- Modtagne Tak: 131
Danmarks friluftspolitik skal hvad?
NOB skrev: [quote
Om ikke andet burde vi nok se at komme ud og dyrke noget friluftsliv i stedet for kun at skrive om det
Se der tror jeg vi alle kan være enige

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ljunggren skrev: Var det ikek bedre at vi også begyndte at deltage aktivt i vores egen friluftsdebat og forsøgte at samle os om at få den udbygget?
Helt enig. Hvorfor tror du jeg sidder og skriver på en artikel?
Jeg er også så småt igang med hvad mit master speciale skal være. Jeg har besluttet mig for at lave en fænomenologisk undersøgelse af Krigsveteraner og deres oplevelser med Friluftsliv, set i et sundheds og rehabiliterings perspektiv . Den lå lige til højrebenet

Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
Samt om medlemmer af dette forum i det hele taget er interessert i af indgå som en lobby i den politiske debat ?, men en spændende tanke da vi favner bredt i den danske befolkning blandt vores medlemmer !!

Et sidste lille hjertesuk. Det er meget afgørende for mig, at friluftsliv ikke bliver så ekskluderende og traditionsbundet, at vi mister muligheden for at bevare den overlevering af naturmødet, der helst skal være fra generation til generation. Det er ikke noget der naturligt nedarves, det skal opbygges og skabes.
Friluftsliv har en grundstamme af værdier, som der skal holdes fast i, kvaliteten ligger i kerneværdierne, når det er sagt så skal vi "gamle" være åbne for nye udtryksformer og motiver. Ellers så bliver friluftsliv noget du finder i historie bøgerne omtalt som det der fænomen, der altid stod i skyggen af idræt.
I rest my case (måske)

Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
- Naturbob
-
- Gæst
-
Jeg vil nødig give input til noget jeg ikke ved hvad er. Jeg har da en mening om det du skriver, men det bliver let politisk.
Jeg tror man skal passe på ikke at gøre noget der ligger lige til højrebenet til raketvidenskab.
Friluftsliv, sundhed, miljø hænger sammen på den ene eller anden måde. Og måske også med idræt: Den der dyrker friluftsliv lever måske sundere, og dyrker også motion/idræt ved siden af, så det afføder færre besøg hos lægen, færre livsstilssygdomme m.m. til gavn for samfundets økonomi, så der er bedre råd til mere velfærd. Under "miljø" kunne også lægges den der lever sundere, køber måske også mad af højere kvalitet - økologisk - og herunder igen dyrevelfærd.
Det er det jeg mener ikke er raketvidenskab.
For mig er mine løbe- og racercykelture ude i naturen ikke friluftsliv – det er motion/idræt, om end det også har en positiv effekt på den mentale sundhed. Her konkurrerer jeg også med mig selv for at få en bedre tid pr. km, og f.eks. cykle langt.
For mig er friluftsliv, når jeg pakker rygsækken enten til en dagstur, en weekendtur eller en længere tur, og tager ud i naturen for at netop naturen skal være en primær del af det jeg foretager mig. Her er tempoet adstadigt, og det har ingen betydning om jeg går 10 eller 20 km på så og så lang tid. Men også her er der gevinst ved den positive effekt på den mentale sundhed.
Jeg vil næsten være så fræk at påstå, at det Dansk Vandrelaug (med mit kendskab) foretager sig, ikke er friluftsliv. De ture jeg har været på der, piskede de bare derudaf og det gjaldt bare om at gå så mange kilometer som muligt. Det er mere motion/idræt.
Såååååå – der er nok mange definitioner på begrebet friluftsliv…..
Jeg er godt nok spændt på, hvordan man vil lave en politik på friluftsliv......
I mit arbejdsliv oplever jeg det som meget givende, når nogen kritisk kigger os i kortene og kommer med nye og gerne teoretiske vinkler på det, vi laver (off. velfærdsydelser)
Sådan kan det for mig at se også give mening i forhold til friluftslivet, hvor der helt sikkert skal noget til for at skifte kurs i vanetænkning og 'vi plejer'.
Vh Søgaard
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333