Overnat under Tarp - Naturvejlederen og DRs bud

Mere
8 år 4 måneder siden #24187 af Milho
Det er lidt synd at DR igen igen (og igen) prøver at sende nybegynderen ud på oplevelser i naturen med underlige eller forkerte råd.

www.dr.dk/nyheder/vejret/lokation/video-...aaret-saadan-goer-du

Naturvejleder Daniel Ginnerup Sørensen har desværre nok aldrig overnattet under tarp (eller bivuak som han kalder det) når det regner. Den billige presenning (og altså ikke hverken tarp eller bivuak) larmer helt enormt og vil holde dig vågen hele natten.
Ydermere holder øjnene ikke til ret meget vind.

Det er slet ikke dumt at give billige gode råd til nybegyndere der vil ud at prøve at overnatte i naturen, men det er meget synd at de gang på gange giver dårlige eller direkte forkerte råd. En "rigtig" tarp koster ikke alverden.

Soveposerådet er også lidt skudt forbi, men igen fint nok at forsøge at gøre det billigt. To billige soveposer er dog langtfra billigt. Søger man på soveposer hos Harald Nyborg, finder man en til 478,-
Det er slet ikke billigt. Og køber man to, kunne man f.eks. ofre 43 kr. mere og få en -17 graders sovepose (Pinguin Expert).

Soveposen ligner faktisk den Nakano til 478 kr.

Når vi taler om børnene,ville jeg personligt også gerne spare penge og i forhold til 478 kr. x 2 rådet så er der her et rigtig godt råd: Deuter Starlight EXP Pro.
Den koster ca. 600 kr. og her er man sikker på kvalitet og komfort ned til 0 grader.

Når vi taler liggeunderlag vil de færreste af os nok smide sig på et skumunderlag. Hvis vi skal op i liggeunderlag med luft, så er det svært at hamle op med de billige priser. Her koster det billigste Therm-a-Rest ca. 500 kr. men så er der også evighedsgaranti på.

Synd at nybegynderne skal have en dårlig oplevelse første gang - det skræmmer dem væk fra fantastiske oplevelser, med eller uden børn, i naturen.
Det er igen igen (og igen) en ommer DR.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 4 måneder siden #24191 af sloejdkurt
De 2 herrer kender tydeligvis ikke Daniel som er en yderst erfaren og kompetent frilufts og naturvejleder, Jeg har haft fornøjelsen af has selskab et par gange på fjeldet i Norge.

Mvh kurt

Mere
8 år 4 måneder siden #24193 af Milho

sloejdkurt skrev: De 2 herrer kender tydeligvis ikke Daniel som er en yderst erfaren og kompetent frilufts og naturvejleder, Jeg har haft fornøjelsen af has selskab et par gange på fjeldet i Norge.

Det er han sikkert, jeg kender ham heller ikke. At dømme ud fra indslaget mener jeg, som jeg også skriver, at der er gode pointer. Det er rigtig godt at inspirere og samtidig give billige råd med på vejen.

Vh Christian

Mere
8 år 4 måneder siden #24197 af sloejdkurt
Om det ikke holder Rene, hmm det kommer vel an på situationen, jeg begyndte selv med 2 soveposer og en billig presenning. Nå det var ikke for at øffe en hel masse, men Daniel har en fin hjemme side man kunne kigge på hvis lysten skulle være til det. www.vaerude.dk

Mvh kurt
Følgende bruger(e) sagde tak: GLM

Mere
8 år 4 måneder siden #24200 af Milho
DR har desværre før lavet artikler med råd som: "på en weekendtur skal du have 25 kg. udstyr med i rygsækken og du skal derfor træne meget".
Det råd gav en spejder, der måske sidst havde vandret for 25 år siden. Det holder selvfølgelig ikke at lave så dårlige artikler med begynder råd. En weekendvandretur kræver måske 12-14 kg. og så har man også Trangia, bøffer og rødvin med :)

Vh Christian

Mere
8 år 4 måneder siden - 8 år 4 måneder siden #24215 af BLE

Mvh.
Birgitte
Sidste redigering: 8 år 4 måneder siden ved BLE.
Følgende bruger(e) sagde tak: Skotte, GLM, Tverdiz

Tid til at oprette siden: 0.168 sekunder