- Modtagne Tak: 0
Telemark, kort, GPS?
Vh
Torben
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
..så er jeg kørende?
Kan jeg lokke dig til, ganske kort, at forklare hvordan jeg aflæser min position på det fysiske kort?
vh
Torben

vh
Torben
Når man med mobilos klikker ind på f.eks. det kortudsnit, som jeg Linkede til før, så fremkommer der et lille kompas i øverste højre hjørne. Når man klikker på dette kompas, begynder telefonen at søge enhedens GPS-position!
Interessant opdagelse!
Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk
Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
torqui skrev: [...]
Jeg vil rigtigt gerne købe det fine fysiske kort som du henviser til. Det jeg så egentlig efterspørger er, at jeg nemt og hurtigt kan tage et GPS koordinat og omsætte dette til et sted på kortet. Jeg har en gammel Garmin etrex uden kort. Man kan afsætte punkter og naturligvis aflæse koordinatet.
Nu spørger jeg måske dumt. Kan jeg nemt omsætte GPS koordinatet til koordinater på kortet? [...]
Ja du kan godt afsætte koordinatet fra GPS til det købte papir kort (og GPS behøver ikke at have kort installeret for at aflæse koordinat).
Det kræver at du har opsat GPS i det rigtige koordinat, som skal være WGS84, dette er også det er der brugt på kortene i norge-serien. som jeg linkede til. Langs siden på kortet står der der de oplysninger du skal bruge for at omsætte punktet - du kan evt finde en youtube video om hvordan du gør.
Jeg har ikke selv prøvet app'en viewranger i flere år.
Men jeg bruger Topo gps Danmark (eller Norge eller sverige mv.), hvor man kan købe kort til 30 kr pr land. De er rigeligt detaljeret, tror faktisk det er de statens kort de bruger. Du kan også downloade hele eller dele af kortet til brug offline. Du kan aflæse koordinater, gemme punkter og ruter mv.
Ulempen ved mobilen er jo så bare dens strømslugende egenskab.

Mvh. Brian
Er jeg på rette vej?
vh
Torben
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333