- Modtagne Tak: 131
Danmarks friluftspolitik skal hvad?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nu er det ikke handlingen, men holdningen jeg kalder elitær. Ham der sover under en tarp er da ikke et hak bedre end ham der ligger i shelteret, eller hende der rider forbi, mens børnhaven har udedag. I mine øjne har ingen fortrinsret til friluftsliv, så længe man respekterer hinandens forskelligheder. Det handler om fælleskab ikke opsplitning og marginalisering.
Danmarks friluftsliv idag, ser jeg som et godt mix af de mange omkringliggende landes traditioner. Den engelske tradition for adventure blandet med god nordisk fælleskabs hygge. Hvordan skal morgendagens friluftsliv se ud? Det er min soleklare holdning at friluftsliv er nødt til at orientere sig mod og blive "stepping stones" i en samfundsflod, der flyder hurtigere og hurtigere. Kan vi "genopfinde" om du vil det enkle friluftsliv, til at være et svar, eller noget af et svar, på nogle af de problematikker vi oplever i vores postmoderne samfund? Det er sgu her jeg synes vi skal sætte ind. Ikke diskutere om det er sport, idræt, sundhed eller noget helt fjerde.
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
Min blog om vandring og friluftsliv
Jeg er overbevist om, at hvis man ville satse lidt mere på den nemmere adgang til vores uderum uden at investere i anlæg, får man mest ud af det for pengene og på den menneskelige konto, netop fordi man så kommer ned i tempo på den ellers travle hverdag vi har i samfundet i dag. Også fordi at alle vil have muligheden for at benytte sig af det uanset økonomisk formåen eller vilje, så kan det ikke være mere retfærdigt.
Det koster ikke alverden så det er helt klart en risiko der er hver at gøre et forsøg med. Det kunne jo være der så kom så stort et plus ud af det, på det menneskelige plan, at det ville være en fordel, både for økonomi, natur og sundhed på den lange bane, og så ville det jo ikke være så skidt endda

For mig er Friluftsliv en måde at løsrive sig fra hverdagen, det er et naturmøde hvor jeg kan engagere min krop og sanser, det handler om sundhed og det gode og enkle liv.
Alt andet som klatrevægge, skipister, løberuter, skaljakker, rygsække o.s.v. er kun værktøjer. Jeg skylder måske også at nævne, at mit natursyn er for mig både den indre og ydre natur, om det er kulturlandskab eller vildmark gør ikke den store forskel for udøvelsen, men måske for oplevelsen.
Jeg er pragmatiker, hvis det virker efter hensigten så kan du kalde det hvad du vil. Jeg foretrækker at kalde det for friluftliv, også overlade det til idrætsfolket om at bekymre sig om hvad der er hvad? Alt hvad der foregår i fritiden og omhandler et naturmøde, det er friluftsliv.
Hilsen
Niels
”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll
kelberg skrev: Jeg tror også at en af de store problematikker i denne debat er, at når politikere går ind i projekter med friluftsrelateret begreber, skal det jo helst være meget synligt og målbart hurtigt.
kelberg skrev: Jeg tror også at en af de store problematikker i denne debat er, at når politikere går ind i projekter med friluftsrelateret begreber, skal det jo helst være meget synligt og målbart hurtigt.
Helt enig. Ida Auken kan da ikke kende forskel på idræt og friluftsliv, og hun er da hamrende ligeglad, hun ser bundlinje og statistikker. Embedsværket forvalter efter love ikke værdier, men det er en anden snak.
Antorini var til en konference om udeskole for ikke så lang tid siden, hun brugte meget tid på at tale natur og teknik, inden en træk hende til side og sagde det hanlede om helhedsskole ikke kun enkelte fag. Doh!
Hilsen
Niels
kelberg skrev: Det her kunne faktisk blive en temmelig interesant debat ind over en flaske 16 års Longmorn single malt
Om ikke andet burde vi nok se at komme ud og dyrke noget friluftsliv i stedet for kun at skrive om det

Hilsen
Niels
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333