Gaslanterne Lys og varme på vandreturen

Mere
9 år 2 dage siden #18073 af Milho

Lys og varme på vandreturen i den kolde og mørke tid

En lidt overset lampe at have med på vandreture eller kano- og kajakture er en gaslanterne eller gaslygte, som den også kaldes. En gaslygte er i al sin enkelthed en smart dims, som du sætter ovenpå din i forvejen medbragte gasdåse. Så har du lys og som bonus også lidt at varme dig på. Den kommer med et ophæng, så du kan også placere den i din Lavvu, Yurd, i et shelter og hvad din fantasi ellers rækker til. Der er mange forskellige gaslanterner, men her vil vi vise dig tre forskellige, alle fra primus, samt en god guide til hvordan du tænder gaslygten rigtigt.

primus micron gaslanterne

Læs mere...

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 11 måneder siden #18074 af Lostmonkey
Hvor meget skal man åbne ventilen efter stabiliseringen af nettet for bare at have alm lys? dvs. hvordan er gasforbruget?

Mere
8 år 11 måneder siden - 8 år 11 måneder siden #18075 af Milho
Godt men svært spørgsmål :)

Den brænder 4 timer på fuld skrue og 36 timer på svageste blus (iflg. Primus: www.primus.eu/micron-lantern-steel-mesh ) jeg har ikke testet om nogen af dem er sande :)

Du opnår den bedste effekt ved 1/2 til 3/4 åben ventil, ligesom med din gasbrænder.

Lamperne er ret kraftige i lys, så jo mindre du skal lyse en lejr med 10 telte op, behøver du ikke fyre særlig meget op.

Vh Christian
Sidste redigering: 8 år 11 måneder siden ved Milho.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lostmonkey

Mere
8 år 10 måneder siden #18918 af Milho
@Lostmonkey, Med dit spørgsmål in mente, prøvede jeg Primus Easylight gaslanterne i weekenden og den kørte på fuld skrue fra kl. 17:30 til kl. 23:30. Her gik jeg i seng, så jeg ved ikke om andre kan bekræfte hvor længe den fortsatte :)
Jeg synes det er et fint forbrug og lyset fra den var ganske behageligt.
Vi målte også temperaturen på lanternen og den var 77 grader, så også god varme fra den.

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

Tid til at oprette siden: 0.210 sekunder