Vandre alene
LHL skrev: En Georas dag, svarer til 2-3 dage for almindelige mennesker
Hahahahaha - det er et godt citat

Vh Christian
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tak for de pæne ord om Sarek turen!
Jeg har, som de andre, lidt kommentarer, både om sikkerhed, og om valg af rute:
Sikkerhed først. Jeg valgte at medbringe en Spot, mest på grund af tracking funktionen, så familien, og jeg selv senere, kunne se den helt præcise rute. Som andre skriver, er det et helt personligt valg om man vil have sådan en dims med. Jeg var generelt glad for den, den virkede hele vejen, og min kone fik alle OK beskederne igennem.
Min kone blev dog alligevel nervøs to gange, den ene gang hvor jeg vendte om på vej op til en top (fordi ruten videre frem var for farlig for mig), den anden gang hvor jeg slog lejr tidligt lige ved en stejl fjeldside. Begge gange frygtede min kone at jeg var kommet til skade, men sikkert var for stolt til at alarmere hende. Hun havde, desværre, ikke fantasi til at forestille sig at jeg ville vende om eller slå lejr tidligt, uden at være kommet til skade

Så, set i det lys ville en satellit telefon havde været smartere, så kunne hun jo bare have ringet og spurgt om jeg havde det godt...
Hun hævder dog stadig, at hun var glad for at jeg medbragte spotten, så jeg har den endnu!
Men en spot er som sagt ikke noget mirakel, som andre skriver, går det galt, så går det som regel galt alligevel. Derfor vil jeg personligt alligevel anbefale dig at købe en eller anden form for GPS system/satellit telefon hvis du skal ud at gå alene, men det er jo bare min holdning.
Jeg ved at Rene og Lars (LHL) har en anden holdning end jeg, og har valgt ikke at medbringe sådan en dims. De har mere solo vandre erfaring end jeg har, og de har taget et valg på et oplyst grundlag, og så er det jo sådan det er, og det har jeg fuld respekt for.
Hele denne diskussion ville man i øvrigt nok ude i verdens brændpunkter kalde for I-lands problemer, men derfor er det jo relevant nok alligevel

Rute:
Du skriver at din erfaring med Sverige og Norge er weekend ture, hvor du har gået fra hytte til hytte. Jeg skal være den sidste til at komme med formaninger inden du går i mine eller andres fodspor over de høje fjelde. Jeg får alligevel lidt nervøse trækninger ved tanken om at du evt. vil vandre alene gennem Sarek til vinter, eller til næste sommer

Jeg vil stærkt anbefale dig et navigationskursus eller andet fjeldkursus/begynderkursus, fx her på sitet, inden du begiver dig ud i de store fjeldområder. Jeg har intet med disse kurser at gøre, men de skulle efter sigende være gode.
Der er også ture til Raslången i Sydsverige, hvor man kan gå gode strækninger i sporløst terræn, samt hvor du kan få prøvet at sove i telt et par dage, og se om det er noget for dig.
I Sarek er der meget langt til nærmeste vej eller hytte hvis man ikke vil eller kan gå længere, så start med fx Kebnekaise området lidt længere mod nord. Her er fjelde og "fjeldfornemmelse" som i Sarek, og tilsvarende udfordringer, men der er lidt kortere at gå, og stierne er bedre. Alternativt har Jotunheimen, som du selv nævner, også gode stier i flotte fjeldlandskaber, særligt den østlige del af Jotunheimen er let tilgængelig.
Jeg skal selv med min søn (på 13 år) til Kebnekaise næste sommer. Her kan vi proviantere lidt undervejs, flyve ud med helikopter til sidst, samt bestige landets højeste fjeld i sikker stil. Jeg tror man som førstegangsvandrer får en bedre oplevelse med ikke at lægge alt for hårdt ud, det er derfor vi har valgt Kebnekaise frem for Sarek.
De bedste hilsner
Rasmus
- men lige et spørgsmål til jer solovandrere: Savner I ikke at dele oplevelsen med nogen? Mangler I ikke nogen at sige "åh", "næh" og "iiihh, hvor flot" sammen med? Er oplevelsen lige så stor alene, eller måske ligefrem større?
Jeg overvejer en solotur til sommer, så jeg kan gå lige præcis den rute og bruge lige så lang tid jeg har lyst. Jeg kan sagtens holde ud at være i mit eget selskab, men tænker alligevel om jeg ikke vil savne at dele det med andre. Hvad tænker I andre om det?
Gurli.
Gurli skrev: Interessant tråd at følge!
- men lige et spørgsmål til jer solovandrere: Savner I ikke at dele oplevelsen med nogen? Mangler I ikke nogen at sige "åh", "næh" og "iiihh, hvor flot" sammen med? Er oplevelsen lige så stor alene, eller måske ligefrem større?
Jeg overvejer en solotur til sommer, så jeg kan gå lige præcis den rute og bruge lige så lang tid jeg har lyst. Jeg kan sagtens holde ud at være i mit eget selskab, men tænker alligevel om jeg ikke vil savne at dele det med andre. Hvad tænker I andre om det?
Gurli, der er ikke ret meget at tilføje

Jeg har været på en del ture med min yngste datter og søn, og det er også super, det er nogen helt unikke oplevelser sammen, som man vender tilbage til og genopfrisker igen og igen.
Men for mig er det primære naturoplevelsen når jeg vandre alene og få tømt sindet. Og jeg kan gøre lige hvad jeg vil, gå 16 timer en dag, ligge og dovne i teltet en anden dag, uden at skulle tage hensyn til andre.
Når man vandre med andre, så kommer det sociale element ind og begynder at fylde. Det er også fedt, men så vandre jeg altså ligeså gerne i Sydsverige, hvor man også kan hygge sig.
mvh Lars
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
b
stokrenden skrev: Hvis man vælger at se bort fra en selv og evt. pårørende derhjemme, så er der også en anden grund til at en tracker som f.eks. en Spot eller en Inreach kan være nyttig at have med. Hvis uheldet er ude bliver der sat et kæmpe apparat igang for at finde en. Personligt synes jeg ikke at man på solovandringer kan tillade sig at mange professionelle og frivillige skal afsted for at lede efter en, når der eksisterer teknologi der gør det muligt hurtigt og effektivt at finde vedkommende, som er død eller hårdt såret.
Satans god pointe! Tak!
Vh Christian
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333