Multifuel og andre benzinbrændere
4 år 10 måneder siden #32322
af Milho
Vh Christian
Besvaret af Milho på emne Multifuel og andre benzinbrændere
Svea 123 er lidt et... hvad siger man... problembarn 
Det er bestemt et stykke grej der virker, men jeg har nu lavet 3 videoer om den og hver gang, er der gået noget galt. Nu venter jeg bare på, at karma synes at tinden er inde...

Det er bestemt et stykke grej der virker, men jeg har nu lavet 3 videoer om den og hver gang, er der gået noget galt. Nu venter jeg bare på, at karma synes at tinden er inde...
Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Brøndum
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
4 år 10 måneder siden - 4 år 10 måneder siden #32343
af Allan
Besvaret af Allan på emne Multifuel og andre benzinbrændere
Jeg vil også lige give et besyv med her 
Jeg har en OmniLite Ti og en OmniFuel, dog ikke allernyeste udgave, og jeg har købt lyddæmpere til dem, begge designet af Gary "BernieDawg" Adams … Primus har selv lavet en lyddæmper til OmniLite Ti, men jeg har læst dårligt om den på Classiccampstoves , nærmere betegnet at forbrændingen har det med at ske inden i lyddæmper-hætten, frem for uden på — problemet kaldes "underburn", og kan med tiden smelte lyddæmperen… Primus' løsning resulterer dog i en lettere vægt.
Tror også det er noget besværligere at rense en tilstoppet dysse med Primus' løsning, men det er dog sjældent at det er nødvendigt, og jeg tror det er endnu sjældnere med en lyddæmper på, da forbrændingen flyttes længere væk fra dyssen.
Lyddæmperne gør klart en forskel, men brænderne larmer stadig mere end en stille gsbrænder — jeg værdsætter dog en mindsket støj i lejren.
Lyddæmperne burde også forbedre simre-egenskaberne på brændere som Primus Expedition, som burde være noget sværere at justere.
Angående forvarmning, så kan man have en smule sprit med, som man bruger til at forvarme – det brænder meget renere end forvarmning med benzin (så man ikke skal rense dysen så ofte), og man slipper for de voldsomme stikflammer ved forvarmningen.
En ulempe ved at bruge lyddæmper, er at man skal forvarme en smule længere — jeg synes ikke det er et problem hvis man er i lejr og skal lave rigtig mad, men det er træls hvis man skal lave en hurtig kop kaffe... man kan dog lade være med at bruge lyddæmperen i den situation.
Angående Optimus som kan brænde flere forskellige typer brændstof med samme dysse, så vil jeg fortælle at man også godt kan få en stabil forbrænding med en ikke-anbefalet dysse med Primus' brændere, men plejer dog at bruge den dyse som er anbefalet, da jeg alligevel ikke skifter mellem brændstoftyper særligt ofte… i hvert fald ikke ofte nok til at det bliver et problem.

Jeg har en OmniLite Ti og en OmniFuel, dog ikke allernyeste udgave, og jeg har købt lyddæmpere til dem, begge designet af Gary "BernieDawg" Adams … Primus har selv lavet en lyddæmper til OmniLite Ti, men jeg har læst dårligt om den på Classiccampstoves , nærmere betegnet at forbrændingen har det med at ske inden i lyddæmper-hætten, frem for uden på — problemet kaldes "underburn", og kan med tiden smelte lyddæmperen… Primus' løsning resulterer dog i en lettere vægt.
Tror også det er noget besværligere at rense en tilstoppet dysse med Primus' løsning, men det er dog sjældent at det er nødvendigt, og jeg tror det er endnu sjældnere med en lyddæmper på, da forbrændingen flyttes længere væk fra dyssen.
Lyddæmperne gør klart en forskel, men brænderne larmer stadig mere end en stille gsbrænder — jeg værdsætter dog en mindsket støj i lejren.
Lyddæmperne burde også forbedre simre-egenskaberne på brændere som Primus Expedition, som burde være noget sværere at justere.
Angående forvarmning, så kan man have en smule sprit med, som man bruger til at forvarme – det brænder meget renere end forvarmning med benzin (så man ikke skal rense dysen så ofte), og man slipper for de voldsomme stikflammer ved forvarmningen.
En ulempe ved at bruge lyddæmper, er at man skal forvarme en smule længere — jeg synes ikke det er et problem hvis man er i lejr og skal lave rigtig mad, men det er træls hvis man skal lave en hurtig kop kaffe... man kan dog lade være med at bruge lyddæmperen i den situation.
