Vandre alene

Mere
7 år 11 måneder siden #22556 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Vandre alene
Efter min mening er det bedste sted at bo i Danmark når det kommer til vandring det nordlige Vendsyssel. Der er lokalt forholdsvis meget natur uden alt for meget menneskelig aktivitet, og med færgerne fra Hirtshals og Frederikshavn har man hurtig og billig adgang til både Sverige og Norge.

b

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 11 måneder siden - 7 år 11 måneder siden #22557 af JensB
Besvaret af JensB på emne Vandre alene
Jeg har vandret mange steder i Norden og for så vidt også ude i verden. Når jeg vandrer i fjeldområderne, forlader jeg ofte de mærkede ruter og vandrer tværs over på, hvad jeg vil kalde pionérture, hvor jeg finder nye ruter.

På trods af dette, er jeg faktisk lidt ked af, at de muligheder, Danmark faktisk har, bliver forklejnet lidt! Og grundlæggende har jeg præcis de samme ønsker, som Caroline og andre giver udtryk for.
I Danmark er det nok sådan at man skal kende områderne ret godt for at kæde naturområderne sammen til lange sammenhængende forløb med mulighed for gode lange ruter i ubrudt natur. På min egen hjemmeside forsøger jeg faktisk at udbrede kendskabet til disse større forløb - i tillæg til de turbeskrivelser, jeg også har fra udlandet. Jeg er enig i, at hvis man blot blindt følger mange af de etablerede ruter - så risikerer man let at blive skuffet!

Jeg stammer selv fra Vendsyssel og kender udmærket områderne på strækningen mellem Hirtshals og Skagen, som Stokrenden henviser til. Men i dag bor jeg lidt uden for Silkeborg lige ved Det midtjyske Søhøjland, som er et stort fint område, som jeg er rigtig glad for at have lige uden for min dør. Lige for tiden er jeg faktisk i gang med at udbygge min hjemmeside med en bedre præsentation af mulighederne i Det midtjyske Søhøjland. Dette er ikke færdigt - der kommer mere på. Jeg har selv en del ruter, som jeg beskriver og foreslår - i tillæg til de etablerede mærkede ruter, som også findes. Jeg vil linke til dette, når en gang, det er færdigt!

Der ud over vil jeg endnu en gang bringe links til et par artikler fra min hjemmeside om strækningerne langs vestkysten fra Thyborøn og nordpå.
1. gennem Nationalpark Thy
og
2. langs Vigsø Bugt og Jammerbugten .
De 2 artikler beskriver til sammen ca. halvdelen af den strækning, jeg foreslog tidligere. Beklager, at jeg ikke har dokumenteret den sidste halvdel så godt! Artiklerne er suppleret med fotoalbums, der også indeholder nogle kortskitser, der giver lidt overblik.

Men lad dem nu endelig ligge! De er farlige - og man risikerer at få udvidet sin horisont om, hvad man faktisk kan i Danmark!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 7 år 11 måneder siden ved JensB.

Mere
7 år 11 måneder siden #22559 af JensB
Besvaret af JensB på emne Vandre alene
Fint. Og enig, Rene.
Jeg ved godt, at der er forskel på Sjælland og Jylland i den forbindelse. Det undlod jeg bevidst at forholde mig til. Og jeg kan på den baggrund sagtens forstå, at I de fleste gange foretrækker at tage til Skåne/Blekinge, når det ligger næsten lige ved siden af - og at Jylland ligger længere borte.
Jeg synes bare ofte, at der bliver generaliseret lidt, så det kommer til at lyde som om, det samme gælder hele Danmark.

Og så bliver allemandsretten i Sverige så højt besunget. Og når man så er på tur derovre - så vælger de fleste i praksis at overnatte på de etablerede lejrpladser, fordi det er mere bekvemt end at ligge mit i vildnisset i høj bevoksning mellem myg og knot og andet utøj!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Følgende bruger(e) sagde tak: caroline

Tid til at oprette siden: 0.211 sekunder