Telt-tricks i vådt vejr?

Mere
6 år 9 måneder siden #30145 af Sander
Hej outside forum.
Jeg er på jagt efter gode tips til håndteringen af telt i regnvejr. Konkret eksempel er når man vandrer og står op til et drivvådt telt. Hvordan nedtager man teltet i forhold til at skulle pakke det i rygsækken, undgå inderteltet bliver al for vådt osv.
Jeg er kommet frem til 2 løsninger, som jeg kan se det.
1. Tager IKKE teltet ned og bliver liggende til det tørrer.
2. Skiller yder og indertelt og pakker det i hver sin vandtætte pakpose.
Hvad gør I?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #30147 af Fri, Luft og Liv
Inderteltets bund er nok i virkeligheden den mest vandtættet, dog vist uden silikone.

Jeg komprimere teltet mindre hvis det stadig er lidt våd efter at sejlet har fået en god ryste tur, dvs det fylder lidt mere pakket. Ryst teltet første gang, mens det stadig er spændt ud (selvfølgelig forudsat at det er stoppet med at regne). Brug hænder som klud, medmindre du også vil slæbe rundt på en våd tung klud eller også skal man ofre og kaste i bålet.

Det kommer også an på situationen, hvordan man vandre og om tidsplanen er stram. Jeg kan godt være til lidt base camp hvor jeg er samme sted i nogle dage.
Har det været en hård tur og alt er vådt og næste dag er solskin, med perfekt udsigt kan der godt blive dømt recover dag og camping.
Så det kommer lidt an på situationen, hvis du vågner op til regn kan det jo være lige fedt.
Jeg har engang forsøgt med ideen om at bruge oversejl som regnslag, men jeg fik det ikke til at fungere, 2p. telt med lille apsis var for stort og bøvlet til en mand. Måske med de mindre 1p letvægtstelte man kan få det til at virke som slag over fx rygsæk, men så går du måske forbi en gren og laver hul.
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Fri, Luft og Liv.

Mere
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #30149 af JensB
Besvaret af JensB på emne Telt-tricks i vådt vejr?
Hvis teltet bare er lidt vådt, og der i øvrigt er udsigt til tørvejr, bekymrer jeg mig ikke om det. Så pakker jeg bare skidtet sammen; og så tørrer det hurtigt, når det bliver stillet op igen.
Hvis det er meget vådt, og der ser ud til fortsat regn, og jeg skal telte en nat, evt. flere nætter endnu, vil jeg vælge at tage inderteltet ud og pakke det for sig. Og sætte det sammen igen ved næste lejr. Jeg har prøvet at gå i flere dage i en tøvejrsperiode med kraftig snesmeltning og regn samtidigt. Og under de forhold er luften så fugtmættet, at teltet simpelthen ikke når at tørre. Men det afhænger også lidt af teltet. I nogle telte er inderteltet lettere at tage ud og sætte i igen end i andre!

Evt. bruger jeg nogle gange at brede teltet ud til tørring i middagspausen, hvis der er tørt der. Det bruger som regel ikke så lang tid på at tørre, når det først er bredt ud.

Nogle gange tørrer jeg teltet let med mit lette microfiberhåndklæde, som i øvrigt også hurtigt tørrer! Så det får hermed en ekstra funktion.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved JensB.

Mere
6 år 9 måneder siden #30150 af Sander
Besvaret af Sander på emne Telt-tricks i vådt vejr?
Dejligt med de mange konstruktive tanker om håndteringen af vådt telt. Mine egne tanker opstod i år på kyst til kyst stien, hvor regn blev en værdig modstander. Regn med regn på og ingen vind til hurtig tørring.
Jeg kan da måske lige tilføje tråden, at jeg pt vandrer med et telemark ulw1 telt, det har jo både sine fordele( vægt) men også sine udfordringer. ( ikke meget bevægelsesrum, så alt skal gennemtænkes, især i regnvejr )

Tid til at oprette siden: 0.151 sekunder