Angående Optimus som kan brænde flere forskellige typer brændstof med samme dysse, så vil jeg fortælle at man også godt kan få en stabil forbrænding med en ikke-anbefalet dysse med Primus' brændere, men plejer dog at bruge den dyse som er anbefalet, da jeg alligevel ikke skifter mellem brændstoftyper særligt ofte… i hvert fald ikke ofte nok til at det bliver et problem.
Sidste redigering: 4 år 10 måneder siden ved Allan.
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen
- Eventyrinorden
-
- Bruger
-
- Friluftslivs entusiast der brænder for lokale eventyr! Følg mig på : www.facebook.com/Eventyrinorden og Instagram: www.instagram.com/Eventyrinorden
4 år 10 måneder siden #32344
af Eventyrinorden
-Norden er fyldt med eventyr !
www.facebook.com/Eventyrinorden/
Besvaret af Eventyrinorden på emne Multifuel og andre benzinbrændere
God punkter.
Jeg har i flere år brugt min omin fule i flere år og alle års tider. Den spænde begyndelse var med sprit forvarmning og prafin som brændsel.
Nu er jeg gået helt over til Aspen benzin en meget ren forbrændning.
Det er lidt dyre at købe men sundere og bedre forbrændning.
Jeg ville ikke gide at slæbe en beholder med til sprit osv.
Og med øvelse er den så kontrolert at jeg tænder den op inde i inder teltet. ( dog med et låg i nærheden)
Mht til lyd dæmper stå stadig u testede.
En af fordele ved Omnifulen er så let at servicere, som en multirfule brænder nødvendigvis skal have nu og da.
Jeg har i flere år brugt min omin fule i flere år og alle års tider. Den spænde begyndelse var med sprit forvarmning og prafin som brændsel.
Nu er jeg gået helt over til Aspen benzin en meget ren forbrændning.
Det er lidt dyre at købe men sundere og bedre forbrændning.
Jeg ville ikke gide at slæbe en beholder med til sprit osv.
Og med øvelse er den så kontrolert at jeg tænder den op inde i inder teltet. ( dog med et låg i nærheden)
Mht til lyd dæmper stå stadig u testede.
En af fordele ved Omnifulen er så let at servicere, som en multirfule brænder nødvendigvis skal have nu og da.
4 år 10 måneder siden #32345
af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Multifuel og andre benzinbrændere
Jeg er lidt langsom til at svare på et næsten to år gammelt spørgsmål, men bedre sent end aldrig. Jeg har selv en Primus EtaPower MF, første generation. Til den har jeg altid brugt rensebenzin, og jeg har aldrig haft større problemer, end at de let kunne løses. For 3-4 år siden var jeg på en vintertur på fjeldet med en lidt større gruppe, hvor arrangørerne havde stillet en nyere generation af Primus EtaPower MF til rådighed. Her kørte vi på motorbenzin, og vi havde rigtigt meget bøvl med brænderne. Mit gæt er, at det skyldtes valget af brændstof, men jeg kan tage fejl. Det skulle også være muligt at bruge noget mijøbenzin, der primært henvender sig til skovarbejdere med motorsav, men det er vist næsten lige så dyrt som rensebenzin.
- Eventyrinorden
-
- Bruger
-
- Friluftslivs entusiast der brænder for lokale eventyr! Følg mig på : www.facebook.com/Eventyrinorden og Instagram: www.instagram.com/Eventyrinorden
4 år 10 måneder siden #32346
af Eventyrinorden
Besvaret af Eventyrinorden på emne Multifuel og andre benzinbrændere
Aspen bensin er den nævnte bezin til motorsav. Det funger godt og småt med sod og go stabil flamme.
Når det kommer til pris på rens og aspen benzin så er det for mig er spørgsmål primært om tilgængelighed(norge) Og prisen bliver lidt høj ja. Men har ikk fået gas til at virkelige lige så stabil og med natte temp der kan faldt godt tør jeg ikke satse på gas (endnu)
Når det kommer til pris på rens og aspen benzin så er det for mig er spørgsmål primært om tilgængelighed(norge) Og prisen bliver lidt høj ja. Men har ikk fået gas til at virkelige lige så stabil og med natte temp der kan faldt godt tør jeg ikke satse på gas (endnu)
4 år 10 måneder siden #32350
af Allan
Besvaret af Allan på emne Multifuel og andre benzinbrændere
Har du prøvet med vintergas fra Primus?
Jeg har ikke selv prøvet det, men er nysgerrig efter hvad du dine erfaringer er, da du jo netop har profet med almindelig gas, og fravalgt det grundet dine oplevelser.
Jeg har ikke selv prøvet det, men er nysgerrig efter hvad du dine erfaringer er, da du jo netop har profet med almindelig gas, og fravalgt det grundet dine oplevelser.
Tid til at oprette siden: 0.237 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333