Jetboil for begyndere og øvede

Mere
7 år 8 måneder siden #24154 af Milho

Hvilken Jetboil skal jeg vælge? Er der i virkeligheden så stor forskel på de forskellige Jetboil brændere? Kan man lave mad på en Jetboil og findes der en der er stor nok til 10 personer? Her er alt hvad der er værd at vide om Jetboil.

jetboil for begyndere med alt om jetboil

Se vores film om Jetboil

Læs mere...

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Panie

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Kenn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #24155 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Jetboil for begyndere og øvede
Fremragende gennemgang Milho :)

Jeg gik jo selv fra jeg synes Jetboil var hyped, til selv at skifte til det i 2014. Sumo koppen var nok det der specielt tiltrak mig.

Jeg købte en MiniMo i 2015, specielt grundet den suveræne brænder. Jeg bruger denne brænder til min Sumo og MiniMo. Jeg bruger min MiniMo til solo ture og til dagsture. Jeg bruger min Sumo på to mands ture i fjeldet. Jeg vil ikke gå længere ned i kop størrelse...og hvorfor siger jeg så det ;)

En af de bedste hjælpemidler imod hypotermi og kolde nætter på fjeldet og vinterture, er at fylde din Nalgene flaske op med kogende vand og have den i bunden af din sovepose. Det skal så helst være en fyldt 750 eller 1000 ml flaske, så der er varme nok. Så skal man have en kop, der kan koge tilsvarende mængde vand på en gang.

Derudover vil jeg gerne kunne få en kop kaffe, imens jeg venter på mit frysetørrede mad, især når det er koldt. Så jeg vil helst kunne koge 750 ml eller mere på en gang.

Endelig er jeg vildt glad for sumo companion cups, der passer i MiniMo og Sumo. Så på en MiniMo solo tur, har jeg en madkop, en kaffekop og brænderen, nede i min MiniMo. På en fjeldtur har jeg det så til to, og brænderen og krydderier i min Sumo.

Mere
7 år 8 måneder siden - 7 år 8 måneder siden #24160 af Panie
Besvaret af Panie på emne Jetboil for begyndere og øvede
Helt fantastisk gennemgang af de forskellige Jet-Boilere. Må nok sige at det er lidt af en jungle at finde rundt i med modeller og størrelser.
Der er jo virkelig noget for enhver smag.

En supergod artikel/video du har lavet Christian, som kommer godt rundt omkring behov, ekstraudstyr og små fif.

Og hvor er det dejligt med en producent der laver noget der passer sammen så man f.eks kan nøjes med at tilkøbe ekstra pot til sin brænder når behovet skifter.
Min favorit er stadig MiniMo med MicroMo lige i øjenkrogen.
Sidste redigering: 7 år 8 måneder siden ved Panie.
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho, Kenn

Mere
7 år 8 måneder siden #24161 af Milho
Besvaret af Milho på emne Jetboil for begyndere og øvede
@Kennls: Spændende overvejelser ang. potstørrelse. Det giver jo mening at bruge de ekstra gram til gulvvarme i soveposen :)

@Panie: Det er fantastisk når der er tanke bag produkterne. Det er lidt lego-agtigt og det holder!

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Kenn, Panie

Mere
7 år 8 måneder siden #24162 af Panie
Besvaret af Panie på emne Jetboil for begyndere og øvede
Ja de er ret fede. Det eneste lille "men" jeg kan se er vindfølsomheden. Der kunne de godt lære lidt fra den der wind-et-eller-andet som MSR laver.
Men den dag der ikke findes flere grene i skoven til KK, vil jeg da bestemt spare sammen til en MiniMo ! :P

• Kenn
  • Gæst
  • Gæst
7 år 8 måneder siden #24165 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Jetboil for begyndere og øvede
Med hensyn til vindfølsomhed, så synes jeg til gengæld det er lidt hyped for de fleste af os. På fjeldture eller andre steder (medmindre man er bjergbestiger på en udsat bjergside), vil man altid finde et sted og lave mad, hvor man er beskyttet for vinden. Der er jo ingen der står og laver mad midt ude i vindstyrke "fy for f....." :dry:

Det er jo helt naturligt for os mennesker at søge ly for vinden, så derfor er det vel naturligt vi også laver mad eller kaffe i samme læ. Har et produkt en læskærm, er det jo også mere vægt og volumen, som man ikke behøver, hvis man bare kan bruge landskabet :cheer:

Derudover kan man da lige finde et par sten eller noget. Det har aldrig på mine ture i fjeldet eller andre steder, været et problem, enten at finde læ eller skabe læ til madlavning :)

Tid til at oprette siden: 0.242 sekunder