Hund med på vandretur

Mere
8 år 2 måneder siden #25237 af Langkilde
God inspiration.
Som "ny" hunde ejer med planer om at tage hunden med på tur hen ad vejen, er meget god inspiration.
Og selvfølgelig skal hunden med ud når vi er ude.

Langkilde
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 2 måneder siden - 8 år 2 måneder siden #25269 af KimD
Besvaret af KimD på emne Hund med på vandretur
Fin artikkel for os der gerne vil have de firbenede venner med, lidt mere, ud.

Venlig hilsen

Kim Drejer
Sidste redigering: 8 år 2 måneder siden ved KimD. Begrundelse: Komma
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

Mere
8 år 2 måneder siden #25280 af Otto
Besvaret af Otto på emne Hund med på vandretur
Ja fin artikkel. Alle hunder bør selvsagt med på tur. Men du skriver at man kan bare gå vekk fra Kungsleden for å slippe å treffe folk. Det bør man IKKE gjøre der Kungsleden går gjennom en nasjonalpark. Utenom tiden fra 1/1 til 1/4 er hunder forbudt i alle nordsvenske nasjonalparker, med det ene unntak at de tillates langs Kungsleden. Man bør derfor ikke gå mer enn 50 meter vekk fra stien hvis man vil holde seg på rett side av loven.

Det er helårlig hundeforbud i Muddus, men det tror jeg er den eneste, og der går ikke Kungsleden. I alle de andre gjelder det jeg sa ovenfor, Abisko, Stora Sjøfallet, Sarek, og Pieljekaise. Pluss også Padjelanta som også ligger utenfor KL.

Otto

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.

Mere
7 år 9 måneder siden #26312 af Fri, Luft og Liv
For os der absolut ikke ønsker kontakt med hunde i fjeldet, tak for at fremhæve lidt pointer om dette :) :

"Hunde må ikke være løse men skal holdes i snor de aller fleste steder."
"Pas også på at hunden ikke lige pludselig farer efter vildt - det er aldrig populært. Uanset hvor godt opdraget ens hund er gør den et eller andet der er mindre godt en gang imellem.

"Vær også opmærksom når du under turen møder andre hunde og andre vandrere hvilket du let kan gøre når du går ad stier og veje.
Du skal også være opmærksom på at det ikke er alle der bryder sig om hunde så kommer du til en "beboet" shelterplads er det ikke sikkert at de der er der syntes det er sjovt med en hund i shelteret også."

"Vær også opmærksom på at løse hunde er forbudt i fjeldet, eller på eget ansvar. Samerne har nemlig ret til at skyde hunde der forstyrrer eller løber efter renerne."

"Ikke alle har lyst til at der er hunde med på turene og ikke alle kan lide hunde og nogle er måske allergiske!"

Jeg ved dog desværre at der er mange hunde-ejere som ikke forstår hvorfor andre ikke synes at deres hund er den sødeste i verden og tror alle vil kæle med den, "jamen, den gør ikke noget" med hunde de ikke selv kan styre.

Hunde-ejere vil gerne hunde det bedste og under dem gerne så snart muligheden er der at lade dem løbe frit, det forstår jeg og fred være med det, hvis de lystre og ikke hopper op ad andre eller pisser op ad telte. Det kan ejerne blot ikke styre 100 %, nogen bedre end andre. Hunde er hunde.

Jeg går/løber af og til i et større naturområde, hvor hunde skal være i snor og hvor der er hundeskov til dem, men udenfor denne er de ofte heller ikke i snor. Det ske til tider at jeg må sætte hunden på plads inden den kommer for tæt på, fordi ejeren ikke selv kan finde ud af det.

Men nogen er måske bange for hunde og hos nogle kulturer/religioner bliver hunde anset for generelt at være beskidte.

Tid til at oprette siden: 0.155 sekunder