Danmarks friluftspolitik skal hvad?

Mere
11 år 3 uger siden #7662 af Kaspern
Det ville være lettere, hvis du kunne skrive lidt om, hvilke sociologiske teorier/tænkere/begreber, du har tænkt dig at belyse emnet med.

Det kunne jeg godt tænke mig at vide :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden - 11 år 3 uger siden #7679 af NOB
Tråden her tog en drejning ind i hvad er friluftsliv. Det var ikke den oprindelige tanke, men hvad gør det. Jeg holder meget af debat, og kan sagtens inspireres af andre synspunkter.

Artiklen jeg arbejder på er til populær læsning ikke videnskablig, derfor vil den ikke indeholde de store udlæg omkring Bourdieu og Giddens.

Artiklen handler som tråden siger om friluftsliv, som svar på det moderne menneskes grundspørgsmål om identitet. Jeg synes friluftsliv godt kan ses som et socialt fænomen. I mine øjne er identitet, det at tilhøre et sted og skabe en autentisk livshistorie. Det er jo enkelt nok :-)

Min tese er at denne søgen efter identitet i form af selvrealisering ender med at gøre os syge. Sagt med Bourdieu, kan vi flytte vores habitus? Hvordan opbygger man social og kulturel kapital så man kan begå sig i flere felter. Giddens siger at identitet er et refleksivt projekt, med det mener han, vi selv er ansvarlige for hvordan vi skal handle, hvad vi skal mene og hvem vi er. Det senmoderne samfund lader os ofte stå helt alene med den opgave. For mig lyder det logisk at vi bliver syge, når nu vi skal konstruere og rekonstruere vores identitet hvergang vi skaber nye relationer. Det er hårdt arbejde. For nogen mere end andre.

Kan friluftsliv bidrage til at lette lidt på det tryk?

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 11 år 3 uger siden ved NOB.

Mere
11 år 3 uger siden #7682 af NOB
Jeg bliver helt sulten af alt den sovs :-)

Rene, du er vist unik, og kan dermed ikke sige noget om generelle sociale fænomener. Friluftsliv for den brede befolkning er ikke fjeldvandring. Selvom det nok ville sprede en del glæde og overskud. Fjeldvandring er kun forebeholdt dem der har ressourcer til det, her tænker jeg både økonomisk, social men også kulturel kapital.

Den brede opfattelse af friluftsliv er, fastholder jeg, et kropsligt overskudsliv der indeholder et naturmøde.

Idræt er noget der foregår på idrætsanlæg. Du kan godt tale om en sportificering af friluftsliv, i forhold til feks. adventure race, men det er stadig, i mine øjne, friluftsliv. Det foregår i fritiden, det har et naturmøde, det er kropsligt.

Er jagt og fiskeri så måske heller ikke friluftsliv? Der er et mål med de to aktiviteter (ligesom idræt), du har fokus på byttet (ressourcen) ikke naturen, den er kun kulissen din aktivitet foregår i. Ikke anderledes end adventurerace.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
11 år 3 uger siden #7685 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Danmarks friluftspolitik skal hvad?

NOB skrev: Kan friluftsliv bidrage til at lette lidt på det tryk?

Eller er friluftsliv en del af trykket?

Rene viser jo ganske fint hvordan det ikke er nok at være aktiv ude i naturen (som er friluftsliv for mig), det er mindst ligeså vigtigt at blive opfattet på den helt rigtige måde, med de helt rigtige værdier i centrum.
Når vi vælger at melde os ind i friluftslivsklubben, er det jo med nøjagtig den samme selvrealiserende og identitetsskabende agenda som alt andet.

Mere
11 år 3 uger siden #7686 af NOB

Ljunggren skrev: Det jeg siger i mit indlæg er, at jeg ikke vil have andre til at definere min identitet! Jeg vil gerne selv definere min identitet hvilket andre sikkert også gerne vil.
Derfor vil jeg gerne identificeres med friluftsliv og ikke med idræt :)

Nu handler det jo ikke om at fortælle nogen hvad deres identitet er, det er jo netop kernen. Identitet er noget du selv skaber idag. Før i tiden var du bagerens, bondens, smedens, arbejderens eller baronens søn, det var hvem du var, hvordan du opførte dig, og hvad du ville være til den dag du døde. Det at være feks. bagerens pige var jo igen noget helt andet end at være sønnen til selvsamme bager.

Du fulgte samfundets skik og tradition. Det var sjældet man aspirerede til noget andet end det man var født til. Det er jo noget anderledes i dag, for de identitets roller eksisterer kun i begrænset omfang, ja måske eksisterer de slet ikke mere. Hvad gør man så, når man gerne vil være noget, men ikke har ressourcerne til det?

Min pointe er i alt sin enkelthed. Hvordan kan friluftsliv biddrage til at hjælpe den enkelte med at skabe identitet i dette rodede samfund, hvor ligegyldigt hvilken vej du vender dig, så skal du retfærdiggøre dig selv. Bortset fra i naturmødet, for her er naturen ligeglad med din identitet, du skal derfor ikke indgå i superkomplekse relationer, som du skal i en normal hverdag. Friluftsliv er derfor et værktøj til det gode, sunde og enkle liv for fælleskabet, ikke kun for os overskudsindivider som har tid til at være på Outsite, det siger jo en del om os. :-)

Hilsen
Niels

Mere
11 år 3 uger siden #7687 af NOB

Fjeldabe skrev:

NOB skrev: Kan friluftsliv bidrage til at lette lidt på det tryk?

Eller er friluftsliv en del af trykket?

Rene viser jo ganske fint hvordan det ikke er nok at være aktiv ude i naturen (som er friluftsliv for mig), det er mindst ligeså vigtigt at blive opfattet på den helt rigtige måde, med de helt rigtige værdier i centrum.
Når vi vælger at melde os ind i friluftslivsklubben, er det jo med nøjagtig den samme selvrealiserende og identitetsskabende agenda som alt andet.

Helt enig, selvrealiseringen er en del af sygdommen. Når vi så er enige om det, hvordan kommer vi så videre?

Hilsen
Niels

Tid til at oprette siden: 0.181 sekunder