Overnatninger i naturen - Ny rekord for 2018

Mere
5 år 5 måneder siden #31806 af Milho
Overnatning i naturen
Naturstyrelsen gør det rigtig godt. Naturens gæster gør...

Overnatninger i den danske natur slår alle rekorder i 2018. En opgørelse fra Naturstyrelsen viser, at 130.000 allerede har booket en overnatning på en lejrplads eller shelterplads. Sammenligner man med 2017, var tallet 165.000 - for hele året. Rigtig godt, at så mange benytter naturen, men er alt godt?

overnatning i shelters i danmark

Læs mere...

Vh Christian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 4 måneder siden #31807 af Johannes
Interessant udfordring du sætter ord på her Christian

Jeg er meget i tvivl om jeg synes at et booking system er en god eller dårlig ting. Jeg vil her forsøge at sætte ord på nogle udfordringer som jeg særligt oplever relateret til booking systemet. Måske du har en yderligere holdning til dette. Jeg må nok indrømme at jeg sikkert er præget af hyttekulturen i Norge hvor man altid kan få plads til nogle flere i hytten og man ikke bliver ked af at skulle dele med andre. Vi må nok erkende, at vi i danmark har en udpræget anden ide om hvad det vil sige at tage på tur i Danmark (Jeg selv også). Den mest udprægede holdning jeg oplever er at vi ønsker naturen for os selv og vil helst ikke dele pladsen med andre. Det synes jeg sådan set er en skam, da det svarer til at tage klapper for øjnene og leve bag et hegn og ikke kommer andre ved. Det mener jeg er en dårlig samfundsudvikling sådan helt generelt. Her oplever jeg at booking systemet er med til at fremme denne kultur hvor vi afskærmer os fra andre. Der er i hvert fald folk, der bruger bookingsystemet som begrundelse for hvorfor de ikke skal dele lejrpladsen med andre. Det er selvfølgelig dejligt at komme frem til en shelterplads og vide at man er garanteret en soveplads. Jeg skal derfor ligge an til en afskaffelse af booking systemet. Jeg oplever bare at vi I danmark ikke har udviklet en national kultur for hvordan vi bruger lejrpladserne og omgås hinanden. Det anser jeg som den største udfordring. På dette punkt har særligt DNT i Norge været med til at udvikle en særlige kultur for brugen af hytter / lejrpladser i friluftslivets ånd (Hentydning til Arne Næss og Niels Faarlund osv). Og jeg tror at det er hvad vi mangler i Danmark. En organisation der går ind og leder (ikke bestemmer) en vej mod en fælles kultur (og regler) for brugen af lejr og shelterpladser i Danmark.
Hvor mange har ikke forsøgt at oprette deres egne databaser / kort over hvor man kan finde shelterpladser efter de har fundet ud af at ikke alle er på udinaturen.dk? Udinaturen.dk er jo drevet af at private og organisationer ligger de pladser de konstruere op på hjemmesiden. Flere kommuner ligger dem på deres egne hjemmesider og lige så mange forskellige sider der findes lige så mange forskellige regler / kulturer er der for brugen af shelters i Danmark. Måske du ved om naturstyrelsen vil tage arbejdet med at udvikle en ny portal op? Jeg går i mit stille sind og håber på at Friluftsrådet måske engang vil tage denne opgave til sig.
En sådan paraply organisation der går ind og laver en fælles portal (Og får alle kommunerne med i arbejdet) tror jeg vil være en god udvikling for friluftslivskulturen i Danmark.
Gøres det rigtigt tror jeg også det kan reducere nogle af de problemer du opstiller. Jeg tror ikke nødvendigvis at flere enkeltstående teknologiske løsninger fjerner problemet. Det gør det bare mere unødvendigt omstændigt at tage på overnatningstur. Vi er på mange punkter kun ved at udvikle / genfinde en kultur for brugen af vores egen natur.

mvh
Johannes Madsen

Følgende bruger(e) sagde tak: Brøndum

Mere
5 år 4 måneder siden #31809 af Per Sørensen
Drop booking systemet

Mere
5 år 4 måneder siden #31810 af Brøndum
"Er der færre jyder, der dyrker friluftsliv end sjællændere, eller er der en anden forklaring" Skriver du. En "anden" forklaring kan være at der laves shelterpladser som aldrig før. I hvert fald i Sønderborg kommune, hvor der de sidste 2 år er kommet mere end 14 nye shelters til. Ingen af dem kan bookes og vil derfor ikke indgå i nogen statestik. Men da mange af dem er rejst tæt på Gendarmstien er jeg sikker på at de er flittigt brugt.
mvh
Brøndum

Mere
5 år 4 måneder siden #31812 af Milho
@Johannes: Jeg mener at en deling af hytte i Norge/Sverige sammenlignet med shelter i Danmark ikke kan lade sig gøre:
1) I NO/SE kan det være et spørgsmål om liv og død. Det vil det sjældent være i DK.
2) Hytterne har meget større kapacitet (gulvplads f.eks.) og derfor kan man sagtens generere flere overnatningspladser.
Vær opmærksom på, at der i Sverige er den reglen, at dem der er kommet først, skal gå videre (uanset vejret), hvis en nødhytte bliver overfyldt. Så så socialt er det jo heller ikke.

Jeg er dog enig i din holdning i at man i DK vil have naturen for sig selv. Dette er lidt spøjst, eftersom der er meget begrænset natur. Hvis vi alle vil dette, er der simpelthen ikke plads derude. Denne "natur for mig selv" kan man dog sagtens dyrke i Sverige/Norge, hvor der er masser af plads.

Det kræver selvfølgelig at man kender de gode og øde steder og det er denne tanke, som ryger over i en shelterbookning: "Nu er det mit område". Regler hos naturstyrelsen er dog klar: Du skal dele, hvis der er plads i shelteret - uanset om du har booket eller ej.

Vh Christian

Mere
5 år 4 måneder siden #31813 af Milho
@Brøndum: Det er helt klart, at statistikken ikke er sigende for antal overnatninger, men det er den eneste Naturstyrelsen kan gå ud fra. Jeg ved ikke om der er flere shelters/pladser der kan bookes på sjælland end Jylland, men det er et godt spørgsmål.

Vh Christian

Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder