Snesituationen i fjeldene i år (2015)

Mere
8 år 11 måneder siden #21282 af stokrenden
Den her er god, hvis man vil følge snesituationen i Norge: www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

b
Følgende bruger(e) sagde tak: JensB

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 11 måneder siden #21286 af LarsM
Mange af beretningerne lige nu går på, at indtil for nylig har sneen været så fast, at man har kunnet gå ovenpå den (uden ski eller snesko) uden at synke særligt dybt i. Nu er det blevet mere slush-agtigt, så man synker dybt i (i de værste tilfælde også selv om man bruger ski eller snesko), og det er rigtigt vådt. Hvis der er ur / blokmark neden under, kan foden blive fanget i et hul mellem stenene med alvorlige skader til følge. Hvis der er lyng eller småbuske neden under, er det ikke lige så farligt men kan stadig være ubehageligt og i hvert fald meget tungt at gå i.

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
8 år 11 måneder siden - 8 år 11 måneder siden #21293 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Snesituationen i fjeldene i år (2015)
Sne"problemet" i Norge er primært vest for vandskillet, og dette >1000m. Mellem 1000-1400m er der førefall og halv bart, og sneen er pildrødden. 1400-1700m begynder førefallet, og over 1700 er det vinter...
Timer man det rigtigt er det med andre ord fantastisk skifører! :P
På Sognefjellet er der stadig en god meter med brøytekanter.

Generelt kan man sige at "årstiden" er en god måned forsinket, tænk å det når I planlægger. Eller sats på østlige lavereliggende fjell frem til August, der er mange fine områder der.

(I Rondane måtte flere hytter holde lukket i påsken, paradoksalt nok pga. for lidt sne.)
Sidste redigering: 8 år 11 måneder siden ved Fjeldabe.

Mere
8 år 11 måneder siden #21296 af CStuwitz
Fjeldabe, jeg skal jo til Klimaparken, Geiranger og Jostedalsbreen. Vi rejser via Oslo (skal have far med). Vi snakkede om vi mon skulle tage vinterdækkene på, bare for en sikkerheds skyld, eller er det at skyde gråspurve med kanoner?

Vi skal over Valdresflyet og den vej.

Altså sne er fedt, men det kan lægge en hindring i vejen for min fars ambition om at vise min datter nogle af Norges perler.

Christina Stuwitz

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
8 år 11 måneder siden #21299 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Snesituationen i fjeldene i år (2015)
Dejlig tur!
Jostedalsbreen er ganske stor 487m2 og med ganske brearmer som strekker seg ned i lavlandet (28 navngitte), og fordeler sig over 4 kommuner... Men når du skal til Geiranger, så regner jeg med det er på vest siden et sted du skal - altså fra Lom til Stryn.

Jeg skiftede fra piggdekk til vinterdekk for ca. 14 dage siden, og skifter til sommerdekk til weekenden (hvis de nye dekk kommer).

Det er så varmt nu at det ikke ligger sig sne i vejen (7 9 13), og sneen som ligger i terrenget er så smelteomvandlet, at den ikke flytter på sig pga. vind.
Men tjekk værmeldingen, frost og nedbør - så skal man nok vente lidt med at kjører over.
Vandresflya er ofte ganske skjermet, men Sognefjellet og Tindeveien fra Årdal til Turtagrø ville jeg ikke satse på i snevejr...
(Vi evakuerende nesten 40 personer fra Sognefjellet og Tindevejen i starten av Juni, de siste havde sittet i deres bil (sneet inne) i 9 timer og ventet - uden mobil dækning...)

• gronlund
  • Emne forfatter
  • Bruger
  • Bruger
  • Historiske vandreture og vandreture med fokus på naturen
Mere
8 år 11 måneder siden #21303 af gronlund
Gurli: Tak..!!!
Super med hyttevagternes oplysninger.

Always have a Dream..!!
Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream

Har du brug for lidt Tips & Trix til brug på fjeldvandring og vandreture, er du velkommen til at besøge min hjemmeside: www.hvorfordet.dk
Søger du oplysninger om...

Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder