Tragisk kano-ulykke ved Rogen

Mere
8 år 11 måneder siden #21493 af LarsM

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 11 måneder siden #21494 af LHL
Besvaret af LHL på emne Tragisk kano-ulykke ved Rogen
Ja, det er meget trist. Alle de danske aviser/netsites har også nyheden.

Vi må afvente om tekniske undersøgelser klarlægger mere angående omstændighederne.

De danske aviser opgiver vandtemperaturen som 12 grader, men det tror jeg er i overkanten. Jeg var der for nogle år siden på samme årstid, og der var vandet i selve søen Rogen ikke mere end 8 grader - og vi fik indskærpet at vi ikke skulle prøve at krydse søen, men sejle rundt langs bredden, da man ikke ikke skulle forvente at holde meget længere end 10 minutter i det kolde vand, hvis man kæntrede.

Det kolde forår (og sommer) taget i betragtning, så tror jeg ikke vandet i år er kommet over 10 grader.

Men uanset hvad så er det meget sørgeligt.

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: stokrenden

Mere
8 år 11 måneder siden #21495 af Ennamaria
Hvor er det forfærdeligt for de stakkels efterladte!

Den ene var åbenbart en erfaren friluftsperson, men Rogen ser ud til at være en sø, der kan blive meget lumsk meget hurtigt. Og der har tilsyneladende været dårligt vejr i området.

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne

Mere
8 år 11 måneder siden #21497 af CStuwitz
Selv i det sydlige Norge i lavlandet kan søerne være iskolde nu. Jeg dyppede tæerne i en og ville ikke i, ikke engang bare for at soppe, min datter opgav også, og hun er ellers en vandhund af rang.

Mon ikke det desværre er hypotermi der har taget dem.

Dybt tragisk for alle de efterladte. Jeg håber ikke drengen nåede at være bange.

Christina Stuwitz

Mere
8 år 11 måneder siden #21498 af Urban packrafter
Rigtigt sørgeligt at høre.
Jeg var i området sidste uge for at padle floden Fjätan som starter i Rogens naturreservat.

Jeg padlede bl.a. i Öster Vattnan tæt på Rogen og her føltes vandet forholdstvist varmt (målte det dog ikke). Så det kan sikkert godt stemme, at vandet i Rogen kan have været omkring 12 grader. Da jeg ankom var det varmt 15-20grader i nogle dage, så selvom den sidste uge har været fyldt med regn og relativ kold luft kan søerne jo godt fortsat være varme.

Men om det er 8 eller 12 grader varmt gør ikke den store forskel. Det giver måske omkring halvanden time istedet for en time inden kroppen lukker ned, men hvis det ikke er nok til at svømme i land eller rede sig op i kanoen er det jo lige meget.

Den slags minder en om at farlige ulykker også kan ske i situationer hvor man ikke venter dem :(

Mere
8 år 11 måneder siden #21505 af Milho
Besvaret af Milho på emne Tragisk kano-ulykke ved Rogen
Meget meget trist :(

Vh Christian

Tid til at oprette siden: 0.190 sekunder