Import af knive.

Mere
11 år 2 måneder siden #3188 af Jes
Import af knive. blev oprettet af Jes
Hej. Jeg går lige pt. og leder efter en lækker kniv til forskellige udendørs-aktiviteter, hovedsageligt bushcraft (i en mild, dansk form) Jeg har haft kig på mange forskellige (f.eks BlindHorse Knives ) og fælles for dem alle er at de skal importeres fra udlandet, hovedsageligt USA.

Er der nogen der har erfaring med import af knive fra USA, og hvilke ekstra-gebyrer der kommer oven i?

MVH Jes.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #3189 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Import af knive.
Der kommer 25% Moms oven i prisen på varen inkl. fragt. + 160 kr. i post DK gebyr.

Hvis varen koster over 1150kr (uden fragt medregnet). kommer der et toldgebyr oveni.

Kniven skal selvfølgelig også være lovlig i DK.

Hvis det er muligt at købe den kniv du vil have i EU, er dette oftest billigere.

b

Mere
11 år 2 måneder siden #3190 af Jes
Besvaret af Jes på emne Import af knive.
Tak for det hurtige svar!

Har ofte hørt om problemer når folk har importeret knive fra udlandet, specielt hvis blankvåben tilladelse har været nødvendig (også selvom køberen har været i besiddelse af det)

Er der ikke noget med at man kan undgå diverse gebyrer, hvis pakken bliver sendt som en gave?

Mere
11 år 2 måneder siden #3194 af danboron
Besvaret af danboron på emne Import af knive.
WOW fede knive.

Især de tre øverste knive, med "løftet ryg". Jeg læste forleden om Nessmuk-kniven, udviklet til den perfekte woodcraft-kniv, for over 100 år siden. Skæret var en "skinner/slagter" kombination. Ideen med den "løftede ryg" er at man kan bruge kniven som "ske", til at spise med. (Ikke suppe, selvfølgelig, den drikker man vel til sidst. Så du ikke behøver bestik.

En løs klinge, i Nessmuk-facon, kan ses på
www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=19573

Den ægte Nessmuk-kniv kan ses på side 8
www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/woodcraft-and-camping.pdf

Men foruden kniven, havde han lille special-økse, og tobladet lommekniv. SÅ var hans behov dækket.

Så overvej DIT behov grundigt, før du køber.

Tangen: den del at knivstålet, som går ind i håndtaget.

Mange siger FULD TANG, 5mm tykt blad, så kniven kan holde til ALT. Ja, og den er monstertung.
Japanerne siger at 1/4 tang giver bedre balance. og med 2,5mm blad er den lettere, og hugger alligevel bedre.

Japanerne har ret, men der er jo plads til smag og behag. :woohoo:

MVH

Mere
11 år 2 måneder siden #3196 af danboron
Besvaret af danboron på emne Import af knive.
Jeg opdagede lige, at Blindhorse laver knivene i carbon-tool-steel. :ohmy:

Husk, at de nye knivstål, som kaldes Stainless, fra f.eks. Sandvik, er præcis ligeså gode knivstål, som det gode gammeldags, billigere, carbonstål.

Med cromindhold på 14% og kulstofindhold på 0,5%, kan de hærdes til den hårdhed, som er ideel til knive, 56-58 på hårdhedsskalaen, i det evige kompromis, mellem slidstyrke, og nem skærpning.

MEN de anløber ikke, så de kan holde i 1000 år. :woohoo:

Så NUTILDAGS er der kun EN fordel, ved carbonstål. Det er billigt.!!! :dry:

MVH

Mere
11 år 2 måneder siden - 11 år 2 måneder siden #3199 af Jes
Besvaret af Jes på emne Import af knive.
Når jeg har surfet rundt efter knive har jeg stortset kun gået efter fuldtange carbon knive, som kan bruges til lidt af hvert, dvs 3-4 mm tykt blad og ikke alt for tung. Bladlængden har jeg længe været splittet omkring, da en stor kniv kan gøre en økses arbejde, men er ikke specielt god til mere detaljeret/småt arbejde. Er så småt kommet til konklusionen at jeg hellere vil fikse en af mine gamle økser op, og bruge den hvis nødvendigt, end at rende rundt og skræmme størstedelen af Danmark's befolkning med en halv machete i mit bælte.

Så konklusionen er at jeg har brug for en skarp, solid kniv, der kan holde til lidt af hvert, men ikke er for lang. Vægten er jeg fløjtende ligeglad med, da jeg har det fint med at slæbe 20-25 kilo med ud, ikke for at nævne at når vi snakker bushcraft kan du skære mange kilo fra, jo dygtigere du bliver.

Sidste redigering: 11 år 2 måneder siden ved Jes.

Tid til at oprette siden: 0.237 sekunder