi fik børn. Bla. på Hardangervidda. Kun med kort og kompas osv. Så vi kender til navigation. Jeg gider bare ikke bruge tiden på at gå forkert med 3 sultne børn på slæb, hvis du kan følge mig :)

Jeg værdsætter virkelig din / jeres hjælp.

vh
Torben

Mere
6 år 3 måneder siden #28207 af JensB
Besvaret af JensB på emne Telemark, kort, GPS?
På kortet Ut.no/kart kan du i planlægningsfasen derhjemme ved PC'en højreklikke på et hvilket som helst sted på kortet for at få vist GPS-koordinater.

Prøv eksempelvis på dette udsnit af kortet fra Drangedalområdet.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

Mere
6 år 3 måneder siden #28208 af torqui
Besvaret af torqui på emne Telemark, kort, GPS?
Tak Jens,

det er jo helt perfekt når man skal planlægge turen og lægge koordinater ind i GPS'en!?

Hvad med den anden vej rundt, det er vel ikke muligt!? At jeg, når vi er afsted, tager et GPS koordinat og så vil omsætte det til et sted på det fysiske kort?

Jeg er villig til at spendere lidt småpenge på en GPS, hvor vi hurtigt kan orientere os i forhold til terrænet og være sikre på hvor vi er på det primære kort (det fysiske). Hvis du forstår?

Alternativt er en mobil med et offline kort!?

Jeg ønsker den "best value for money" løsning uden at det er overkill :)

Vh
Torben

Mere
6 år 3 måneder siden #28209 af JensB
Besvaret af JensB på emne Telemark, kort, GPS?
Jeg kender ikke til Garmin. Men jeg har selv, som noget ret nyt installeret Viewranger på min mobiltelefon.
Det er en GPS-app, som indbefatter nogle obligatoriske kort; men også mulighed for at downloade bedre Topografiske kort med højdekurver osv. Danmark topografisk koster cirka 300 Kr. Mon ikke Norge koster tilsvarende! App'en i sig selv er gratis. Med den i hånden kan du altid finde det aktuelle punkt, hvor du står.

Det andet smarte ved Viewranger er, at man kan planlægge en rute på PC'en derhjemme og bagefter synkronisere det planlagte med mobiltelefonen og så følge den planlagte rute.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

Tid til at oprette siden: 0.224 sekunder