3-lags-princippet

Mere
8 år 6 måneder siden #23575 af Milho
3-lags-princippet blev oprettet af Milho

3-lags-princippet er simpelthen for at holde varmen inde og kulden ude. Problemet med at holde varmen skyldes en masse faktorer; chillfaktor, vind, regn osv. Ved at have 3 lag eller mere på, kan du holde det meste ude, men det kræver selvfølgelig at det er det rigtige tøj (og i den rigtige rækkefølge).

tre lags princippet isolering aandbart og vandtaet

Læs mere...

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 6 måneder siden - 8 år 6 måneder siden #23576 af Panie
Besvaret af Panie på emne 3-lags-princippet
Fed artikel der sætter mange ting på plads. Og nøøøøj hvor det vrimler med "sjove" ord til outdoor-ord-bogen. Eks. rock-wool-sweather, super-wash, snaps !!
Jeg har altid været lidt modstander af dun, både fordi jeg har set en dunsovepose klaske totalt sammen men også fordi jeg tænker at hvis jeg har en dunjakke på uden 3. lag, altså skaljakke og går i skov/budskads kan jeg rive den i stykker på grene o.lign.Synes yderstoffet er ultra tyndt.
Men nu fik jeg (helt gratis) en tynd dunjakke som jeg har brugt som mellemlag og er godt nok blevet positivt overrasket over hvor varm den er. Vejer stort set ingenting og så kan jeg bruge den som pude (stopper den ind i en tynd halsedisse) Heldigvis opdager man (jeg) nye ting.
Kigger allerede efter en dunsovepose selvom billedet af den totalt ubrugelige sammenklaskede dunpose, spøger på nethinden.
Spørgsmål :Er der nogen der ved om angora-uld undertøj har de samme egenskaber som merino ?
Sidste redigering: 8 år 6 måneder siden ved Panie.

Mere
8 år 6 måneder siden #23578 af Otto
Besvaret af Otto på emne 3-lags-princippet
Jeg er jo ganske enig i artikkelen
, men jeg reagerer på at ull SKAL OG MÅ det være som innerste lag. Selv har jeg brukt Brynje Super Thermo netting, og det har de samme fordelene som ull, men ikke ulempene.

Faktisk transporterer BST fuktighet bedre vekk fra kroppen IMHO. Og med at det er en netting med lufthull så blir det heller ikke kaldt når man stopper og tar en pause selv om man er svett. Jeg har prøvd de fleste ullplagg, men ingenting slår BST når det gjelder å gi en tørr følelse, og jeg svetter enormt mye når jeg går på tur.

BST koster en del, men er nok de billigste plaggene jeg har likevel. De er nemlig nesten helt uslitelige. Alle ullplagg jeg har tåler maks et par sesongers bruk, så vises slitasje og huller. BST plagg bruker jeg daglig fra september til mai, og noen har jeg brukt i 8 år uten tegn til slitasje! På tur har jeg bare skylt plagget i kaldt vann hvis det begynte å lukte litt. BST tørker utrolig fort, og man kan ta det på seg vått også, jo jeg har testet det også :)

Det finnes andre netting produkter også, men det er viktig at det er polypropulene hvis du skal ha slitestyrken i plagget.

Min bekledning sommertid er alltid BST innerst og skallklær over. Vintertid har jeg et lag ull imellom BST og skallplaggene avhengig av temperatur, som oftest bare på overkroppen.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie, Pelle2415

Mere
8 år 6 måneder siden #23579 af Bodil
Besvaret af Bodil på emne 3-lags-princippet
Her er i hvert fald link til totalt nørdet viden om uld, også merino og angora.... projekter.aau.dk/projekter/files/5251892...erialekompendium.pdf
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Panie, Pelle2415

Mere
8 år 6 måneder siden #23580 af Milho
Besvaret af Milho på emne 3-lags-princippet
Merino er vel nok den "uld sort" der er blødest. Hvis man kan få fat på merino first cut (første gang et får bliver barberet), så kan det ikke blive bedre (siges det).

Godt spørgsmål ang. angora uld. Jeg kunne umiddelbart ikke blive klogere på wikipedia, men andre sider påstår at angora (kanin) er blødere og finere end merino. Angora bliver klippet og derfor får du ikke ballade med pelsjægerne (altså dem der jagter folk med pels).
Måske andre ved mere?

Der findes jo soveposer med imprægnerede dun og jeg er faktisk blevet lovet en til test i det nye år :) og for f... jeg glæder mig :)
De fleste dunsoveposer er i dag som minimum med vandafvisende ydre. I min Mountain Equiptment Helium 400 har jeg prøvet at dumme mig, ved at sove på en lidt skrå plads. Det resulterede i at jeg røg ud under tarpen og det var regnvejr. Da jeg vågnede var soveposen heldigvis kun våd på ydersiden og jeg kunne tørre vandet væk. Jeg var ret overrasket over hvor godt det virkede for det regnede en del (jeg lå og hyggede mig ved lyden af regn på tarpen uvidende om at mine tæer stak ud :D)

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie, Pelle2415

Mere
8 år 6 måneder siden #23581 af Panie
Besvaret af Panie på emne 3-lags-princippet
Nu er de jo også lange de ben som de tæer sidder på !!
Men det lyder jo rigtig godt med vandafvisende ydre på soveposer.
Den jeg så der var klasket sammen, altså som en våd karklud tror jeg ikke havde det.
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle2415

Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder