- Modtagne Tak: 173
Import af knive.
Jeg købte engang Fiskars lille økse, med kort håndtag. Dejlig superskarp lejr-økse, KUN ca. 500g.
Men for at spare vægt, er den nu forvist til hylden, og jeg bruger evt. en foldesav i stedet.
Desuden lægger jeg bare enden af tykke grene ind i bålet, uden at skære dem, og så rykker jeg dem efterhånden længere ind i bålet.
Min "Svensker-ven" griner af mig, han kan da ALTID finde masser af brænde oppe i Sverige, som han bare tramper til mindre stykker, hvad SKAL man dog med en økse eller sav.?
MVH
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
danboron skrev:
Men er du SIKKER på at det også gælder det nye rustfri knivstål med både carbon og krom?
Ja, det er jeg sikker på.
Hvis du har en gammel klinge der må få lidt tæsk, kan du prøve med et skarpt stykke flint. Gerne så skarpt at det kan bruges til at skære med.
Undskyld det sene svar

Mvh. Morten

Men tak for svaret.
Jeg var HAR prøvet med en billig rustfri kniv, INGEN gnist, men hak i kanten af kniven.

Jeg var så ved at overveje, om jeg skulle prøve på en rustfri Helle kniv, altså min bedste rustfri kniv, men jeg tror jeg lader være, og tror dig på dit ord.
Så, jeg sku lige hilse fra min kniv, og sige tak.

MVH
danboron skrev: Jeg var HAR prøvet med en billig rustfri kniv, INGEN gnist, men hak i kanten af kniven.
Jeg var så ved at overveje, om jeg skulle prøve på en rustfri Helle kniv, altså min bedste rustfri kniv, men jeg tror jeg lader være, og tror dig på dit ord.
MVH
Jeg ved hvad du mener

Jeg har kun prøvet det på min kulstof Mora nr. 1 til 60 kr.
Mvh. Morten
MS skrev:
danboron skrev: Jeg var HAR prøvet med en billig rustfri kniv, INGEN gnist, men hak i kanten af kniven.
MVH
Jeg ved hvad du mener
Jeg har kun prøvet det på min kulstof Mora nr. 1 til 60 kr.
Mvh. Morten
Jern er pyroforisk - det er rustfrit stål ikke.
Kulstofstålet er essentielt set blot jern med et par procent kulstof tilsat. Kulstoffet (og hærdeprocessen) gør kulstofstålet tilstrækkeligt skørt til at man kan slå bitte små stumper af stål af, når man slår stålet mod en tilstrækkelig skarp flintesten.
Jern/stål oxideres ved kontakt med atmosfærens ilt. Denne oxidationsproces kendes af alle - det er nemlig det der foregår når jern eller stål ruster.
Oxidationsprocessen er exothermisk, dvs at den frembringer varme. Og på de bitte små stykker stål der slås af kulstofstålet er overfladearealet stort nok i forhold til rumindhold og varmekapacitet at stumpen af kulstofstål oxideres så hurtigt at den faktisk brænder, altså er pyroforisk.
Kulstoffet i stålet er således ikke vigtigt i forhold til selve oxidationen; men er uhyre vigtig i forhold til at skabe et kulstofstål hvor man rent faktisk kan slå bitte små stumper af.
Rustfrit stål er ikke pyroforisk på samme måde, da det ikke oxideres nær så nemt.
//Kim Horsevad
Tak for DET svar, nu er det jo logisk nok.

Grundlæggende forståelse, er billigere end tusind forsøg.

MVH
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333