Import af knive.

Mere
11 år 2 måneder siden - 11 år 2 måneder siden #3200 af MS
Besvaret af MS på emne Import af knive.
Hej :)

danboron skrev:"Mange siger FULD TANG, 5mm tykt blad, så kniven kan holde til ALT. Ja, og den er monstertung.
Japanerne siger at 1/4 tang giver bedre balance. og med 2,5mm blad er den lettere, og hugger alligevel bedre.

Japanerne har ret, men der er jo plads til smag og behag."

Når du skriver "hugger" går jeg ud fra at du mener det begreb som på engelsk kaldes "chopping" , altså lidt en økse funktion til mindre emner ?

Hvis det skulle være tilfældet, skal man være opmærksom på at kniven SKAL HAVE et - kvalitets - skæfte hvori tangen ikke løsner sig, ved de stød der påvirker klingen under brug.
Et 2,5 mm tykt blad har ikke iøvrigt ikke ret meget vægt bag, til den funktion. Medmindre det da er relativt langt.

En anden knivteknik til f.eks. kløvning af brænde kaldet "batoning" på engelsk, hvor man bruger en halvtung kort gren - kølle - til at banke på ryggen af kniven, som er placeret på enden af af det emne som skal deles, har en ligende effekt på en 1/4 tange kniv's skæfte som førnævnte eks.
Et 2,5 mm tykt blad slider også hurtigere en "baton" op end et bredere blad.

Så til de forhold vil jeg ikke mene at japanerne har helt ret, men man istedet skal sige at den rigtige kniv til DIG, er den der passer til DIN hånd og DIT brug ;)

.......en fuldtange kniv vejer, men er stærk.

danboron skrev :" Så NUTILDAGS er der kun EN fordel, ved carbonstål. Det er billigt.!!!"

.....og en anden i bushcraft øjemed : Et stykke flint slået mod ryggen af en carbon kniv, giver gnister der kan fænge i tøndersvamp eller charcloth.
Det kan man IKKE med en stainless klinge.

Rust problemet kan afhjælpes på mange måder : - Olie ( brug madolie - det ødelægger ikke maden ved tilberedning ) - Brunering ( fås f.eks. på tupe, som rep kit til skydevåben ) - Vineddike patina ( holder godt nok ikke så godt som en brunering, men er nem at lave igen - har dog en svagt etsende effekt )

Rigtig fede knive iøvrigt Jes, hvis man er til det klassiske look :)

Mvh. Morten
Sidste redigering: 11 år 2 måneder siden ved MS.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #3202 af danboron
Besvaret af danboron på emne Import af knive.
MS skrev bl.a. denne gode pointe

.....og en anden fordel ved carbonstål i bushcraft øjemed : Et stykke flint slået mod ryggen af en carbon kniv, giver gnister der kan fænge i tøndersvamp eller charcloth.
Det kan man IKKE med en stainless klinge.

Værd at være opmærksom på!

Men er du SIKKER på at det også gælder det nye rustfri knivstål med både carbon og krom?

• Holck
  • Bruger
  • Bruger
  • Fjeldvandring, havkajak, kano, klatring, telemark, langrend m.m. Udd. havkajakinstruktør 1 i DGi samt kanoinstruktør i Kanosamrådet
Mere
11 år 2 måneder siden #3206 af Holck
Besvaret af Holck på emne Import af knive.
Prøv at søg på bushcraft knife på www.amazon.co.uk så kommer der flere gode, og også billige, bud frem

F.eks. www.amazon.co.uk/REDUCED-Craftsman-Bushc...id=1346870444&sr=8-1

Jeg har bestilt flere knive fra www.heinnie.com i England uden problemer

"Friluftsliv er det rike liv med enkle midler" Arne Næss, miljøfilosof

Mere
11 år 2 måneder siden #3247 af Jes
Besvaret af Jes på emne Import af knive.
Er der ingen uforudsete gebyrer på, hvis man bestiller fra England? (udover fragt, selvfølgelig)

Mere
11 år 2 måneder siden #3248 af jacobask
Besvaret af jacobask på emne Import af knive.
Nej, du skal bare være opmærksom på at det ikke sendes fra en af kanaløerne!

/ask

Mere
11 år 2 måneder siden #3249 af danboron
Besvaret af danboron på emne Import af knive.
Angående længde på lejr-kniv.

Jeg startede jo med spejderkniven fra Vangedal, som dreng. :)

Som voksen fik jeg den store Samekniv, i den "lille damemodel, med "KUN" 18,5 cm blad. :woohoo:

Med tiden syntes jeg den var for stor til de små daglige opgaver. :angry:

SÅ byggede jeg en mindre, med ca 10cm blad, Scandi Grind, men med tiden syntes jeg den var for kort. :dry:

NU bruger jeg en Flat Grind, (som spejderkniven), 13cm klinge, 2,8cm bred, 3mm tyk langs ryggen.

Det er en PALBLADECO kampkniv, fra USN, 2. verdenskrig, med "Theater-style" acryl skæfte eftermonteret. Lavet af cockpit-vinduer fra nedskudte japanske jagerfly. :ohmy:

DEN har en perfekt længde og bredde, både til at smøre madder, og til at skære brød, som jeg MEST bruger den til.

Så DET er MIT råd til knivens størrelse, når man ikke skal bruge den til større huggearbejder, (ja, Chopping). Desuden en lommekniv til mini-opgaver, hvis man har brug for det.

MVH

Tid til at oprette siden: 0.268 sekunder