Dag Hammarskjöldsleden er noget lort - turen dog smuk

Mere
5 år 6 måneder siden #31340 af Milho
Dag Hammarskjöldsleden
Efter helikopterturen fra Nikkaluokta står du ved Kebnekaise Fjeldstation....

Alle, der har vandret Dag Hammarskjöldsleden fra Kebnekaise mod Sälka, ved det: Det er noget lort! Man skal hele tiden kigge ned for ikke at falde, og man går glip af den smukke udsigt, der hele tiden ændrer sig. Men der findes faktisk et alternativ: Konge-ruten!

dag hammarskjoldsleden

Læs mere...

Vh Christian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 6 måneder siden - 5 år 6 måneder siden #31341 af Georas

Fra Kebnekaise fjeldstation ses pøbel ruten til venstre, Konge ruten mod Sälka med blå pil til højre!

Jeg bliver nødt til at protestere over denne artikel. At kalde en rute, der går et par hundrede meter parallelt med den ordinære pøbel rute mellem Kebnekaise og Sälka for en Konge rute, det holder simpelthen ikke!
Der findes dog en ægte Konge rute mellem Kebnekaise og Sälka, en Kongelig genvej, hvor man sjældent møder andre. Man starter fra Kebnekaise på "Hey do, pøbel ruten", med alle stenene nede i dalen, men allerede lidt før Siellajohkka drejes til højre, og man sigter på indgangen til Singivagge. Det er vigtigt man følger den lille sti hele vejen op til over vandfaldet, men så er Singivagge, også kaldet fjeldverdenens Shangri La, åben for Konge vandreren, og søer, flade græsområder, fede teltpladser, og superb udsigt følger en hele vejen mod Sälka stuerne. Se det er en ægte Konge rute!

Kongeligt driverliv i Singivagge.

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 5 år 6 måneder siden ved Georas.
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen

Mere
5 år 6 måneder siden #31342 af Milho
Det kommer da an på hvad formålet med artiklen er :)
Det er jo ikke udgangspunktet at det skal være en genvej, eller vildmarksfornemmelse "væk fra pøblen" oplevelse.
Det er blot et parallelt alternativ til Dag Hammarskjöldsleden, der er nedtrampet.

Men, hvis vi skal have folk ud af dalen, uden at møde en masse mennesker og opleve noget andet end "turist-ruten", så er jeg med på dit alternativ.
Jeg vil endda gå så langt til at ændre navnet til "Prinsgemalens-rute", hvis din skal hedde Konge-ruten :D

Vh Christian
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Mere
5 år 6 måneder siden #31343 af morten
Er opstigningen igennem ravinen til Singivaggi ikke meget stejl og ihvertfald fra den modsatte side, dvs. nedad, frarådet at gå specielt i fugtigt vejr?

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Mere
5 år 6 måneder siden #31344 af Georas
Hej Morten
Du har helt ret, i Singivagges østlige ende er der en forholdsvis stejl ravine. Når man kommer fra Kebnekaise Fjeldstation er der ved indgangen til Singivagge antydningen af to små stier. Den ene går frem mod vandfaldet, Silverfallet, den anden går skråt opad, og er den man skal tage, for at komme så let ind i Singivagge som muligt. Hvis man kommer til at tage den første sti, kommer man frem til Silverfallet, og har derefter en ganske stejl opstigning til dalen, ikke at anbefale.
Jeg har gået igennem dalen både den ene og den anden vej. Fra vest mod øst gik jeg som elev på et Ungdomsskolehold, og det var i regnvejr, så det kan lade sig gøre, selvom tæerne vender nedad bakke, og det virker lidt uhyggeligt, fordi det går stejlt ned mod kløften med vandfaldet. Hvis jeg selv havde været Ungdomsskolelærer, havde jeg nok aldrig valgt at gå den vej med en stor flok elever!
Fra øst mod vest er jeg ikke så betænkelig, men man skal helst følge stien fra starten af.

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: Milho

Tid til at oprette siden: 0.255 sekunder