Hjemmetørret kødsovs til vandreturen

Mere
8 år 5 måneder siden #19976 af Freke
Hvor lang tid kan det så holde sig altså når du tager det op på dagen for afrejse ? Kan man bruge det en hel uge eller kun de første par dage ?

Med venlig hilsen
Brian Ulvedal Westerbæk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 5 måneder siden #19977 af Milho
Se her har vi forskellige erfaringer, for det kommer an på om man har tørret sin mad korrekt. Er vandet ikke ude, så mugner det.

Jeg har set folk have tørret mad med på ti dages fjeldtur i bagende sol (22-25 grader hver dag) og det fungerede fint.

Kødsovs er forholdsvis let, fordi her er det små stykker kød, løg og hvad man ellers propper i retten. Hvis man f.eks. vil tørre gulerødder osv. så husk at det skal være meget små skiver/stykker. Det samme gælder kød - små fine skiver eller stykker, så vandet let kan fordampe.

Jeg laver en video om det næste gang jeg fylder ovnen, for slutresultatet "krymmel" er jo i princippet et vidt begreb.
Det færdigtørret mad skal være knas tørt, så du kan lægge det på et stykke køkkenrulle og papiret ikke kan suge noget vand :)

Vh Christian

Mere
8 år 5 måneder siden #19980 af Simon

Milho skrev:
0,5 kwh at varme ovnen op til 200 grader.
0,5 kwh at holde 200 grader i en time.

Mon ikke der ryger lidt flere kwh til at holde ovnen 200 grader, når man har lågen åben hele tiden. :-)

For mig handler det nok ikke så meget om det er en god forretning at lave maden selv. Men mere om man kan lave mere smagsfulde retter, og måske have mulighed for a varierer lidt mere imellem måltiderne.

Mere
8 år 5 måneder siden - 8 år 5 måneder siden #19982 af JensB
Jeg har stort set kun levet af hjemmetørret mad de sidste 5-6 år på ture.
Jeg startede med at tørre i ovnen, men har det meste af tiden brugt en tørremaskine fra Dansk Hjemmeproduktion ( www.hjemmeproduktion.dk/shop/toerreapparat-dehydrator-9c1.html ), som jeg både finder mere praktisk og energiøkonomisk, uden at jeg dog direkte har målt det.

Det er vigtigt at findele remedierne for at opnå det ønskede resultat. Der går altså en del tid med at skære fint, gulerødder og hvidkål river jeg på et rivejern; og kød strimler jeg, hvis jeg da ikke direkte bruger hakkekød. Kød steger eller koger jeg altid før tørring. Det gør jeg ikke med grøntsager. Til gengæld koger jeg det hele nogle minutter i felten.

Dertil skal selvfølgelig beregnes tid til opblødning, når man er ude. Dette er i regelen gjort på en halv time alt efter indholdet. Min erfaring er, at kyllingekød skal bløde op længere tid end andet kød. Ellers bliver det for hårdt at tygge i!

Jeg har en del mere beskrivelse af min fremgangsmåde her : jensesvandringer.dk/artikler/forberedelse-til-tur.html .

Undertiden har jeg hørt folk fortælle om, at de har forsøgt at tørre en hel fisk i en tørrebakke; og den tror jeg f.eks. ikke går.

Min mad holder sig rigtig længe. Jeg har spist tørret mad, der har været mere end et år gammel med største velbehag. Jeg har ikke oplevet, at min tørrede mad blev for gammelt. Jeg opbevarer det såmænd bare i en skuffe ved stuetemparatur i lufttætte plastposer med en elastik omkring.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 8 år 5 måneder siden ved JensB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Ljunggren, CStuwitz

Mere
8 år 5 måneder siden #19984 af Freke
Tak for de gode fif alle sammen. Det er helt klart noget jeg vil prøve for jeg er ikke ret stor fan af de frysetørrede retter man kan købe :o)

Med venlig hilsen
Brian Ulvedal Westerbæk

Mere
8 år 5 måneder siden #19986 af LarsM
De godt og vel 32 øre pr. kWh må være den pris, kraftværket skal have for at producere strømmen. Oven i det kommer udgiften til elnettet, som skal bringe strømmen ud til dig, samt CO2-afgift, moms o.s.v., så den samlede pris, som forbrugeren betaler, er en ganske anden.

Tid til at oprette siden: 0.217 sekunder